תלמידה חלתה בשעלת, בביה"ס לא חיסנו

הילדה שלומדת ברמת גן חלתה, ובביה"ס אמרו להורים שאין צורך בטיפול מונע לתלמידים • מומחה למחלות זיהומיות הזהיר: "הם חייבים לקבל טיפול תרופתי"

הילדה חלתה בשעלת, הילדים לא חוסנו // צילום אילוסטרציה: GettyImages

בבית הספר קורצ'אק ברמת גן שבו לומדים תלמידים מכיתה א' עד ח', התגלה מקרה של שעלת אצל אחת התלמידות. ההורים המודאגים ביקשו טיפול מונע לילדיהם, אבל בעדכון שהעבירה הנהלת בית הספר להורים נמסר: "על פי הנחיות משרד הבריאות, רק אם שני ילדים מאותה כיתה ידבקו יינתן טיפול מונע ואין צורך לנקוט בשום פעולה מיוחדת".

בבית הספר ביקשו מההורים לגלות ערנות, ולפנות לרופא המטפל אם מופיעים תסמינים כגון שיעול חריג. במשרד הבריאות אישרו כי אכן ההנחיות הן לא לתת טיפול מונע, אלא אם היו שני מקרי הדבקה.

אלא שפרופסור שי אשכנזי, יו"ר איגוד רופאי הילדים ומומחה למחלות זיהומיות, מותח ביקורת חריפה על ההחלטה: "בכל חשיפה לשעלת יש לתת טיפול מונע תרופתי (באנטיביוטיקה מסוג אזניל) למניעת שעלת לכל בני המשפחה, ולכל מי שבא במגע עם החולה ללא קשר למספר מנות החיסון שקיבל. אלו גם הנחיות של משרד הבריאות ואני מופתע לשמוע אחרת. ההמלצה שלי להורים בבית הספר הזה היא לפנות לרופא הילדים, ולקבל טיפול מונע למשך חמישה ימים. אחים קטנים שלא חוסנו בוודאי צריכים טיפול אנטיביוטי. שעלת בקרב מי שלא חוסן עלולה להיות מחלה קשה".

עוד בנושא: 

הרופאים נדהמו: מברג הוצא מהריאות לאחר שנתיים

התרופות לסרטן שייכנסו לסל התרופות

עלייה במקרי המוות של ילדים מתאונות בחופש הגדול

מנתוני האגף לאפדימיולוגיה במשרד הבריאות, עולה כי השנה ישנה עליה גדולה בתחלואה בשעלת. מתחילת השנה ועד לחודש אוגוסט דווח על 986 מקרים, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד היו 389 מקרים בלבד. ב-2018 כולה היו 665 מקרי שעלת וב-2017 היו 500 מקרים.

ממשרד הבריאות נמסר: "המקרה דווח ומוכר ללשכת הבריאות על ידי חברת "פמי". על פי תדריך החיסונים, אין לתת טיפול מונע כאשר יש מקרה תחלואה בודד בשעלת בכיתת לימוד. כאשר יש שני מקרים או יותר, מומלץ לשקול מתן טיפול אנטיביוטי. נציין, כי מידת המידבקות של המחלה אינה זהה לזו של מחלת החצבת, ולכן הוגדרו קריטריונים למגע קרוב ומי נזקק לטיפול מונע".

שעלת היא מחלה שמתאפיינת בהתקפים חוזרים של שיעול עוויתי המסתיימים בשאיפת אוויר מאומצת. התקפי השיעול עלולים להיות קשים ומלווים באודם בפנים ובהכחלה, לעתים ורידי הצוואר והעיניים בולטים וייתכנו הקאות והפרשה מוגברת של רוק מהפה. בתינוקות קטנים תיתכן הפסקות נשימה עם או בלי השיעול. בתינוקות המחלה קשה ומסוכנת יותר ועלולה במקרים נדירים אף לגרום לנכות קבועה או למוות.

מחלת השעלת נגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis, שמתרבה בדרכי הנשימה. ההדבקה במחלה נעשית כאשר החיידק מתפזר לסביבה בעת שיעול, עיטוש, מגע עם הפרשות מהאף או ליחה. הסיכון להידבקות הוא עשרות אחוזים ועולה ככל שהאדם שבא במגע לא חוסן.

 החיסון נגד שעלת ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה בכיתה ב' ובשנים האחרונות נוספה מנת דחף בכיתה ח' וכן לנשים הרות בכדי להגן על התינוקות בחודשי החיים הראשונים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר