X

להאיר את המוח: זו הסיבה שלשבת בחושך רע לכם

אם אתם צריכים להוציא מהמוח שלכם את הביצועים המיטביים שלו – בין אם זה לצורכי לימודים, עבודה או סתם עיבוד היומיום – מתברר שכדאי לכם לצאת החוצה, או להדליק את כל האורות בבית

נו, ברור שהיינו חייבים להפוך את התמונה של הנורה מעל הראש!. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

לפני שאתם ממהרים להגיב: אין לנו שגיאת כתיב בכותרת. לא "להעיר", אלא "להאיר". מתברר שהמוח שלנו מגיב לאור בהגברת פעילויות מסוימות, מה שהופך אותנו לערניים וממוקדים יותר. כעת, לאחר שהבהרנו את הכותרת, ניעזר ב-Claude כדי להאיר על הפרטים של ההצהרה הזו.

חוקרים מאוניברסיטת לייֶז’ בבלגיה חשפו לראשונה באופן מדעי כיצד חשיפה לרמות אור גבוהות משפיעה ישירות על פעילות באזור מפתח במוח הנקרא היפותלמוס, בדרכים שיכולות לחדד את הביצועים הקוגניטיביים ואת הערנות. אמנם, מחקרים קודמים כבר הצביעו על קשר בין חשיפה לאור וערנות, אך זוהי הפעם הראשונה שהקשר נחקר לעומק, והתוצאות פורסמו בכתב העת eLife.

החוקרים השתמשו ב-fMRI ברזולוציה גבוהה במיוחד כדי לבחון את פעילות ההיפותלמוס ב-26 צעירים בריאים שביצעו משימות קוגניטיביות בתנאי תאורה שונים – מחושך ועד תאורה בהירה במיוחד. הממצאים הראו שככל שרמות האור עלו, הפעילות בחלק האחורי של ההיפותלמוס גברה. עם זאת, הפעילות באזורי ההיפותלמוס התחתון והקדמי דווקא ירדה בחשיפה לאור בהיר יותר.

"התוצאות שלנו מוכיחות שההיפותלמוס האנושי אינו מגיב באופן אחיד לרמות משתנות של אור בזמן שהוא עוסק באתגר קוגניטיבי", מסביר המחבר הבכיר ז'יל וַנְדֶוואלֶה.

אז החלק הזעיר הזה במוח, שגודלו כגודל שקד, הציג דפוסי פעילות הפוכים באזורי משנה שונים בהתאם לבהירות הסביבה. מה זה אומר על ביצועים קוגניטיביים?

כאשר המשתתפים נבחנו על משימות הדורשות תפקוד מנהלי וכישורי חשיבה גבוהים, הציונים שלהם השתפרו משמעותית בתנאי אור בהירים יותר. באופן מפתיע, זה קרה במקביל לרמות פעילות נמוכות יותר בהיפותלמוס האחורי. עם זאת, עבור משימות המתמקדות בעיבוד רגשי, פעילות גבוהה יותר בהיפותלמוס האחורי תאמה לתגובות התנהגותיות חזקות יותר, מה שמרמז כי תפקידו של אזור זה בקוגניציה תלוי בהקשר המשימה הניצבת לפנינו.

החוקרת הראשית, אַיילֶה קמפבל, אומרת שהממצאים מצביעים על כך שמעבר להיפותלמוס, תאי מוח ורשתות נוספים עשויים לקחת חלק בהעלאת הקוגניציה כאשר רמות האור גבוהות. "תאורה ממוקדת למטרות טיפוליות היא אפשרות מסעירה. עם זאת, זה ידרוש הבנה מקיפה יותר של איך שהאור משפיע על המוח, במיוחד ברמה התת-קורטיקלית. הממצאים שלנו מייצגים צעד חשוב לקראת מטרה זו, ברמת ההיפותלמוס", היא אומרת.

כאמור, המחקר סולל את הדרך לפיתוח טיפולים ואסטרטגיות מבוססות אור לשיפור היכולות הקוגניטיביות, טיפול בהפרעות שינה, העלאת מצב הרוח ושיפור ביצועים נפשיים לאורך היום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר