הרב כהנא: פרובוקטור או נביא?

הוא ערער על גבולות המוסר, הסית בלי בושה ועודד לאלימות, אך הסרט על הרב כהנא מצליח לשמור על אובייקטיביות מרשימה

מתוך "הנביא כהנא"

בתולדות מדינת ישראל, הרב מאיר כהנא נחשב להרבה יותר מעוד דמות שנויה במחלוקת. הוא מותג.

סוף סוף: קולדפליי בדרך לאלבום חדש

אובמה ודה נירו נגד טראמפ: הצעד הבא

התגעגעתם? ברני הדינזואור חוזר בלייב אקשן

עד היום כהנא ומשנתו ה"כהניסטית" הם מילים נרדפות להכי קיצוני שיש פה; כזה שבית המשפט הוציא מחוץ לחוק. בשנות פועלו תפקד כדוגמה חיה להגדרת המושג "גזענות", ולא ממש הכחיש זאת.


דוגמה חיה להגדרת המושג "גזענות". הרב כהנא // צילום מסך

כהנא הסית בלי בושה, ויש קטעי ארכיון כאלה המשולבים לאורך "הנביא כהנא" - סרט דוקומנטרי על פועלו, ששודר אמש (ג') ב-HOT שבהחלט קשים לצפייה ומעוררים חוסר נוחות בצופה הנורמטיבי. גם כשמדובר במבט של שלושים שנה אחורה, ועל אף הקצנת השיח הציבורי בתקופתנו.

כהנא, כך מנתחים המרואיינים בדוקו של אילן רובין פילדס, היה האקטיביסט שלא פחד לקרוא בפומבי למעשי אלימות, שאמר את מה שאחרים פחדו לחשוב. הם מסבירים כי הוא ערער על גבולות המוסר והממסד ובכך, בדיעבד, אפשר את שחרור הרסן החברתי.

באופן מרשים מצליח הסרט, שבוחן את התפתחות הכהניזם, לשמור על אובייקטיביות. הוא מאפשר לתומכי הרב לעצב בפנינו את מורשתו מנקודת מבטם, ובמקביל מציג את כהנא כפרובוקטור מוקצה שבאותם ימים הוחרם על ידי כולם.


הסרט מצליח לשמור על אובייקטיביות // צילום מסך

אולם מאז, מבהיר היוצר, כהנא חדר למיינסטרים. אמירות כגון "הערבים בתוכנו הם סרטן המתפשט" או "שמאלנים הם פרטנרים לרצח יהודים בידי מחבלים", נשמעות היום בתכיפות מפוליטיקאים בכירים; הצעת החוק שלו לאסור על לא-יהודים להתגורר בעיר יהודית, היא סוג של מציאות במקומות מסוימים; כמו גם פרובוקציות מכוונות כנגד ערבים. אולי יש ויכוח אם כהנא צדק או לא, אבל היום ברור שהוא בסך הכל הקדים את זמנו.

"הנביא כהנא", HOT8, 21:00

לאון: "יהודיות עם פלשתינים? טיפשות"

מיילי סיירוס: "בנות, אל תהיו לסביות"

• פייק ניוז: השמועות שאין עליהן מחילה

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר