האויב שבפנים: הכירו את הישראלים שתומכים ב-BDS

הם מפיצים מסרים שקריים בגנות המדינה ופעולות צה"ל ותומכים בפרובוקציות אנטי-ישראליות, אפילו עם סממנים אנטישמיים • כל זאת בזמן שחלק מהם מהלכים על אדמת ישראל ונהנים משירותיה • תחקיר "שטח הפקר" על הישראלים שתומכים בארגוני החרם עשוי כהלכה ועוכר שלווה

צילום: צילום מסך // "שטח הפקר"

תחקיר "הג'וקרים של ה-‭,"BDS‬ ששודר אמש (ד') בכאן, לא מחדש הרבה על התנועה, אבל הוא כן חושף לראשונה את הישראלים שעברו צד והצטרפו למקהלת המחרימים מעבר לים (והסכימו להתראיין).

"עצם קיומה של מדינת ישראל הוא הפרה של החוק הבינלאומי", אומר מיקו פלד, יהודי וישראלי, בנו של אלוף בצה"ל ואחד הדוברים הבולטים של תנועת ה-‭BDS‬ העולמית. הוא מתפרנס יפה מספרים שכתב ומהרצאות שהוא מעביר, שעיקרן מסרים שקריים בגנות ישראל ופעולות צה"ל בפרט ("מטילים פצצות על אזרחים ושולחים חיילים להרוג אזרחים").

צריך לומר - פלד הוא טיפוס קיצוני ונראה שנוכחות המצלמה מוציאה ממנו הצהרות קיצוניות יותר, רק כדי לעורר פרובוקציה ולחזק את הטיקט שלו כאנטי-ישראלי. הוא לא רק יורק לבאר שממנה הוא שותה, הוא גם סובל ממידה רבה של צביעות: הוא בז למדינה ולקיומה אבל אין לו בעיה להתהלך בה וליהנות משירותיה. אם הוא באמת כל כך מתעב את המדינה, מן הראוי היה שילך ולא יחזור.

פלד לא לבד. ישראלים נוספים, אשר רובם חיים בחו"ל, לוקחים חלק פעיל ב-‭.BDS‬ הם לא רואים את עצמם כבוגדים אלא כמי שמסייעים להביא לקץ הסכסוך. הסרט מבהיר את הנזק הגדול שהישראלים האלה עושים לנו כשהם נותנים משנה תוקף לטענות פעילי התנועה, שהרי לא מדובר בזרים שהם לכאורה אנטי-ישראלים, אלא באנשים מישראל ששירתו בצבא.

תנועת ה-‭,BDS‬ שהוקמה בתחילה על ידי פלשתינים כדי לקדם אג'נדה פלשתינית, הפכה לאנטי-ישראלית ומגלמת בתוכה גם סממנים אנטישמיים. זהו לא ארגון מסודר עם הנהגה והוראות כיצד לנהוג, ודווקא בגלל זה נכנס תחת כנפי התנועה הזאת אוסף של אנשים מכל העולם שהמכנה המשותף שלהם הוא השנאה לישראל. קשה לצופה הישראלי בבית להבין כיצד ישראלים שגדלו כאן יכולים לקחת חלק בהפגנות שבהן נשמעים גם קולות שקוראים ליהודים "לחזור לתנורים". מבחינת פעילי התנועה מדובר בתנועה פוליטית שנועדה לקדם את החוק הבינלאומי, אבל הם לא יודעים להסביר כיצד זה מסתדר עם קריאות להשמדת מדינת ישראל.

אבל לא רק מעבר לים יש פעילים של התנועה, אלא גם בישראל. אלון מזרחי, פעיל שמאל שהיה בעבר פעיל ימין קיצוני ובעל טור קבוע באתר "מידה", טוען שיום אחד התפכח. הוא כמובן מתנער מהצד הקיצוני של התנועה, המקושר להתבטאויות אנטישמיות, ומבין שבישראל הוא נחשב לבוגד.


סרט חשוב ועשוי כהלכה, על אף שאלות שנותרו ללא מענה // צילום: באדיבות כאן 11

למזלנו, תנועת החרם לא מצליחה ליצור את ההשפעה שקיוותה ליצור, לפחות לא בדברים מדידים, כגון הפן הכלכלי. לעומת זאת, המסע שלהם למתג את ישראל כמדינת אפרטהייד דווקא מתחיל לחלחל תודעתית. כאן נכנסת הפעילות של המשרד לעניינים אסטרטגיים, שעבר משלב המניעה וההגנה לשלב ההתקפה על התנועה. הסרט מציב שאלות שנותרו ללא מענה, כגון מה נעשה בתקציבי הענק שקיבל המשרד לצורך ההתמודדות עם ה-‭,BDS ‬ ואם פעולות המשרד אפקטיביות או רק מחזקות את ה-‭,BDS‬ כפי שטוענים חלק מהדוברים.

"שטח הפקר" עשתה עבודה טובה. דני ענבר לא חשש לשאול את כל המרואיינים שאלות קשות, אך מדי פעם נשבר וניכר שהוא יוצא מתפקיד המראיין ונהיה הישראלי שמזדעזע למשמע אוזניו. תכלס, אי אפשר להאשים אותו.

"שטח הפקר", כאן 11, 21:00 ‬

 • האם זו הסיבה שנטע זכתה באירוויזיון?

 • תביעה: "ביונסה עוסקת בכישוף אפל"

 • נינט ויוסי מזרחי חוזרים לשנות התשעים

 • ללא הסבר: מוזיקאי ישראלי נעצר ברוסיה

 • בלי נטע ועומר: אלבומי השנה תשע"ח

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר