"שרלי הבדו" שוב מפרסם קריקטורות של מוחמד

ההחלטה התקבלה על רקע פתיחת משפטם של 14 נאשמים בסיוע לפיגוע במשרדי העיתון • "לעולם לא נוותר, השנאה שפגעה בנו עדיין קיימת", כתב העורך הראשי

"היינו צריכים סיבה טובה כדי לפרסם קריקטורה של מוחמד"

היום (רביעי) ייפתח בפריז תחת אמצעי אבטחה קפדניים משפטם של 14 אנשים, המואשמים בסיוע לפיגועי הטרור האסלמיסטיים שבוצעו בבירת צרפת, פריז, בינואר 2015, בהם נרצחו 17 בני אדם - בכללם ארבעה בסופרמרקט יהודי. היעד הראשי היה מערכת השבועון הסאטירי "שרלי הבדו", שבמשרדיה טבחו שני אחים מוסלמים קיצוניים ב-12 מהעובדים. שלושת הטרוריסטים שביצעו את סדרת ההתקפות חוסלו על ידי כוחות ביטחון הפנים הצרפתיים. העומדים לדין העניקו למרצחים סיוע לוגיסטי ברמות שונות.

שר הפנים הצרפתי ג'רלד דרמנן הגדיר את המשפט "היסטורי". התובע הלאומי לטרור, ז'אן-פרנסואה ריקאר, הבהיר שהעומדים לדין אינם "סייענים קטנים". "מדובר באנשים שהיו מעורבים מבחינה לוגיסטית בהכנות לאירועי הטרור, שסיפקו אמצעי מימון, ציוד מבצעי, נשק, דיור. כל אלו חיוניים לביצוע פעולות טרור", הדגיש.

לרגל פתיחת המשפט החליטה מערכת "שרלי הבדו" לשוב ולפרסם בעמודו הראשון את הקריקטורות על הנביא מוחמד, שהיו העילה למתקפת הטרור. אלה פורסמו תחילה בעיתון דני בשנת 2005 ועוררו הפגנות זועמות ואלימות ברחבי העולם המוסלמי, זאת בשל האיסור הדתי לצייר את דמותו של מוחמד וכן בגלל ההקשר שיצרו חלק מהקריקטורות בין האסלאם לטרור. במדינות המערב פרץ בשעתו ויכוח סוער, באם פרסום הקריקטורות הללו מהווה פגיעה ברגשות המוסלמים או שמא אי פרסומם מהווה פגיעה בעיקרון של חופש הביטוי והאומנות.

"שרלי הבדו" פרסם שנה לאחר מכן את אותן קריקטורות - תשע שנים לפני האירועים האלימים. במרכז העמוד הראשון של הגיליון החדש והמיוחד למשפט, תחת הכותרת "הכל בגלל זה", מופיעה קריקטורה שצייר אחד מקורבנות המתקפה, הקריקטוריסט הצרפתי ז'ו קאבו, שנרצח. בקריקטורה נראה הנביא מכסה את עיניו בזעם בשל חוסר יכולתו להשתלט על הקיצונים ואומר: "קשה להיות נאהב על ידי טיפשים".

"לעולם לא נירדם, לעולם לא נוותר", כותב העורך לורן סוריסו במאמר המערכת. "השנאה שפגעה בנו עדיין קיימת, ומאז 2015 היא התפתחה ושינתה את חזותה, כך שתוכל להמשיך בשקט במסע הצלב מבלי שישימו לב". מערכת השבועון הבהירה שבשנים האחרונות קיבלה פניות לפרסם קריקטורות אחרות של מוחמד. "תמיד סירבנו, לא בגלל שזה אסור - החוק מתיר לנו לעשות זאת, אך היה צורך בסיבה טובה, בעלת משמעות, שתוסיף משהו לדיון הציבורי". מועד פתיחת המשפט מהווה סיבה טובה, לצורך העניין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר