צילום אילוסטרציה: GettyImages

נושמים לרווחה: הטיפול שמציל את חולי הריאות

משאף חדשני מפחית ב־42% את הסיכון למות ממחלת הריאות הכרונית COPD • המשאף כלול בסל התרופות ובאחרונה הוא נרשם בארץ והוכנס לשימוש

בשורה לאלפי הישראלים החולים במחלת הריאות הכרונית COPD: טיפול חדש בשם טרלג'י (Trelegy) הגיע עתה לישראל, ונמצא במחקרים כי הוא מפחית את הסיכון לתמותה בקרב החולים בכ־42%. 

הטיפול מכיל שלוש תרופות יחד, באותו משאף חדשני, והוא נלקח פעם אחת ביום בלבד. המשאף, של חברת התרופות הבריטית גלקסו סמית' קליין (GSK) נכנס לסל התרופות של קופות החולים כבר בתחילת השנה, אבל רק באחרונה הוא נרשם בארץ והוכנס לשימוש.

COPD היא מחלת ריאות חסימתית כרונית שעדין לא נמצא לה ריפוי. היא נחשבת לסיבת המוות השלישית בעולם ושכיחותה עלתה בכ־40% ב־25 השנים האחרונות. רופאים בכירים מעריכים שבארץ חיים כ־300 אלף חולים, ובכל שנה מתים ממנה כ־3,000 אנשים. COPD נגרמת בעיקר מעישון ומחשיפה לעישון פסיבי משמעותי.

המשאף טרלג'י

יחד עם זאת, כ־15% מהמקרים אינם קשורים לעישון, ונובעים ככל הנראה מחשיפה תעסוקתית לגורמים מזהמים במפעלים או גם מאסתמה רבת שנים שאיננה מטופלת. המחלה מתאפיינת בהידרדרות של תפקוד הריאות, כאשר כל התקף מוביל להידרדרות נוספת. המחלה באה לידי ביטוי בעיקר בשיעול, בקוצר נשימה ובקושי בנשימה שהולך ומחמיר, עד לאי־תפקוד כליל של הריאות ולמקרי מוות. 

ידוע גם כי COPD מעלה גם את הסיכון למחלות קשות ומסכנות חיים, כולל אי־ספיקת לב וסרטן ריאות, שכן התסמינים הראשונים של המחלה כוללים שיעול, ליחה וקושי לבצע פעילויות יומיומיות כגון עלייה במדרגות או הליכה. המטופלים לרוב טועים ומייחסים אותם בתחילה לירידה בכושר הגופני או השפעה כללית של העישון על התפקוד, ולא פונים לרופא לבדיקה. לכן אחוז האבחון בה נמוך, וההערכה היא שכ־70 אחוזים מהחולים בה אינם מאובחנים בזמן, ובשל כך אינם מטופלים כראוי.

תוצאות מעודדות

ל־COPD אמנם אין ריפוי, והטיפולים הקיימים עד כה התמקדו במניעת הידרדרות המחלה, מניעת התקפים ואשפוזים וכן מניעת תחלואה נוספת כתוצאה ממנה, אך לאחרונה הוצגו תוצאות מעודדות.

לדברי ד"ר אמיר בר־שי, מנהל המערך לרפואת ריאות בבית החולים הממשלתי ברזילי באשקלון, "עכשיו לראשונה נמצא טיפול שמוביל להפחתת הסיכון לתמותה מהמחלה בכ־42%. COPD היא מחלה כרונית מאד שכיחה, אלא שעד עתה מחקרים רבים לא הצליחו להוכיח שטיפול במשאפים מוביל לירידה בתמותה מ־COPD. מחקר ראשון שנעשה ב־10,000 חולים ופורסם בארה"ב, הוכיח שטיפול במשאף החדש מוריד משמעותית את הסיכון לתמותה בהשוואה לטיפולים הקיימים".

לדברי ד"ר בר־שי, "נתוני היעילות לא הסתכמו בהפחתת הסיכון לתמותה בלבד, אלא נמצא שהטרלג'י יעיל בהפחתת התקפים ואשפוזים, כך שהמשאף הפחית את שיעור ההתקפים שהובילו לאשפוז ב־34% בהשוואה לטיפולים הקיימים. הוא גם הפחית ברבע את מספר ההתקפים הקשים והבינוניים בהשוואה לטיפול המקובל. עוד נמצא גם שיפור משמעותי מאוד בתפקוד הריאות ובאיכות חיים".

"יתרון נוסף של הטיפול החדש הוא נוחות השימוש", מוסיף ד"ר בר־שי. "הטיפול במחלת COPD דורש במקרים רבים טיפול בכמה משאפים, כמה פעמים ביום. אלה מקשים על החולים מבחינת היכולת להקפיד על ההיענות לטיפול. הטיפול במשאף החדש יכול להקל מאוד על המטופלים, מכיוון שהוא מכיל שלוש תרופות במשאף אחד בלבד, ניתן רק פעם ביום וקל מאוד לשימוש".

טיפולים נוספים

ד"ר בר־שי ציין עוד כי מעבר לטיפול התרופתי, קיימים טיפולים נוספים חשובים מאוד. לדבריו, "גמילה מעישון, חיסונים ושיקום ריאות מהווים אבן בסיס בטיפול בחולי COPD, שיקום הריאות אמנם לא משפר את תפקודי הריאות של המטופלים, אך נמצא כטיפול הטוב ביותר לשיפור סימפטומים של קוצר נשימה, וכן הוכח כמוריד תדירות התלקחויות של המחלה ואשפוזים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו