בזמן שנלחצתם מהקורונה: המחלה שקוטלת מאות אלפים

המגפה הסינית מעוררת בהלה, ומספר הנדבקים חצה את ה-78 אלף • אבל בינתיים עשרות מיליונים חלו בנגיף אחר, שצפוי לקטול כ-600 אלף איש עד סוף השנה

חיסון נגד שפעת בישראל // צילום: דוד כהן/ג'יני

יותר מ-78 אלף איש נדבקו בנגיף הקורונה ולפחות 2,361 איש מתו מהמחלה, מה שמעורר בהלה גדולה ברחבי העולם. אבל מה באשר למחלה הרבה יותר מוכרת שאיננה נמצאת בכותרות? בחודשים האחרונים יותר מ-16 אלף בני אדם מתו משפעת בארצות הברית בלבד, 280 אלף אושפזו בבתי חולים במדינה ו-29 מיליון אמריקנים חלו בה. כך לפי נתוני מחלקת הבריאות האמריקנית. 

עד סוף השנה, השפעת צפויה לקטול כ-600 אלף בני אדם ברחבי העולם. בשורה התחתונה, הסיכוי למות משפעת עודנו גדול הרבה יותר מהסיכוי למות מקורונה - גם אם הדבר נובע מכך שנגד הקורונה ננקטים צעדים דרסטיים יותר. למרות זאת, השפעת מעוררת הרבה פחות פאניקה ציבורית מהקורונה. בסופו של דבר, כנראה, הכל עניין של יחסי ציבור.

בתחילת החורף תפוצת השפעת בארצות הברית גברה בעקבות וירוסים ממשפחת אינפלונזה בי, שמולם יעילות החסינות איננה גבוהה. לאחרונה התפוצה השתנתה וזוהו מקרים רבים יותר של שפעת מווירוסים מסוג A/H1N1, שהחיסון הראה יעילות טובה יותר נגדם. הסוג הראשון יותר שכיח בקרב ילדים מאשר הסוגי השני שנפוץ יותר בקרב קשישים.  

צילום ארכיון: משה בן שמחון

"עונת השפעת החלה מוקדם השנה והפכה לאגרסיבית", אמר המנכ"ל הרפואי לקרן הלאומית למחלות מדבקות, "היא התחילה בעיקר במדינות הדרומיות והתפשטה במהירות. עד כה, אין סימן שמומנטום התחלואה השנתית מואט". 

עם זאת, לפי הערכות חדשות של "המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית", סוכנות ממשלתית של מחלקת הבריאות, החיסון לשפעת מתמודד היטב יחסית עם סוגי השפעת השונים השנה. החיסון לשנת 2020-2019 יעיל ב-45 אחוזים מהמקרים וב-55 אחוזים במקרי השפעת בקרב ילדים. בשנה שעברה, למשל, החיסון היה יעיל בשיעור של 29 אחוזים.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר