צילום: GettyImages

הכירו: CT כמעט ללא קרינה

טכנולוגיה חדשנית מאפשרת לבצע הדמיית CT בקרינה הנמוכה ב־96% מזו הרגילה • "הפחתת הקרינה לא פוגעת באיכות הצילום"

בדיקת הדמיה בקרינה "הנמוכה בעולם": בבית החולים שיבא שבתל השומר החלו להשתמש בפיתוח חדשני של המוסד הרפואי ואוניברסיטת תל אביב, שמאפשר לבצע בדיקת CT בקרינה הנמוכה ב־96% מזו הרגילה. 

כעת, בשלב הראשון, הבדיקה מיועדת לגילוי מוקדם של סרטן הריאות, ובעתיד הקרוב הפיתוח ייושם גם בבדיקות ממוגרפיה ובבדיקות CT לילדים.

הדמיית CT משמשת להערכת פגיעה באיברים פנימיים, בחשד לגידולים או לשברים, בדיקת גרורות סרטניות, בעיות אורתופדיות, בעיות בכלי הדם ועוד. חסרונה היחיד הוא במידת הקרינה המייננת שנפלטת מהמכשיר במהלך הבדיקה, שעשויה להגביר את הסיכון לסרטן. בדיקת CT אחת שקולה למאה צילומי רנטגן. עם זאת, הבדיקה החדשה מופחתת הקרינה פולטת קרינה זהה לצילום וחצי רנטגן בלבד.

מחקר הולנדי שנעשה בילדים, מצא סיכון לגידול במוח הקשור למינון כמות הקרינה שאליה נחשפו ילדים בבדיקה הרגילה. מחקר אנגלי מצא כי כשלוש בדיקות CT בטן באדם מבוגר, היו קשורות לסיכון מוגבר ללוקמיה.

"לימדנו את המחשב"

הטכנולוגיה המדוברת עושה שימוש בבינה מלאכותית, ובכך מאפשרת להפחית את רמת הקרינה ב־96% ללא פגיעה באיכות התמונה שמתקבלת בסוף הצילום, ומבלי שתיפגע האפשרות של הרופאים לספק אבחנה מדויקת. 

בבית החולים ערכו מחקר ב־60 איש שעברו CT חזה בקרינה גבוהה ובקרינה נמוכה, והראו שהבדיקה בקרינה נמוכה לא החמיצה שום ממצא שהיה במקבילתה.

"כאשר מורידים את רמת הקרינה בבדיקת CT רגילה, מתקבלת תמונה מגורענת מאוד ו'רועשת', שלא מאפשרת פיענוח טוב", הסביר פרופ' אלי קונן, מנהל אגף הדימות בשיבא.

עוד בנושא:

אין עשן- בלי בדיקת CT 

איזה סמארטפון פולט הכי הרבה קרינה? 

CT חדש בביה"ח כרמל: "שיא הטכנולוגיה" 

"הצלחנו 'ללמד' את המחשב בעזרת בינה מלאכותית ורשתות נוירונים איך להפוך תמונה מגורענת לתמונה שהיא טובה מבחינה אבחנתית. האוכלוסייה הראשונה שבה התחלנו להטמיע את הבדיקה היא המעשנים, שמגיעים אחת לשנה לבצע בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן ריאות. מדובר באנשים בריאים שנבדקים כדי להיות רגועים, בתדירות של אחת לשנה, ועשויים להיות חשופים בצורה זו להרבה קרינה. היום אני יכול להגיד לנבדקים ברמת אמינות גבוהה שהבדיקה שהם עושים היא בעלת סיכון מופחת לסרטן כתוצאה מהבדיקה עצמה", מפרט קונן.

פיתוח המערכת החדשה נמשך שלוש שנים ונעשה על ידי ד"ר ארנלדו מאייר, מנהל המעבדה הממוחשבת לעיבוד תמונה בשיבא, פרופ' עידית מרום, מנהלת דימות חזה במוסד הרפואי ואוניברסיטת תל אביב, ובמימון המדען הראשי.

המחקר פורסם בכתב עת מקצועי והפיתוח זכה באישור של אגף הטכנולוגיות במשרד הבריאות (אמ"ר) והטכנולוגיה צפויה להימכר לארגוני בריאות נוספים.

"נשמע מדע בדיוני"

פרופ' קונן נשמע אופטימי לגבי העתיד: "לפני עשר שנים זה היה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בעתיד הנראה לעין אני בהחלט רואה ארבעה מכשירים של CT בקרינה מופחתת במיון בתל השומר, שבהם ניתן יהיה לאבחן כמעט כל מטופל. אנחנו ממשיכים בפיתוח ובמחקר כדי לאפשר CT בקרינה מופחתת גם לסוגי בדיקות אחרים, בהם ממוגרפיה ובדיקות בילדים". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו