X

דיאטנית חושפת את הדרך לגרום לילדים לאכול ירקות

"אם לא תאכל יבוא שוטר" זה פאסה – היום יש כבר המלצות שונות מאוד לדרכים הנכונות לגרום לילדים לאכול בריא. הנה השיטות שהורים משתמשים בהן, ואלו שכדאי להכיר

הורים נואשים מנסים לגרום לילד לאכול ברוקולי. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

עבור הורים רבים, ארוחות עם ילדים, בעיקר בגיל הגן ובית הספר היסודי, יכולות להרגיש יותר כמו קרב מאשר טקס משפחתי שגרתי – במיוחד כשזה מגיע למנות המבוססות על ירקות. אבל על פי סקר חדש שנערך בארה"ב, נראה שיש כמה אסטרטגיות שהורים שמסתמכים עליהן מצליחים לגרום לילדיהם לפתח הרגלי אכילה טובים יותר, ואחת מיוזמותיו מסבירה את התוצאות. ביקשנו מ-Claude לסכם לנו אותן.

הסקר נערך על ידי בית החולים לילדים C.S. Mott של אוניברסיטת מישיגן בקרב יותר מ-1,000 הורים לילדים בני 3-10. התוצאות הראו כי יותר ממחצית מההורים מכינים ארוחות נפרדות אם ילדם לא אוהב את מה שמוגש למבוגרים, ולעתים קרובות הארוחות הנפרדות בריאות פחות מאלו שהן מחליפות; רק 9% מההורים ניסו לספק לילדיהם תזונה ים תיכונית, ועוד פחות מזה סוגי תזונה אחרים הנחשבים בריאים; 15% מההורים דורשים מהילדים ‘לגמור מהצלחת’, בעוד שכמעט שליש מונעים קינוח אלא אם כן הילדים מסיימים את הארוחה במלואה. שתי הגישות עלולות לעודד אכילת יתר, והתעלמות מתחושת שובע.

סוזן ווּלפורד, רופאת ילדים במוסד, אומרת כי "לגרום לילדים צעירים לאכול בריא יכול להיות קשה, בגלל בררנות כללית והיסוס לנסות מאכלים חדשים". במקום הטקטיקות הפחות מומלצות שמנינו, היא מציעה להורים לנקוט בגישה המספקת אפשרויות, תוך מתן אוטונומיה סבירה לילדים לגבי בחירות התזונה והצריכה שלהם. "במקום להרשות לילד לבחור תפריט חלופי, ההורים צריכים לספק ארוחה מאוזנת עם לפחות אפשרות אחת שהילד שלהם מוכן לאכול. אם הילד בוחר (בכל זאת) לא לאכול – ההורים לא צריכים לדאוג, כי זה לא יזיק לילד בריא".

וולפורד מציעה מספר דרכים לנסות לגרום לילדים לאכול ירקות ומזונות בריאים אחרים:

דוגמה אישית
ילדים לומדים על ידי צפייה בהחלטות התזונתיות וההתנהגויות של הוריהם. אם ילדים יראו את ההורים נהנים ממגוון רחב של מזונות בריאים, הם ייטו יותר ללכת בעקבותיהם.

מעורבות אישית
אפשרו לילדים לבחור פירות וירקות חדשים במכולת, ותנו להם לעזור במשימות הכנה ובישול המתאימות לגילם. הם יתלהבו יותר לצרוך מנות שהם מרגישים שותפים להכנתן.

בלי לחץ
שימוש בפרסים או בעונשים כדי לכפות הרגלי אכילה מקדם קונפליקטים. נסו לאפשר להם לאכול פריטים חדשים ללא ציפיות טעונות רגשית.

אין אלטרנטיבה
למרות הסעיף הקודם, אל תאפשרו לילדים להחליט על תפריט משלהם – והכי חשוב, אל תתנו להם לנשנש חופשי בין ארוחות. זה אמנם יוריד את ההתנגדות שלהם לאכול, אך ירגיל אותם לאכול רק מאכלים שהם אוהבים – ולרוב אינם בריאים.

סבלנות
אל תיבהלו או תתעצבנו אם הילד מסרב לאכול פריטים מסוימים שוב ושוב. בסוף זה יקרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר