79% מהישראלים מנצלים את השבת לזמן משפחה

ביום המנוחה מעדיפים הישראלים להיפגש עם משפחה וחברים • 73% מקפידים על סעודת שבת בשישי בערב ו־56% עושים קידוש ומדליקים נרות

מקדישים את השבת לזמן איכות עם המשפחה בחיק הטבע // צילום: אייל מרגולין/ג'יני // מקדישים את השבת לזמן איכות עם המשפחה בחיק הטבע // צילום: אייל מרגולין/ג'יני

אוכלים יחד בשישי בערב, מבלים עם המשפחה ורוצים להתנתק מהעבודה - כך נראית השבת הישראלית, על פי סקר שבחן את עמדות הציבור ביחס ליום המנוחה. 

על פי הסקר, מסורת השבת הנפוצה ביותר בישראל היא ארוחת ערב שבת: 73% מהציבור מקפידים על כך לעיתים קרובות או תמיד ו־11% סועדים בערב שבת מדי פעם. רק 5% מהציבור העידו כי אינם מתכנסים לארוחות ערב שבת כלל או לעיתים רחוקות בלבד. 56% עורכים קידוש ומדליקים נרות שבת לעיתים קרובות או תמיד. 13% עורכים קידוש מדי פעם ו־33% מהציבור נמנעים מכך.

וכצד נראית השבת של הישראלים? 79% מבלים זמן איכות עם המשפחה, 65% בעיקר מתנתקים מהשגרה ומהעבודה, 52% מהציבור מתכנסים לארוחה מיוחדת גם בשבת בבוקר, 44% מעדיפים לבלות זמן איכות עם חברים, 29% מבלים בבית בקריאה, צפייה בטלוויזיה, האזנה למוזיקה וכדומה, 18% מטיילים או עושים פיקניק ו־11% לומדים תנ"ך או תלמוד. 

18% מהישראלים מטיילים או עושים פיקניק עם המשפחה או החברים // צילום: לירון מולדובן

הנשאלים בסקר התבקשו גם לדרג את השבת המועדפת עליהם, כשהם מעניקים ציונים לאלטרנטיבות שונות: שבת כהזדמנות לזמן איכות עם משפחה וחברים ולבילוי בחיק הטבע, זכתה לציון הגבוה ביותר (5.5 מתוך 7). לאחריה שבת ללא מסכים (3.9), שבת כיום עבודה (3) ולבסוף העברת יום המנוחה משבת ליום ראשון (2.7). בקרב הציבור החילוני והמסורתי ניתן הציון הממוצע הגבוה ביותר לשבת כהזדמנות לחיבור (5.6) ובקרב הציבור המסורתי־דתי והדתי ניתן הציון הממוצע הגבוה ביותר לשבת ללא מסכים (6.7).

ד"ר רות קבסה אברמזון, מנכ"לית שבת Unplugged: "אנחנו רואים באופן מובהק שהציבור הרחב תופס את השבת פחות או יותר באותו אופן, במנותק מהתפיסה הדתית שלהם. חילונים ודתיים רוצים יותר זמן איכות עם משפחה וחברים, יותר הזדמנויות לבלות בחיק הטבע, ובהתאם לכך - להתנתק מהעבודה, מהשגרה, מהיומיום, מהסידורים, מהקניות ומהמסכים".

את הסקר ערכו ד"ר ליאורה פסקל ואלי קליינברגר מקרן אבי חי ישראל, בסיוע פאנל איסוף נתונים אינטרנטי של מיזם "המדגם". בסקר השתתפו 508 נשאלים, המשקפים את הרכב הציבור היהודי בישראל. הסקר נערך עבור מיזם "שבת Unplugged", שמוסף מיוחד מטעמו - בשיתוף פעולה עם סטימצקי - יצורף ל"ישראל היום" בסוף השבוע. המוסף יחולק גם בהפנינג מיוחד להורים ולילדים, שכולל כיבוי ניידים והופעה של עלמה זהר, ביום שישי 15.2 ב"צוותא" ת"א.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר