X

הרגל אכילה זה הוא אחד הסימנים המוקדמים ביותר של אלצהיימר

רבים מאיתנו מכירים את הסימנים המוכרים של מחלת האלצהיימר - אובדן זיכרון, בלבול, קשיי שפה וקושי בביצוע פעולות יומיומיות. אך מה אם קיימת עוד תופעה מקדימה, פחות מוכרת, שיכולה להוות רמז ראשון למחלה הקשה? חשוב להכיר אותה כדי לנצל חלון קריטי לפנייה לטיפול וקבלת החלטות חשובות

אם הוא מתחיל לאכול חסילונים פתאום, ייתכן שזה סימן מקדים של אלצהיימר. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

כאשר אתם חושבים על מחלת אלצהיימר, אובדן זיכרון הוא ככל הנראה התסמין הראשון שעולה לכם בראש. אמנם נכון שזהו סימפטום שכיח של אלצהיימר, אבל זה לא היחיד שיש להיות מודעים אליו. ההפרעה החמקמקה הזו יכולה להתחיל לגנוב חלקים מחייכם הרבה לפני שהיא גוזלת מכם את הזיכרונות, לפי מומחים. אחד הדגלים האדומים המוקדמים ביותר? שינוי פתאומי, בלתי מוסבר, בהרגלי האכילה ובהעדפות האוכל. 

ד"ר אלנה קאר, נוירולוגית ב-Brain and Spine, מרפאה מובילה בניו-ג'רזי לטיפול במצבי מוח ועמוד שדרה מורכבים, מסבירה שאחד הסימנים המוקדמים למחלת אלצהיימר שאנשים רבים לא מודעים לו הוא שינוי בהעדפות התזונה. 'למשל, צמחוני יכול להתחיל לאכול סטייק פשוט כי הוא שכח שיש לו הרגל תזונה מסוים, או שהוא יתחיל לשלב יותר מלח ותבלינים, כולל חריפים, כי בלוטות הטעם שלו התמעטו. זהו אחד הסימנים המוקדמים והערמומיים לכך שאלצהיימר חוטף את המוח', היא מסבירה. 

נראה שהאשם הוא בשינויים שמתרחשים במוח בעת התהליך המוביל למחלת האלצהיימר ופוגעים ביכולות עיבוד טעם וריח. מחקרים מראים שהמחלה יכולה להקהות אף את תפיסת האומאמי - טעם ייחודי המהווה חלק בלתי נפרד מחוויית האכילה שלנו ומכונה גם 'טעם חמישי' הנמצא בגבינות מיושנות, אצות, מזון מותסס, רוטב סויה, ירקות כמו פטריות, בצל, שום ואספרגוס. בשר, דגים, פטריות, עגבניות, ועוד. כלומר טעם עמוק ובשרני שקשה לפספס. אבל כשבלוטות הטעם מצטמצמות למצב שווה ערך של לעבור את החיים עם אטב כביסה נוירולוגי על האף, הסובלים מן המצב מתחילים לחפש טעמים דומיננטיים ונועזים יותר כדי להתגבר על החושים הדלוחים שלהם.

אבל שינוי פתאומי בהעדפות הדיאטה אינו רק השתוקקות לטעם. ד"ר קלר אומרת שאלצהיימר יכול גם לגרום לאנשים פשוט לשכוח את כללי המזון שהם חיו לפיהם, בין אם זה היה שמירה על כשרות, הימנעות ממוצרי חלב בגלל אי ​​סבילות ללקטוז, או טעמים אישיים וסלידה שנצרבו במוחם במשך עשרות שנים.

'צמחוני יכול להתחיל לאכול סטייק פשוט כי הוא שכח שיש לו הרגל תזונה מסוים', צילום: @denamorado / Freepik

פעם מחלה שנראתה פוגעת אך ורק בזיכרון שלנו, מחלת האלצהיימר נתפסת היום יותר ויותר כפירוק שיטתי של כל החוויה האנושית - וזה מתחיל במשהו בסיסי כמו הארוחות שאנו אוכלים. אי זיהוי השינוי בדפוסי האכילה כאזהרה מוקדמת אפשרית עלול להוביל להחמצת חלון קריטי לפנייה לטיפול וקבלת החלטות חשובות על איכות החיים.

'למרות שעלינו לכבד את עצמאותם, מגיע שלב שבו מניעת חוסרים תזונתיים או שמירה עליהם מפני תגובות אלרגיות פוטנציאליות צריכה לקבל עדיפות', מזהירה ד"ר קלר. כי עבור מי שנאבקים באלצהיימר, ארוחות לא מתאימות מייצגות רק את נקודת הפתיחה במתקפה הבלתי פוסקת של המחלה על הצרכים הפיזיים, הנפשיים והחברתיים הבסיסיים ביותר שלנו שמגדירים את עצם אנושיותנו. כשהזיכרונות נכתבים לאט לאט מחדש, היצמדות לטקסים הפשוטים ותענוגות האכילה יכולה להיות אחד מקווי ההגנה האחרונים נגד מחלת האלצהיימר, גנבת מודעות אכזרית ביותר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר