מחיר הכתובה: על מה אתם מתחייבים?

במעמד החופה, חתנים נוהגים להפריז בסכום הכתובה ולהרשים את הכלה האורחים • זו המשמעות המשפטית שלה במקרה של גירושין

"בהעדר עילת גירושין, יחויב הבעל לשלם לאישה את כתובתה" // צילום: Getty Images

זוכרים את יום החתונה שלכם? האורחים הגיעו, או-טו-טו יערך טקס הנישואין, מפלס ההתרגשות עולה, והחתן הנרגש יושב עם הרב בנוכחות שני עדים וחותם על הכתובה. 

המסמך, אותו הוא יעניק לאשתו הטרייה מתחת לחופה, יעבור ככל הנראה לאמה, מיד עד סיום החתונה, במהלך שנראה בעיקר מסורתי.

רבים מהחתנים, שאינם רוצים להיחשב קמצנים בשלב קריטי זה, חותמים על סכומים גבוהים בשטר הכתובה, מתוך מחשבה שמדובר בצעד סמלי ובמנהג היסטורי וחסר חשיבות מעמדית. האם הם צודקים? 

אז מה זאת בכלל כתובה?

הכתובה הינה חוזה בעל משמעות משפטית לכל דבר ועניין. כן, גם בימנו אנו, הכתובה לא איבדה עדיין את מעמדה המשפטי, וכיום משמשת כמעין שטר חוב עתידי אליו מחויב הבעל במקרים בהם בני הזוג נפרדים. 

מאחר וההלכה היהודית מחייבת שהגירושין יהיו בהסכמה, בהעדר הסכמה, נדרש הבעל לעילת גירושין. בהעדר עילה, כדי "שלא תהא קלה בעיניו להוציאה", יחויב הבעל לשלם לאישה את כתובתה. 

מה מכילה הכתובה?

עיקר כתובה היא התחייבות של הבעל לשלם 200 זוז לרווקה, ו-100 זוז לגרושה או אלמנה, אם יתגרשו. סכומים אלה כתובים מראש בשטר, וערכם שנוי במחלוקת מאחר ומדובר במטבעות עתיקים שאינם סחירים כיום. 

תוספת כתובה היא למעשה הסכום עליו חותם הבעל בפני העדים לפני הכניסה לחופה. בסכום זה עליו, כאמור, לשאת במקרה של גירושין, ואותו תוכל האישה לתבוע מן העיזבון במקרה שהבעל ימות. 

נדוניה היא חלק הכתובה העוסק ברכוש אותו הביאה האישה לתוך הנישואין. 

"חוזה בעל משמעות משפטית לכל דבר ועניין" // צילום: Getty Images

האם הכתובה מבוטלת כשהבעל נפטר?

נהפוך הוא. לאחר פטירת הבעל, האישה יכולה כאמור לתבוע את כתובתה מעיזבונו. האישה רשאית לבחור בין חלקה בעיזבונו לבין הסכום המופיע בכתובתה. 

רבים מניחים כי אם ינסחו צוואה ובה סעיף ש"פוטר" את הבעל מתשלום הכתובה לאחר מותו, יצליחו להתחמק מעול זה ומתשלום הכתובה. אלא שגם אם סעיף זה נכתב בצוואה, אין לו כל תוקף או משמעות, היות וההתחייבות בכתובה היא חוב לכל דבר ועניין. 

ומה קורה בפועל?

לכל מי שקרא עד כאן ונבהל בדיעבד מהסכום האסטרונומי עליו חתם במעמד החתונה, נשמיע צפירת הרגעה. נכון שהכתובה לא איבדה מתוקפה, אך מנגד, היא גם לא תמיד ממומשת במלואה; אם התחייבתם בסכום גבוה באופן מיוחד, אין זה מובן מאליו כי האישה תקבל את כולו. 

יש לציין כי הרבנים חלוקים בנושא: חלקם חושבים כי על הבעל לשאת במלוא הסכום בו התחייב וחלקם סבורים כי יש להגביל את סכום הכתובה לסכום ריאלי, שכן מטרתה לאפשר לאישה להתקיים בכבוד משך תקופה סבירה עד אשר תמצא בעל אחר  - על פי תפיסות דתיות. 

לאלה שנישאו לפני שנים רבות ומוטרדים מכך שהכתובה הינה בלירות או בשקלים ישנים, כדאי לדעת כי יש המחשבים את ערכה של הכתובה בצירוף הפרשי ריבית והצמדה ויש הפוסקים את הסכום המקורי הנומינאלי, בצירוף פיצוי כספי. 

"תעבור ככל הנראה לאמא" // צילום: לירון אלמוג

מתי הכתובה מבוטלת?

לא תמיד האישה זכאית לקבל את כתובתה. בהתקיים אחת מהעילות הבאות, תפסיד האישה את כתובתה: אישה מורדת - אינה מקיימת יחסי אישות עם בעלה מעל חצי שנה, עוברת על דת משה – מכשילה בכוונה את בעלה המבקש לקיים את מצוות התורה (לא קשה להבחין, כי בעל חילוני לא יוכל להשתמש בעילה זו), עוברת על הדת היהודית – משפילה ומקללת את בעלה בפומבי, ומבצעת מעשה כיעור. 

עילה נוספת להפסד כתובה היא אם הבעל מוכיח שקיים יסוד סביר להניח כי האישה בגדה בו וזנתה תחתיו. טענה זו מצריכה שני עדים שיעידו כי האישה קיימה יחסי אישות מלאים עם גבר אחר. 

איך בכל זאת אפשר להסדיר את עניין הכתובה בין בני הזוג?

בעת עריכת הסכם ממון לפני הנישואין, אתם יכולים לציין בסעיף מיוחד, כי אם תתגרשו, מכל סיבה שהיא, האישה תהיה זכאית לקבל את מלוא הסכום שירשם בכתובה, לאחר שיוצמד למדד המחירים לצרכן. לחילופין, אתם יכולים לציין בעת עריכת הסכם גירושין כי האישה מוותרת על כתובתה ועל תוספת כתובתה. 

הכותבת הינה בעלת משרד העוסק בדיני משפחה ותיקי גירושין מורכבים. לפרטים לחצו כאן

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר