X

נשירת שיער: למה זה קורה והאם אפשר לטפל בזה?

אנשים מאבדים שערות באופן קבוע, ואין שום דבר חריג בהיתקלות בקווצות שיער שנותרו על המסרק או פתח הניקוז באמבטיה. אבל יש גורמים ודפוסי נשירה שצריכים לעורר דאגה ופנייה לטיפול

בחורה מחזיקה מסרק מול המראה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

כולנו חווינו את התסכול של קווצות שיער על המסרקים, הכריות ותעלות ניקוז המקלחת שלנו. למרות שזה נורמלי להשיל 50-100 שערות ביום, נשירה מוגזמת עשויה להיות סימן לבעיה בסיסית גדולה יותר. ביקשנו מ-Claude לעזור לנו להבין למה בכלל נושרות לנו שערות ומתי זו סיבה לדאגה.

כדי להבין את נשירת השיער, עלינו להסתכל על מחזור צמיחת השיער. שיער עובר ארבעה שלבים: שלב גדילה ארוך הנקרא אַנַגֶן, שלב מעבר קצר הנקרא קַטַגֶן, שלב מנוחה הנקרא טֶלוֹגֶן, ולבסוף שלב הנשירה המכוה אֶקְסוֹגֶן. ככל שאנו מתבגרים, שלב הצמיחה מתקצר, וכתוצאה מכך השיער דק יותר לאורך זמן.

נשירה מוגזמת זמנית, הידועה בשם telogen effluvium, יכולה להיגרם על ידי אירועי חיים משמעותיים כמו הריון, ניתוח, מחלה קשה, מתח קיצוני או ירידה דרמטית במשקל. הגוף מרחיק את משאביו מתפקודים לא חיוניים כמו ייצור שיער בזמנים שבהם הוא נאלץ לעשות זאת. הנשירה הזו עשויה שלא להיות מורגשת עד חודשים לאחר הטריגר הראשוני, כאשר השערות שהיו עד אז בשלב הטלוגן סוף סוף משתחררות.

דפוסי נשירת שיער כרוניים יותר כוללים התקרחות גברית ונשית, הנגרמת על ידי הורמונים כמו טסטוסטרון. גברים חווים נסיגת קווי שיער, בעוד שנשים רואות דלילות כללית. הפרעות אוטואימוניות, מחלות קרקפת כמו פסוריאזיס ומחסורים תזונתיים יכולים גם הם לתרום לנשירת שיער בקרב שני המינים.

רופאי עור מזהירים מנסוי מוצרים לא מוכחים לעצירת נשירת שיער המפורסמים באינטרנט מבלי להתייעץ קודם עם איש מקצוע רפואי. טיפול בגורם הבסיסי – בין אם זה הפחתת מתח, תרופות או טיפול במצב הקרקפת – הוא המפתח החשוב יותר מכל תרופת פלא. תזונה, הרגלי היגיינה ובריאות כללית משפיעים גם הם על חיי השיער.

למרות שהמחזה של גושי שיער בפתחי הניקוז או על המסרקים שלנו יכולה להיות מדאיגה, היא לא תמיד מסמלת בעיה כרונית. עם סבלנות וטיפול נאות, נשירת שיער מאירועים מלחיצים נפתרת לרוב תוך 6-12 חודשים, כשהמחזור מתאפס. אבל שיער דליל מתמשך או קרחות נקודתיות עשויים לדרוש התערבות. במקרים כאלו יש לפנות אל רופא עור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר