התפרצות הר הגעש ויאריקה בצ'ילה ב-2015 // צילום: AP

כמה הרי געש פעילים יש בעולם?

תושבי הפיליפינים לצערנו לא לבד: התפרצויות געשיות מלוות אותנו מאז שחר ההיסטוריה • יחד עם זאת, להתפרצויות הרי הגעש יש גם צד חיובי

התפרצות הר הגעש טאאל בפיליפינים איננה ההתפרצות הראשונה בשנת 2020. יש היום כעשרים הרי געש בשלבים שונים של התפרצות, רובם בשולי האוקיינוס השקט. 

ההתפרצות הראשונה של השנה הייתה בניו זילנד ואחריה ביפן. אתמול (13 בינואר) התפרץ גם הר הגעש סקוּרהגִ'ימה באי המרכזי קיוּשוּ, ויצאה גם אזהרת אפר געשי באיזור טוקיו. פלומת העשן מההר היתמרה לגובה של 2.5 ק"מ. 
העשן מהר הגעש טאאל הגיע לגובה של יותר מעשרה קילומטרים. טאאל נמצא במרכזו של אגם בשם זה, שנוצר מהתפרצות פרהיסטורית. ההר טאאל התפרץ 45 פעמים ב-500 השנים האחרונות. ההתפרצות בשנת 1911 גרמה למותם של כ-1,500 בני אדם. ההתפרצות בשנת 1974 נמשכה מספר חודשים.

בעולם יש היום כ-1,500 הרי געש פעילים על היבשה ובנוסף להם עוד חגורה של הרי געש פעילים מתחת למים, על קרקע האוקיינוסים, כמו למשל ברכס שבאמצע האוקיינוס האטלנטי. כ-500 מהרי הגעש הללו התפרצו בתקופה של ההיסטוריה המתועדת. רוב הרי הגעש הפעילים נמצאים בשולי האוקיינוס השקט, המכונה "טבעת האש". בארצות הברית יש 169 הרי געש פעילים, ואלה הנמצאים באלסקה שייכים לאותה טבעת אש, שאיי הוואי נמצאים במרכזה. 

אין מידע מדויק אם התפרצות של הר געש אחד גורמת להתפרצות של הרי געש נוספים באיזור. יש כמה דוגמאות של התפרצויות של כמה הרי געש שנמצאים במרחק של 10 ק"מ זה מזה, אבל קשה לקבוע, אם התפרצות אחת גרמה לשרשרת התפרצויות נוספות. 

יותר מ-80 אחוזים מפני כדור הארץ, מעל לגובה פני הים ומתחת, הם תוצאה של התפרצות געשית. פליטות גז מהתפרצויות לאורך מאות מיליוני שנים יצרו את האוקיינוסים הקדומים ואת האטמוספרה, שמספקת מרכיבים חיוניים להתפתחות חיים. 
לבד מהפגיעה בשיגרת החיים בזמן ההתפרצות, האפר הגעשי מדשן את האדמה, ומאפשר לאחר מכן לייצר מזון בשפע. רוב המתכות כמו נחושת, זהב, כסף, כספית וצורן מגיעות לפני הקרקע עם המַגְמָה, ואפשר למצוא אותן בעיקר ליד שרידי הרי געש רדומים.

התפרצות של הר הגעש סטרומבולי באיטליה, באוגוסט // צילום: AP
 

שנה ללא קיץ

התפרצויות הרי געש משנות את מזג האוויר ומשפיעות על האקלים. לאחר ההתפרצות של הר פינאטובו בפיליפינים בשנת 1991 נרשמו בכל העולם טמפרטורות נמוכות מהרגיל, כשאפר געשי דקיק הגיע עד לסטרטוספרה ויצר ענן וולקני. חומצת גופרית דו-חמצנית בענן, כ-22 מיליון טון בערך, יחד עם מים יצרה ענן שמנע מקרני השמש להגיע לפני  הקרקע. ובחלק מהאזורים ירדה הטמפרטורה הממוצעת בכחצי מעלה צלזיוס. התפרצות בסדר גודל דומה עשויה להשפיע על מזג האוויר למשך מספר שנים. 

 

תופעה דומה הייתה בשנת 1815, בהתפרצות הר הגעש טאמבורה באינדונזיה, ההתפרצות החזקה ביותר בהיסטוריה המתועדת. האפר הגעשי גרם לירידה של 3 מעלות בטמפרטורה הגלובלית. גם שנה לאחר ההתפרצות, ברובו של חצי הכדור הצפוני היו טמפרטורות נמוכות בחודשי הקיץ. בחלקים באירופה ובצפון אמריקה שנת 1816 כונתה "שנה ללא קיץ".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו