הורים זועמים: חוק המצלמות החדש ימנע ניטור על גנים

חוק המצלמות החדש קובע כי מצלמות המעון יצלמו במעגל סגור בלבד • הורים זועמים: "רק מצלמות אונליין יפתרו את בעיית האלימות בגנים ובמעונות חוץ"

ההורים חוששים שללא ניטור אונליין מקרים כגון אלה יישנו. התעללות בגן של כרמל מעודה

עוקבים אחרי הנעשה בגן של הילד או הילדה שלכם? עוד מעט תיחסם אפשרות זאת על פי חוק. בחוק המצלמות, שייכנס לתוקפו ב־1 בספטמבר, נקבע כי אין לאף אדם רשות לצפות בצילומים או להעבירם לאחר, אלא לפי צו של בית משפט. 

 

צילום: דוברות המשטרה

 

בשנים האחרונות התפתחה תופעה בגנים פרטיים ובמעונות - התקנת מצלמות בכל חלקי הגן, ואלה היו משדרות במהלך כל היום את הנעשה בגן לטלפון הנייד או למחשב של ההורים. הורים רבים בחרו את הגנים הללו דווקא בשל המצלמות, אלא שכעת סעיף ב"חוק המצלמות" יצמצם את צילום הגן למצלמות במעגל סגור בלבד. המשמעות היא שבמסגרות שבהן אין מצלמות אונליין, לא יותר להתקינן, ואילו במסגרות שבהן מצלמות אונליין כבר מותקנות, ייאסר השידור החי מהגן מספטמבר 2020. 

בעקבות המקרים האחרונים של התעללות בילדים, כניסת החוק לתוקף מעוררת חשש כבד בקרב הורים רבים. "שום דבר מכל הצעות החוק החדשות לא יפתור את בעיית האלימות בגנים ובמעונות חוץ ממצלמות אונליין להורים", אומרת ענבל (35) מאזור השרון, שרשמה את בנה למעון שבו מותקנות מצלמות אונליין לאחר שבמסגרת הקודמת סבל, לדבריה, מהתעללות, "גם בגן של כרמל מעודה בראש העין היו רק מצלמות במעגל סגור, וזה עדיין לא מנע את הזוועה שהתרחשה שם. אני דורשת מצלמות אונליין, כי אני סומכת אך ורק על עצמי. אף אחד לא יכול לספר לי סיפורים כדי שאהיה שקטה ורגועה, כי אני רואה את זה בעיניים". 

"להשאיר את האופציה"

"נראה לי בסיסי שיהיה אפשר לצלם אונליין וגם שלהורים תהיה גישה אם צריך לצפות בקטע מסוים", אומרת מעיין וייס, אם לילד בן שנתיים וחצי הנמצא במעון המצולם במצלמות אונליין, "לפני שהיתה לנו יכולת לצפות כל היום אונליין, במקרה של אירוע חריג היינו מגיעים לגן והגננת היתה 'פותחת מצלמה' ומראה לנו את הקטע או שולחת אותו אלינו. אני חושבת שצריך להשאיר להורים את האופציה של שידור חי". 

התעללות בגן ילדים

 

לדברי וייס, תושבת ראש העין, המקרה של כרמל מעודה רק חיזק את הצורך: "כשאתה גר בעיר שקורה בה מקרה כזה, אתה אומר 'זו הייתי יכולה להיות אני, אם הייתי בוחרת גן אחר. אני לא צופה בגן כל הזמן, אני חושבת שזה נותן מענה להורה קצת יותר חרדתי, אבל זה בונוס נחמד".

"מרגיע את ההורים"

אבל לא רק ההורים אינם מרוצים מהשינוי הצפוי. ל', בעלת גן שבו מצלמות אונליין בראש העין, מבהירה: "אני לא מתכוונת לבטל מצלמות אונליין, אלא אם אהיה חשופה למאסר. בעיניי, זה טוב ומרגיע את ההורים. אני חושבת שנמצא את הדרך שיהיו גם מצלמות במעגל סגור וגם שההורים יוכלו לצפות בילדים". 

 

תיעוד תקיפה בגן ילדים בראש העין

 

לדבריה, סוגיית המצלמות הפכה לנושא בוער ולעיתים אף תנאי לרישום. "יש דרישה גדולה מאוד למצלמות אונליין דווקא בגלל המקרים האחרונים. מספר ההרשמות לגן עלה בצורה מטורפת, ויש לי 50 הורים שממתינים. לדעתי, כל גן שיתקין מצלמות אונליין יתמלא תוך רגע ביחס לגן שבו אין מצלמות". 

בינתיים, ענבל והורים נוספים מנסים להביא לכך שמצלמות אונליין יהפכו לסטנדרט. "הורים הבינו שיש אופציה אחרת, ואני חושבת שצריך להתנות הרשמה למעון במצלמות אונליין", היא אומרת, "היום, בכל מקום שתיכנס אליו, קניון, בית חולים, בניין משרדים, יש מצלמות שמישהו צופה בהן. אז במקום כל כך רגיש כמו פעוטון זה אסור? אני יודעת שהצוות לפעמים עושה הצגות, אבל כל עוד הוא נזהר ביחס לילדים, כי הוא יודע שמסתכלים עליו, לא אכפת לי". 

מצלמה כתנאי לרישיון

התקנת המצלמות במעגל סגור תהיה חובה לקבלת רישיון עסק, למעט במסגרות הפועלות בבתים פרטיים או במעונות שבהם יותר מ־70% מההורים אינם מסכימים לכך. 

על פי החוק, מפעילי המעון ישמרו את הצילומים במשך 30 יום ממועד הצילום, ולאחר מכן הם יימחקו אוטומטית. על פי חוק, התיעוד יישלף רק במקרה של חשד סביר לאלימות ובצו בית משפט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר