צינור הגז מישראל חוצה את הירדן: "מחזק את השלום"

הצינור יאפשר יצוא של גז טבעי לממלכה ההאשמית ולמדינות נוספות • שר האנרגיה: "חיבור משמעותי בין תשתיות האנרגיה של ישראל לעולם הערבי" • יו"ר נתג"ז: "צפויים להקדים את הלו"ז שנקבע"

השר יובל שטייניץ ויו"ר נתג"ז איתן פדן במהלך העבודות

בימים אלה חוצה קו צינור הולכת הגז הטבעי הצפוני את נהר הירדן לממלכת ירדן, ובשבועות הקרובים תסתיים הקמת צינור הגז הטבעי הצפוני בין ישראל לירדן. הצינור יחבר בין מערכות ההולכה של שתי המדינות ויאפשר הזרמת גז טבעי ישראלי לירדן ובהמשך אולי למדינות נוספות. 

העבודות שמבצעת כעת נתג"ז הן הכפלה של הקו הקיים בין תל קשיש לדברת וכן הקמת קו הולכת גז טבעי חדש מדברת ועד מעבר הגבול, שבו מתקיימות, כאמור, עבודות חציית גדר הגבול. 

הקו עתיד להיות זמין להזרמת הגז הטבעי עם כניסת מאגר לוויתן לפעולה בסוף שנת 2019 ויאפשר להזרים 3.5 BCM גז טבעי בשנה בשלב הראשון. בהמשך תתאפשר הזרמה בנפח גדול יותר. 

אורכו של הקו דברת־ירדן הוא כ־23 ק"מ וקוטרו יהיה 36 אינץ'. הנחת הקו הושלמה וכיום מתבצעות פעולות אחרונות של שיקום נופי. בנוסף, הקו הקיים בין תל קשיש לדברת יוכפל בכ־32 ק"מ וקוטרו יהיה 36 אינץ'. עד כה הונחו כ־30% מקו זה.

כזכור, בספטמבר 2016 נחתם הסכם יצוא גז בהיקף של 45 BCM ל־15 שנה ממאגר לוויתן לירדן. מדובר בהסכם השלישי והגדול ביותר, המחזק את הקשרים בין המדינות. מדובר בהסכם יצוא בהיקפים קטנים הרבה יותר, המאפשר יצוא גז טבעי למפעלי ים המלח הירדניים דרך צינור שהחל במפעלי ים המלח הישראליים.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר ל"ישראל היום" כי "אנחנו בשלבים מתקדמים של הנחת צינור הגז הטבעי ישראל־ירדן, שיאפשר יצוא משמעותי של גז טבעי מישראל לירדן כבר במהלך השנה הקרובה. זה חיבור משמעותי בין תשתיות האנרגיה של ישראל לעולם הערבי, ויש לכך ערך מבחינת חיזוק ציר השלום במזרח התיכון".

 

"נדבך בפיתוח משק הגז"

יו"ר נתג"ז, איתן פדן, הוסיף כי "חברת נתג"ז רואה חשיבות עליונה בקו לירדן, המהווה נדבך קריטי בפיתוח משק הגז הטבעי. העבודות בקו מתקדמות מעל ומעבר לתוכניות, ואנו אף צפויים להקדים את לוחות הזמנים שנקבעו. נתג"ז שמחה להשתתף בפרויקט המחזק את השלום עם שכנינו וגאה על תפקידה במהפכת הגז הטבעי שמוביל משרד האנרגיה בישראל ובאזור כולו".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר