X

כולם מדברים על ליקוי החמה בארה"ב – אבל מה איתנו?

התקשורת העולמית חפרה לנו בלי הפסקה על ליקוי החמה המלא מעל אמריקה. בישראל, לעומת זאת, ראינו לא מעט ליקויי חמה בעשורים האחרונים – אבל אף אחד מהם לא היה מלא. האם נראה אחד כזה בקרוב?

ליקוי חמה. צילום: אי.פי.איי.

בשבוע שעבר, ובתקופה שהובילה אליו, נדמה שהעולם כולו עוצר את נשימתו לקראת ליקוי החמה המלא שנראה מעל חלקים נכבדים מצפון-מזרח ודרום-מרכז ארה"ב. מכמות הכתבות על הנושא אפשר היה לחשוב שמדובר בליקוי החמה הראשון זה מאות שנים – למרות שב-20 השנה האחרונות כבר נראו בארה"ב, ובשאר העולם, כמה ליקויי חמה דומים.
כאן בישראל, כמובן, כל זה היה נראה מופרך עוד יותר, שכן כאן לא היה ליקוי חמה מלא כמע 100 שנים (בירושלים היה ליקוי כזה ב-1933). הפעם האחרונה שבה נראה ליקוי חמה קרוב למלא בישראל היתה 2008, וגם אז, כאמור, הוא היה רק קרוב למלא. כמה משכנותינו, כמו מצרים וטורקיה, נהנו מליקוי טבעתי כמו זה שנראה בשבוע שעבר בארה"ב. גם ב-1999, כשליקוי מלא נראה בכל רחבי אירופה, אצלנו הוא היה חלקי בלבד. כך גם ב-1976, 1922, 1914 ואף פחות מכך בעשרות ליקויים אחרים שנראו במרכז ודרום אפריקה או בצפון הרחוק של אירופה במאה השנים האחרונות.
גם ליקוי הירח הבא שיעבור כאן צפוי להיות דומה: ב-2 באוגוסט 2027 ייראה ליקוי חמה ברצועה שתעבור מעל פורטוגל, ספרד, מצרים וערב הסעודית, כאשר מעל ישראל הוא יהיה חלקי אך מרשים למדי, ובאילת הוא יהיה קרוב למלא. ליקוי חמה במסלול דומה יהיה ב-2053, וב-2060 יהיה ליקוי שייראה כמעט מלא בצפון הארץ. כנ"ל ב-2081. הליקוי המלא הבא שייראה מישראל יהיה רק ב-2241.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר