הישג לתשובה: מכר 70% מ"דלק" לפי שווי של 750 מיליון שקלים

החברה ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה: מהלך הבזק יאפשר לחברה להסיר את השעבוד ולהנפיק איגרות חוב כנגד הכנסותיה מלוויתן בסך 650 מיליון ש' • האג"ח של הקבוצה צפוי לרשום תיקון משמעותי

מנכ"ל קבוצת דלק וולס עם תשובה // צילום: יהושע יוסף // מנכ"ל קבוצת דלק וולס עם תשובה // צילום: יהושע יוסף

השנה הזו קשה לכלכלת ישראל ולכלכלות העולם, אבל לתשובה היא היתה קשה עוד יותר. מניית דלק כמעט נמחקה כשהשלימה ירידה של 87% משווייה, עם הירידה התלולה במחירי האנרגיה כתוצאה ממשבר הקורונה. אבל בעל השליטה, יצחק תשובה, יודע להילחם ורחוק מלהרים ידיים.

שלשום הוא הפתיע עם מכירת בזק של "דלק ישראל", אחרי שבועות ארוכים של משא ומתן שלרגע נראה היה שהוא עומד להיחתם עם קבוצה יחד עם רמי לוי שיווק השקמה, שהיה מעוניין בעיקר בחנויות הנוחות של מנטה. אלא שגורמים דתיים שיגרו אליו איומים שאם ישלים את הרכישה ויהיה שותף לחנויות שפתוחות בשבת, הם יגיבו בהחרמתן.

גורמים בחברה אומרים שהם לא פוסלים את כניסתו של רמי לוי לקבוצת הרוכשים בהמשך, שכן לרוכשים יש אופציה לארבעה חודשים לרכוש עוד 3.5% מהחברה, אם יצליחו להכניס שותף נוסף. 

ביום חמישי בלילה, אחרי שהתברר שקרן ארבל לא תוכל להשיג את האישורים מבעלי האג"ח לפני 15 בחודש, מנכ"ל הקבוצה, עידן וולס, חזר למשא ומתן מהיר עם קבוצה הכוללת את להב אל. אר שבשליטת אבי לוי, אלי להב, איליק רוז'נסקי ואורי מנצור שיחד רכשו 70% מהחברה לפי שווי של 750 מיליון שקלים, אחרי שדלק ישראל חילקה דיבידנד בסך 150 מיליון שקלים. המשא ומתן נחתם בבית כנסת של אחד השותפים - אורי מנצור, ממש לפני כניסת השבת.

אורי מנצור, אחד הרוכשים // צילום: דודי ועקנין
אורי מנצור, אחד הרוכשים // צילום: דודי ועקנין

כעת החברה תוכל לפרוע חוב של 342 מיליון שקלים לבנקים, תשתחרר משעבוד ותוכל לבצע את המהלך המיוחל - איגוח של "דלק קידוחים" שתכניס לקופתה כ־630 מיליון שקלים (180 מיליון דולר) - מהלך שהיא אמורה להשלים בשבועיים הקרובים. תשובה כבר מימש נכסים בהיקף של 3 מיליארדי שקלים וגייס עוד 313 מיליון שקלים בשמונת החודשים האחרונים, בתנאי שוק בלתי אפשריים. דלק ישראל מחזיקה במאות תחנות דלק ובחנויות נוחות בחלק מהתחנות, כמו גם בחברת תובלה, ייצור שמנים ועוד. למעשה, העסקה הזו טובה יותר מעסקת התשואות שאמורה היתה להיחתם עם ארבל וגם במחיר גבוה יותר.

לפי הממונה על התחרות, "דלק קידוחים" צריכה להיפטר מאחזקותיה ב־25% ממאגר תמר עד לסוף השנה הבאה ולהישאר באחזקותיה במאגר לוויתן (45.33%). הממונה גם הורתה לדלק להסיר את זכות הווטו שלה ממאגר תמר כבר עכשיו - והיא הודיעה על הסרת הזכות הזו לאחרונה. עם זאת, היא ממשיכה לפעול, יחד עם שברון (נובל אנרג'י לשעבר) לסכל את ההסכם עם חברת החשמל שנחתם מעל ראשיהן, יחד עם השותפות האחרות במאגר - הסכם שלטענתן נוגד את ההסכמים איתן. 

חזר למרכז במת הכלכלה

גם במשבר העולמי הגדול הקודם, ב־2008, עסקיו של תשובה נקלעו לקשיים שאיימו למוטט את האימפריה הכלכלית שבנה, אך אז עסקיו ניצלו בשל תגליות הגז הטבעי, שהשיבו אותו למרכז הבמה של הכלכלה הישראלית. בעקבות המהלכים האחרונים האג"ח של הקבוצה אמור לרשום תיקון משמעותי, שכן הן הונפקו כלא מאובטחות וכעת הן יהיו מאובטחות ונראה שהקבוצה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה בחודשים הקרובים. בתקופה האחרונה הקבוצה החזירה לבנקים 1.2 מיליארדי שקלים בפירעון מוקדם ושילמה לבעלי האג"ח 600 מיליון שקלים לפי המועדים המוסכמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר