5 דברים שלא ידעתם על "צעצוע של סיפור"

השבוע מלאו 25 שנה לסרט הראשון שנעשה באנימציה ממוחשבת • איזה שחקן מפורסם סירב לדבב את באז, וכמה הסרט הכניס בקופות?

בילי קריסטל סירב לדבב את באז. "צעצוע של סיפור"

השבוע מלאו 25 שנים ליציאתו של "צעצוע של סיפור", סרט האנימציה שהכיר לעולם את אולפני פיקסאר, ופרץ את הדרך לאנימציה ממוחשבת על המסך הגדול. "צעצוע של סיפור" מגולל את הרפתקאותיהם של הצעצועים בחדרו של הילד אנדי, שקמים לתחייה כשאין אף אדם באיזור. שני הצעצועים הבולטים הם הקאובוי המיושן וודי והאסטרונאוט החדיש באז שנות אור, שאותם דיבבו טום הנקס וטים אלן. הנה חמישה דברים שלא ידעתם על הסרט:

1. הנקס היה הבחירה הראשונה לדבב את וודי. הדיבוב של באז שנות־אור הוצע תחילה לבילי קריסטל, אלא שהוא סירב. בדיעבד הצהיר כי "זוהי החרטה הגדולה ביותר בקריירה שלי". הקומיקאי טים אלן, שצבר פופולריות בשנות ה־90 בסיטקום "שפץ ביתך" זכה בתפקיד.

2. התסריט נכתב בהמשך לסרט קצר זוכה אוסקר בשם "צעצוע פח" מ־1988 של האנימטור ג'ון לאסיטר. לימים הפך לאסיטר לכוח משמעותי באולפני פיקסאר. האולפנים הוקמו ב־1979 כזרוע גרפיקה ומחשבים של חברת ההפקות של הבמאי ג'ורג' לוקאס ("מלחמת הכוכבים"), והפכו לגוף עצמאי ב־1986, אז נכנס לתמונה סטיב ג'ובס מ"אפל" וסלל את הדרך אל האנימציה הממוחשבת. 

3. "צעצוע של סיפור", שיצא ב־1995, היה הפרויקט הגדול הראשון של פיקסאר. השותפים בהפקה היו אולפני דיסני. 11 שנים אחר כך, ב־2006, רכש תאגיד דיסני את פיקסאר בעסקה ששוויה 7.4 מיליארד דולר.


4. הסרט הכניס 404 מיליון דולר כנגד תקציב של 30 מיליון דולר, והיה מועמד לשלושה פרסי אוסקר, בקטגוריות הפסקול, שיר הנושא וכן עבור התסריט המקורי. היתה זו הפעם הראשונה שבה סרט אנימציה נכלל בקטגוריה היוקרתית. האקדמיה לקולנוע העניקה אוסקר הוקרה מיוחד לג'ון לאסיטר, הבמאי, על ההישג שביצירת סרט אנימציית מחשב ראשון באורך מלא. ההצלחה של "צעצוע של סיפור" הובילה לשלושה סרטי המשך, שיצאו ב־1999, ב־2010 וב־2019, ושמה את פיקסאר על המפה עם שלל סרטים מצליחים ועטורי שבחים, בהם "מוצאים את נמו", "רטטוי" ו"הקול בראש" . 

5. במהלך קידום הסרט הרביעי, ביוני 2019, סיפר הנקס כי הבין את החותם שהטביע הסרט כשהיה עם בתו בדיסנילנד. הם צפו בתהלוכת הסיום של הדמויות, כשברקע זיקוקי דינור, כשלפתע בתו אמרה: "תראה, אבא, הנה וודי ובאז! אתם תונצחו בדיסנילנד לעד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר