האם בקרוב נוכל להשתיל ראשים על אחרים?

הנוירוכירורג הבריטי ברוס מתיו סבור שכן, בעשור הקרוב • אולם, השתלה של ראש תהיה חייבת לבוא ביחד עם עמוד השדרה ולא תתאפשר אחרת, לפי דעתו

ניתוח להשתלת ראש? קשה אך לא בלתי אפשרי // צילום המחשה: Getty Images

הנוירוכירורג ברוס מתיו, לשעבר ראש מחלקת נוירוכירורגיה באוניברסיטת הול (Hull), שהיא בית ספר לימודי לרפואה המסונף ל-NHS הבריטי, סבור שבעשור הנוכחי נוכל להשתיל ראשים מתפקדים על גוף של אחר. ברם, לדעתו ההשתלה המדוברת לא תהיה רק של הראש עצמו, אלא של כל חוט השדרה. את האפשרות של לקיחת הראש בלבד ללא חוט השדרה הוא מכנה "מגוחכת לחלוטין". 

מנגד, לדבריו האפשרות לבצע ניתוח כה מורכב שכולל את הראש וחוט השדרה הפכך לאפשרי אחרי הניסויים בהשתלת תאי גזע, ההתקדמות ברובוטיקה ובינותחי עצבים. 

"עסקתי בכתיבת ספר מדע בדיוני על נושא החיים לנצח יחד עם מייקל לי מייסד המכון לעתידנות בבריטניה, אבל אז אמרתי לעצמי שזה בעצם לא רעיון כל כך מופרך - להשתיל ראש עם לוקחים יחד גם את כל חוט השדרה. חוט השדרה והמוח הם החלק הכי עמוק באדם והעברה שלהם יחד ללא ניתוק היא לדעתי, דבר שיהיה אפשרי בעשור הקרוב", אומר מתיו. 

לחבר 200 עצבים

הרעיון להעביר ראש ובעצם את המודעות מגוף אחד לאחר, מדליק את המדענים ואנשי המדע בדיוני כבר שנים ובשנת 2017 הכריז הנוירוכירורג סרג'יו קנברו, שנחשב לשנוי מאד במחלוקת בקרב המדענים, כי הצליח לבצע ניתוח כזה. הוא מסר כי הצליח להשתיל ראש על גוויית אדם אחר ולדבריו גירוי חשמלי הראה שהוא הצליח למעשה להעביר בצורה טובה את הראש ולחבר אותו אל הגוף. כן הוא ערך ניסוי כזה בקוף, אך מדענים אומרים שאם הוא היה מנסה להעיר את הקוף הוא לא היה מצליח או שהקוף היה נותר משותק לחלוטין אם היה חוזר לחיים. 

מתיו טוען כי "המחשבה לשמור על כל חוט השדרה כיחידה אחת נראתה בעבר מפחידה ובלתי אפשרית אבל זה לא המצב כיום עם הטכנולוגיה המודרנית שלנו. כרגע עם הידע שיש לנו אנחנו יכולים לחבר שני עצבים, אבל עם רובוטיקה מתאימה וידע מתאים נוכל לחבר 200 עצבים במהירות, קרי את כל עמוד השדרה לגוף חדש. ברור שלהוציא את כל עמוד השדרה זה דבר קשה מאד היום, אבל זה יקרה בעתיד, אחרי מספר ניסיונות שיעשו בנושא", הוא קובע.

הטכניקה החדשה כמובן לא תסייע למי שחוט השדרה שלהם כבר פגוע אבל היא תסייע למי שסובלים מניוון שרירים או ממחלות גופניות אחרות חסרות ריפוי שלא פוגעות במוח ובעצבים. עם זאת, לדברי החוקר השאלה שתישאר היא האדם המוח ועמוד השדרה יוכלו להסתדר עם כך כל הרבה מידע גנטי שונה של הגוף האחר אולם ביחס לכך הוא קובע כי ניתן יהיה להשתיל תאי גזע שיסייעו לשדרה ולמוח לא להידחות  - או לדחות את הגוף החדש. 

"נכון שמדובר באתגר ענקי, אבל מול העובדה שיש כיום אנשים עשירים מאד שמקפיאים את כל הגוף כדי שיעירו אותם בעתיד - ההצעה והשיטה שלי הם די שמרניות" הוא מסכם בחיוך.

מקור:

The Independent

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר