ירדן: חתמנו על הסכם הגנה עם ארה"ב

שר החוץ איימן ספדי הכריז בפרלמנט: "מדובר בפרי של משא ומתן ממושך" • האסלאמיסטים זעמו: "עקפו את הפרלמנט ופגעו בריבונות - צריכים לבטל את ההסכם"

צילום: אי.פי.אי // המלך עבדאללה

הישג דיפלומטי לירדן: שר החוץ איימן ספדי הודיע היום (ראשון) לפרלמנט בעמאן כי הממלכה ההאשמית חתמה על הסכם הגנה עם ארה"ב שמאפשר לוושינגטון להזרים כוחות, מטוסים ורכבים צבאיים לתוך המדינה. "מדובר בפרי של משא ומתן ממושך", אמר ספדי.

ההסכם נחתם בינואר וממשלת ירדן אישרה אותו בחודש שעבר, באופן חריג, תוך עקיפת הפרלמנט. הצו המלכותי בנושא פורסם השבוע בכתב העת הרשמי של הממלכה. על פי תנאי ההסכם, הכוחות האמריקניים יכולים לסייר חמושים במסגרת מילוי תפקידם בירדן. בה בעת, יתאפשר לארה"ב לאחסן אמל"ח, מטוסים וכלי רכב במדינה, וכן "להיכנס ולצאת בחופשיות מירדן".

ככל הנראה, מקור ההחלטה הוא החשש של המלך עבדאללה מתנועת האחים המוסלמים - ורצונו בנוכחות הכוחות האמריקניים כ"תעודת ביטוח" עבורו. דוגמא של ממלכה סונית שבסיס קבע אמריקני מסיים ליציבותה היא בחריין, שבסיס הצי החמישי האמריקני נמצא בה. 

מי שזעמו על עקיפת סמכויות הפרלמנט הם, כמובן, האסלאמיסטים. "הממשלה צריכה לבטל את ההסכם", אמר חבר הפרלמנט האסלאמיסט סאלח אל-ערמוטי. לדבריו, "ההסכם מנוגד לחוק הירדני ופוגע בריבונותנו". ספדי לא קיבל את דבריו, וטען כי "ההסכם לא משפיע על ריבונותנו בשום פנים ואופן. הוא כפוף לחוק הירדני ומותאם לחוק הבינלאומי. ההסכם לא מסמיך את הכוחות האמריקניים לבצע פעולות לחימה בתוך הממלכה".

שר החוץ הירדני איימן ספדי / צילום: אי.אף.פי

שר החוץ הירדני הוסיף כי ההסכם נועד "למסגר" את שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות, שבמסגרתו ארה"ב מספקת סיוע צבאי בסך 425 מיליון דולר לממלכה מדי שנה, וכן "לחזק את התמיכה האמריקנית בתוכניות ההגנה וביטחון הממלכה באמצעות אימונים וציוד צבאי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר