X

רוצים הכנסה גבוהה יותר? תתחילו מהבית!

זוגות שהשתתפו בניסוי נועז הצליחו להגביר את הכנסת משק הבית בדרך שנראית לכאורה מיותרת במאה ה-21 – אך מתברר שהיא עדיין נצרכת

גבר שוטף כלים בזמן שאשתו עובדת. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

מחקר חדש חושף דרך מפתיעה עבור זוגות להגדיל את ההכנסה הכוללת של משק הבית: ייעוץ זוגי שמטרתו לשבור נורמות מגדר פטריארכליות ולגרום לכך שמשכורתה של האישה תעלה. Claude עוזרת לנו להבין את ההיגיון.

מחקר של הכלכלן אשיש סדאי מאוניברסיטת טקסס בארלינגטון מצא שכאשר זוגות נשואים בחברות פטריארכליות, כמו הודו, משתתפים בפגישות ייעוץ בנושאים כמו שוויון מגדרי, סטריאוטיפים ואפליה, זה מוביל לעצמאות כלכלית וחברתית רבה יותר לנשים.

במחקר השתתפו 900 זוגות בעיר קַאנְפּוּר שבמדינת אוטר פְּרַדֵש ההודית, שהתחלקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת קיבלה ארבעה מפגשי ייעוץ העוסקים בנושאים הקשורים למגדר; קבוצה אחרת קיבלה את אותו ייעוץ, בתוספת פעילויות זוגיות קהילתיות, כגון כיסוי עיניו של אחד מבני הזוג והנחייתו לעבר מטרה על ידי בן הזוג השני; הקבוצה השלישית פעלה כקבוצת ביקורת, ללא מפגשי יעוץ ופעילויות.

התוצאות היו מדהימות: נשים שבעליהן קיבלו ייעוץ ולקחו חלק בפעילויות זוגיות הגדילו את זמן העסקתן ב-43 דקות ביום בממוצע. הרבה מזה הונע על ידי נשים שהחלו עסקים קטנים כעצמאיים; גברים בקבוצה הזו הגדילו את זמנם במטלות הבית ב-36 דקות מדי יום; אפילו עצם קבלת הייעוץ, ללא הפעילויות הנוספות, הובילה גברים להשקיע 24 דקות נוספות בעבודות הבית. ההתערבויות אף הובילו להפחתת האלימות במשפחה בקרב זוגות המשתתפים.

"אם נטל הייצור הביתי מוטל רק על אדם אחד, אזי הסיכוי של אותו אדם לקבל עבודה מצטמצם", הסביר סדאי. "אם זוגות יכולים לבלות זמן איכות ביחד, זה יכול לשפר את האמון, שיתוף הפעולה, הכבוד – ובסופו של דבר לשפר את השתתפותן של נשים בכוח העבודה". על ידי שינוי עמדות והקצאה מחדש של אחריות ביתית, זוגות אלו הצליחו להגביר את התעסוקה וההכנסה הכוללת של משק הבית.

למרות שהמחקר נערך בהודו, סדאי מאמין כי הלקחים שהוא מלמד על תקשורת, חלוקת מטלות משק בית והתגברות על הטיות מגדריות מושרשות יכולים להועיל לזוגות בתרבויות שונות ברחבי העולם המבקשים למקסם את האפשרויות הכלכליות של משק הבית שלהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר