מחקר ישראלי: הקרנה עשויה להחליף כריתת שד

תקווה חדשה לחלק מחולות ונשאיות סרטן השד • מחקר מצביע על אפשרות להימנע מכריתת השד הבריא • כיום רבות מהנשים מסרבות לעבור כריתה מונעת ונותרות ללא טיפול • המסקנות אינן סופיות והמחקר יימשך

הקרנה לשד הבריא הפחיתה סיכונים // צילום: GettyImages

תקווה לחולות סרטן שד נשאיות המוטציה בגן BRCA1 ו־ BRCA2: מחקר ישראלי מצא שטיפול בהקרנה לשד הבריא לאחר כריתת השד החולה הפחית פי 4.5 סיכון להתפתחות סרטן בגופן. 

יותר מעשרה אחוזים מחולות סרטן השד בישראל הן נשאיות של המוטציה בגן ונמצאות בסיכון גבוה ב־50 אחוז עד 80 אחוז לפתח סרטן שד, וסיכון גבוה ב־30 אחוז עד 50 אחוז לפתח סרטן שחלה בהשוואה למי שאינן נשאיות.

הטיפול המוצע לאישה שהיא נשאית, גם אם לא חלתה, הוא כריתה מניעתית של השדיים ושחזור מלאכותי. גם לאישה שחלתה בשד אחד מציעים לכרות גם את השד השני. צעד שהוכח כמפחית סיכון לכך שהסרטן יחזור. אלא שנשים רבות לא מעוניינות בכך ועד כה לא היה שום טיפול שאפשר להציע להן, מלבד מעקב הדוק ובדיקת MRI. המחקר התקבל כאחד מ־5,000 המחקרים החשובים בתחום האונקולוגיה שהוצגו בכנס האיגוד האמריקני לאונקולוגיה קלינית (ASCO) בשיקגו, הבמה הגדולה בעולם למחקרים מסוג זה - ואחד המחקרים הישראליים הבודדים שהוצגו בכנס זה אי פעם.

במחקר השתתפו 162 מטופלות שעברו כריתה של שד חולה, וסירבו להצעה לכרות את השד הבריא. הוצע לנשים לעבור הקרנה לשד הבריא, ומחציתן הסכימו. חציון המעקב אחריהן נמשך חמש שנים ולאחריו התגלו 9 מקרים של גידולים (11 אחוזים מהנבדקות) בשד הנגדי בקרב נשים שלא עברו הקרנה, לעומת שני מקרים (2.5 אחוזים) של גידולים בשד הבריא אצל נשים שעברו הקרנה. כאשר בקרב נשים שלא עברו הקרנה הסרטן חזר בתוך כשנתיים. "מצאנו שקרינה לשד הנגדי הפחיתה את הסיכון להופעת סרטן בשד הנגדי  ודחתה מאוד את הופעתם", אומרת ד"ר אלה עברון, מומחית לסרטן שד מבית החולים קפלן, שערכה את המחקר. "אנחנו רוצים להאריך את משך המעקב ולעשות מחקר גדול יותר. אני חושבת שיש מקום להציע הקרנה כמניעה לנשאיות לפני התפתחות הגידול, אך זה עדיין טעון הוכחה".

המחקר נערך במימון האגודה למלחמה בסרטן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר