X

כך האורז יהפוך לפחמימה הטובה והבריאה שהוא יכול להיות

מיליארדי אנשים ברחבי העולם אוכלים אורז בכל יום – אבל עד היום הם היו עלולים לסבול מהחסרונות התזונתיים שלו. כעת נמצאה דרך לפתור את החיסרון הזה

מנת אורז בקערת עץ עם צ'ופסטיקס. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

אורז הוא הבסיס התזונתי של מיליארדי אנשים ברחבי העולם – אך עד כה היו לו חסרונות תזונתיים בולטים על פני דגנים אחרים. פיתוח חדש מבטיח להפוך את האורז למזין יותר מאי פעם, ולשפר את בריאותם של מיליארדי הצרכנים הקבועים שלו. Claude מזינה אותנו בפרטים.

באופן טבעי, אורז מכיל רמות נמוכות של ויתמין B (תיאמין), המסייע לגוף להמיר מזון לאנרגיה. בנוסף, תהליך הטחינה לייצור אורז לבן מוריד עוד יותר את תכולת וויטמין B שלו. כתוצאה מכך, אוכלוסיות במדינות רבות באסיה, אפריקה ודרום אמריקה, שבהן אורז הוא מרכיב מזון עיקרי, סובלות לעתים קרובות ממחסור בתיאמין, המוביל למצב של סכנת חיים.

כעת, צוות בינלאומי של מדענים פיתח דרך להגביר את רמות התיאמין בגרגרי אורז עד פי ארבעה בהשוואה לזנים קיימים. החוקרים הנדסו ערוגות צמחי אורז כדי לבטא גן המבודד יותר תיאמין לתוך האנדוספרם. לאחר שנים מרובות של ניסויים, זנים מהונדסים אלה ייצרו פי שלושה עד ארבעה יותר ויטמין B1 בהשוואה לאורז רגיל, תוך שמירה על אותה תשואה, פוריות הצמח ותכונות אגרונומיות חיוניות אחרות.

"ניסיונות קודמים לחיזוק ביולוגי הצליחו להגדיל את תכולת הוויטמין B1 של העלים והסובין – אך לא את זו של גרגר האורז המוכן לאכילה", מסבירה מחברת המחקר, תרזה פיצפטריק מאוניברסיטת ז'נבה. "במחקר שלנו, התמקדנו במיוחד בגידול בתכולת ויטמין B1 באנדוספרם" – הרקמה המרכיבה את החלק האכיל של גרגרי האורז.

"העובדה שהצלחנו לגדל את הערוגות שלנו בתנאי שדה אמיתיים, שהביטוי של הגן המותאם יציב לאורך זמן מבלי שנפגעו מאפיינים אגרונומיים כלשהם, מבטיחה מאוד", אומר וילהלם גְרוּיסֶם, מחבר שותף מהמכון טכנולוגי הפדרלי של שווייץ.

קצת יותר מכוס אורז מועשר זה יכולה לספק קרוב לשליש מצריכת התיאמין היומית המומלצת למבוגרים. החוקרים טוענים כי עשוי להיות לו פוטנציאל עצום לעזור לאוכלוסיות הסובלות מתת-תזונה אם יפותח לזנים לגידול מסחרי, לאחר אישורים רגולטוריים.

בעוד שתזונה מערבית טיפוסית מציעה שפע של B1 ממקורות מזון אחרים, חלקים גדולים של אוכלוסיית העולם מסתמכים כמעט אך ורק על אורז כמרכיב מזון, מסיבות כלכליות או תרבותיות. מחסור ברכיבים תזונתיים כמו תיאמין, ברזל וויטמין A הם אפוא בעיות בריאותיות נפוצות במדינות רבות באסיה ובאפריקה. בעבר כבר פותח זן אורז בשם "גולדן רייס" כדי להגביר את תכולת הבטא-קרוטן ולסייע במניעת מחסור בוויטמין A – גורם מרכזי לעיוורון ברחבי העולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר