נוני מוזס, נתניהו ואלוביץ'. עומדים במרכז פרשות ראש הממשלה // צילום: קוקו, יוסי זליגר, גדעון מרקוביץ' // נוני מוזס, נתניהו ואלוביץ'. עומדים במרכז פרשות ראש הממשלה // צילום: קוקו, יוסי זליגר, גדעון מרקוביץ'

מורה נבוכים לפרשיות נתניהו: מה עומד מאחורי תיקי 1000, 2000 ו-4000

היועמ"ש קיבל את החלטתו הדרמטית בפרשות בהן חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו • מורה נבוכים לפרשיות השונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר בשנים האחרונות בכמה פרשיות שזכו לכינויים ופרשיות – 1000, 2000 ו-4000. כעת, לקראת הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, האם להעמיד לדין את ראש הממשלה, חזרנו לפרשה 1000 ולהיזכר מה עומד מאחורי הפרשה.

 

תיק 1000

במרכז תיק 1000, המכונה גם פרשת המתנות, חשדה המשטרה בבני הזוג נתניהו שקיבלו במשך כעשרים שנה מתנות וטובות הנאה שונות מאנשי העסקים ג'יימס פאקר, ארנון מילצ'ן ואנשי עסקים שונים, בלי לדווח על כך וייתכן, לכאורה, שתמורת רווחים שהפיקו אנשי עסקים אלה מהקשרים עם רה"מ. על פי הערכות שונות, שווי המתנות שקיבלו בני הזוג עמד על מיליון שקלים. 

היועמ"ש אביחי מנדלבליט. הגיע להחלטה // צילום: אורן בן חקון

ארנון מילצ'ן, בנימין נתניהו // צילומים: אי.פי.איי, אלכס קולומויסקי

הפרשה כוללת, על פי המשטרה, ראיות על כך שחשבון בבעלותו ארנון מילצ'ן שימש את בני הזוג נתניהו לקנות משקאות חריפים בחנות "חינאוי ג'ורג'" בהרצליה בסך 57 אלף שקל. נטען גם כי ראש הממשלה קיבל ממילצ'ן סיגרים במשך 8 שנים, ששוויים הצטבר לכדי מאות אלפי שקלים. מילצ'ן עצמו נחקר במשטרה על הפרשה ואמר, על פי פרסום בחדשות 2, כי המתנות ניתנו כחלק ממערכת יחסים חברית והוא לא ציפה לקבל דבר בתמורה. 

ג'יימס פאקר לצד זוגתו לשעבר מריה קארי // צילום: אי.אף.פי

בנוסף למילצ'ן, פורסם בחדשות 10 (היום חדשות 13) כי נתניהו נהג להשתמש בביתו של המיליארדר ג'יימס פאקר בקיסריה לפגישות, וכי בנו יאיר נתניהו, התארח בבתיו של פאקר בתל אביב ובחוץ לארץ. עוד נטען כי פאקר, שהעיד בעצמו במשטרה בפרשה, העניק כרטיסים להופעה של מי שהייתה בת זוגו, מריה קארי, למשפחת נתניהו. איש העסקים, כך על פי דיווחים שונים, סיפק לנתניהו ורעייתו ארוחות והטבות נוספות בשווי עשרות אלפי שקלים.

באוגוסט 2017 נחקר בפרשה איש העסקים לן בלווטניק. בחדשות 2 דווח כי בלווטניק העיד שרכישת ערוץ 10 נעשתה לבקשת נתניהו. בידיעה הוזכר חשד לפיו ההצעה של בלווטניק, שהציע מחיר כפול מזה של אילן שילוח, אפשרה העברת סכומי כסף לבעלי המניות, בהם ארנון מילצ'ן. ראש הסגל של נתניהו ארי הרו חתם על הסכם עד מדינה, בפרשה זו ובתיקים נוספים נגד ראש הממשלה. 

איש העסקים ארנון מילצ'ן // צילום: אי.פי.אי

לפרשה נקשר גם שמו של המיליארדר ההודי ראטן טאטא, בעניין אזור סחר חופשי בגבול ישראל-ירדן. החשד שעלה הוא, על פי פרסומים שונים, שאם הפרויקט היה מתממש, מילצ'ן היה מרוויח סכום כסף. בפברואר 2018 המשטרה הגישה סיכומיה בתיקי 1000 ו-2000, ובהם צוין שישנה תשתית ראייתית לעבירות שוחד מצד נתניהו ואנשי עסקים נוספים.

תיק 2000

תיק 2000, או תיק נתניהו-מוזס, עוסק בחקירת משטרה בחשד לתיאום מהלכים, לכאורה, להגבלות על העיתון "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד לנתניהו בעיתון "ידיעות אחרונות" ובאתר ynet. כמו כן, נחקר הקשר בין אנשי "ידיעות אחרונות" וח"כ איתן כבל, שנמנה עם יוזמי הצעת חוק שאמורה הייתה להגביל את פעילותו של "ישראל היום", מהלך שעשוי היה להיטיב עם "ידיעות אחרונות". בפרשה נחקרו באזהרה נתניהו, אנשי "ידיעות אחרונות" ובהם ארנון "נוני" מוזס

נוני מוזס. עומד במרכז תיק 2000 // צילום: גדעון מרקוביץ

נוני מוזס, בנימין נתניהו // צילומים: אלכס קולומויסקי, גדעון מרקוביץ

הפרשה נחשפה לאחר שחוקרי המשטרה גילו הקלטות של שיחות במכשירו של ארי הרו. ההקלטות נערכו ביוזמת נתניהו והן כוללות שיחות עם מוזס. על פתיחת החקירה בפרשה החליט היועץ המשפטי לממשלה, וזומנו להעיד בה שר התיירות יריב לוין והשר להגנת הסביבה זאב אלקין, חבר הכנסת איתן כבל, עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון, עורך "ישראל היום" עמוס רגב, העיתונאי אבי רצון, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הבעלים של "ישראל היום" שלדון אדלסון ואשתו מרים ואחרים. 

בחדשות 2 פורסם כי בידי חוקרי המשטרה ממצאים, המעידים כי בתקופת חקיקת החוק, שלא אושר בכנסת, התנהלו בין כבל למוזס למעלה מ-60 שיחות טלפון וחילופי מסרונים, וכן יותר מ-50 שיחות טלפון וחילופי מסרונים בין כבל לרון ירון, אז עורך "ידיעות אחרונות". 

תיק 4000

במרכז פרשה 4000, שזכתה לכינוי פרשת בזק, עומד החשד שראש הממשלה נתניהו קיבל, לכאורה, סיקור אוהד באתרים של בעלי בזק שאול אלוביץ' תמורת רווחים שונים. בפברואר 2018 פורסם שברשות לניירות ערך נחקר חשד שלפיו לחץ אלוביץ' על מנכ"ל האתר, אילן ישועה, שידאג לסיקור אוהד לנתניהו בתמורה לקבלת החלטות שלטוניות לטובת חברת בזק. 

בני הזוג נתניהו. עומדים במרכז פרשיות 1000 ו-4000 // צילום: קוקו

בתחילת 2018, סיפר עורך האתר בעבר, ינון מגל, שהופעלו עליו "לחצים כבדים מלמעלה" לסיקור אוהד לנתניהו ולאחרים. במקביל באותה תקופה, העידו בעניין מגל, ישועה, והעורך הראשי אבירם אלעד במשרדי יחידת להב 433. 

על פי דיווח בחדשות 10, ישועה אמר בעדותו כי הזוג נתניהו הפעיל באמצעות אלוביץ' לחץ לפטר את העורך אבירם אלעד, בעקבות דיווח על פרשת הצוללות שבו צוין כי הועברה פנייה אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה נגד עורך הדין דוד שמרון, המקורב לזוג. 

שאול אלוביץ. "גיבור פרשת בזק // צילום: גדעון מרקוביץ

שאול אלוביץ', בנימין נתניהו // צילומים: אלכס קולומויסקי, יהושע יוסף

במסגרת החקירה נחקרו באזהרה במקביל בפרשה זו בנימין ושרה נתניהו. במרץ 2018 נחקר באזהרה גם יאיר נתניהו. ב-2 בדצמבר 2018 פרסמה המשטרה את עמדתה ועמדת הרשות לניירות ערך, לפיה בשנים 2012–2017 התערבו נתניהו ומקורביו בתכנים שפורסמו על ידי וואלה, במטרה לשפר את אופן סיקורו באמצעות כתבות ותמונות מחמיאות והסרת תכנים ביקורתיים. 

כמו כן, על פי פרסומים, ניסו להשפיע על מינויים של עורכים וכתבים, על ידי קשריהם עם שאול ואיריס אלוביץ'. בני הזוג אלוביץ' השפיעו, לכאורה, על הפרסומים באתר למען החלטותיו הרגולטוריות של נתניהו כשר התקשורת לטובת שאול אלוביץ' וקבוצת בזק. לפי ההודעה, נגד נתניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; נמסרה המלצה לכתב אישום גם נגד שרה נתניהו וכן נגד בכירים נוספים בבזק ובחברות אחרות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו