בן 29 יחליף את זובין מהטה בפילהרמונית

להב שני נבחר להיכנס לנעליו הגדולות של המנצח ההודי המיתולוגי בן ה-81, שמונה לתפקידו בשנת 1969 • שני מנצח על מספר תזמורות ברחבי העולם

צילום: Marco Borggreve // היורש: להב שני, בן 29

התזמורת הפילהרמונית הישראלית הכריזה כי המנצח והפסנתרן הישראלי להב שני (29) ימונה לתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת. שני ייכנס לתפקידו החל מעונת 2020–2021 ויחליף את המנצח האגדי זובין מהטה, המשמש כמנהלה המוזיקלי של התזמורת משנת 1969. שני נבחר לתפקיד בידי נגני התזמורת, וברוב גדול.

זהו מינוי אמיץ ומסקרן של הפילהרמונית הישראלית. התזמורת בוחרת להפקיד את עתידה המקצועי בידיו של מנצח ישראלי צעיר הנמצא בשלב מוקדם יחסית בקריירה שלו. שני הופיע עם התזמורת בשנים האחרונות הן כפסנתרן והן כמנצח, תמיד בהצלחה רבה, ונראה שהיחסים שנרקמו בינו ובין הנגנים נשאו פרי והביאו לבחירתו לתפקיד. 

האתגרים העומדים לפני שני עצומים. מנהל מוזיקלי אינו "רק" מנצח. עליו לעצב את דמותה של התזמורת ולהובילה בעידן עמוס באתגרים אמנותיים וכלכליים. מעניין יהיה לבחון את דרכה של התזמורת בעונותיו הראשונות של שני כמנהלה. 

במשך עשרות שנים הצליח זובין מהטה, מנהלה המוזיקלי היוצא של התזמורת, להביא ארצה, לרוב בעלויות מינימליות, את גדולי המוזיקאים בעולם. שני ייבחן אפוא לא רק ביכולותיו על הפודיום אלא גם ביכולתו למשוך לארץ מוזיקאים מן הדרג הראשון. 

שני החל ללמוד נגינה בפסנתר בגיל שש. הוא למד בבית הספר התיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין, המשיך ללימודים בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב אצל פרופ' אריה ורדי ולבסוף השלים את לימודיו באקדמיה למוזיקה ע"ש הנס אייזלר בברלין, שם השתלם בניצוח אצל פרופ' כריסטיאן אוולד ופרופ' פביו בידיני. באותה העת הודרך גם על ידי דניאל בארנבוים.  

שני ניצח על תזמורות חשובות רבות, ובהן התזמורת הפילהרמונית של וינה, האופרה הממלכתית של ברלין, תזמורת פילדלפיה, תזמורת פריז, התזמורת הסימפונית של לונדון, תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית, התזמורת הסימפונית של בוסטון ורבות אחרות.

במקביל למינויו בפילהרמונית הישראלית ישמש שני החל מספטמבר 2018 כמנצח הראשי של תזמורת רוטרדם בהולנד. נוסף על כך מכהן שני גם כמנצח אורח ראשי של התזמורת הסימפונית של וינה.

"זהו כבוד עצום עבורי להתמנות למנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית ולהמשיך את דרכה של דמות ענקית כמו זובין מהטה", מסר שני, "התזמורת הזו עיצבה את התפתחותי המוזיקלית מגיל צעיר מאוד והקשר ההדוק שלי עם התזמורת מלווה אותי כל חיי האמנותיים. אני מצפה בכליון עיניים לשנים הבאות".

אבי שושני, מנכ"ל התזמורת הפילהרמונית הישראלית מסר: "אנו גאים ונרגשים למנות את להב שני למנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הישראלית. לאחר היוודע דבר המינוי, זובין מהטה בירך את להב, שאיתו עבד לא מעט בשנים האחרונות. עבורנו זוהי לא רק סגירת מעגל, אלא גם התחלה של עתיד מרגש ומבטיח".

 

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר