נמצאה התשובה לשאלה מי חכם יותר - כלב או חתול?

מחקר שערכה אוניברסיטת וונדרבליט מכריע בוויכוח העתיק סביב השאלה מי חכמים יותר? כלבים או חתולים

מי יותר חכם? // צילום: GettyImages

מחקר שערכה אוניברסיטת וונדרבליט מכריע למעשה בוויכוח העתיק סביב השאלה מי חכמים יותר? כלבים או חתולים. 

כשהיא נשאלת על המתודה שעומדת המחקר מסבירה החוקרת סוזנה הרקולנו-חוזל כי "השיטה לאבחן את מנת המשכל של בעלי החיים היא על ידי כימות מספר הנוירונים בקליפת המוח של בעלי החיים. הסיבה לספירת התאים דווקא בקליפת הנובעת נובעת מהעובדה שהחלק הזה במוח אחראי על ההתנהגות המורכבת והחשיבה של בעל החיים", היא מסבירה.

החוקרים ערכו את המחקר על כל מיני אוכלי בשר וטורפים כולל חתולים, כלבים, דביבונים, צבועים, אריות ודובים חומים. בכל הנוגע להבדל בין כלבים לחתולים נמצא בספירה כי לכלבים יש כ-530 מיליון נוירונים בקליפת המוח, ואילו לחתולים יש רק כ-250 מיליון.

המשמעות המעשית של הפער הגדול העצום הזה היא שלכלבים יש יכולת ביולוגית לתכנן ולבצע תהליכים מורכבים הדורשים גמישות הרבה יותר מהיכולת המקבילה שקיימת אצל חתולים. "התשובה החד משמעית היא שהכלבים חכמים יותר מחתולים", ציינה מחברת המחקר. 

 

רטריבר מוזהב – החכם מבין הכלבים

הממצא המפתיע ביותר הוא בכך שבאחד מסוגי הכלבים "רטריבר מוזהב" נמצאה כמות גדולה של נוירונים המגדירה אותו ככלב החכם ביותר. הרטריבר המוזהב הוא לא רק הכלב החכם ביותר אלא גם ככל הנראה אחד הטורפים החכמים ביותר בטבע. כמות הנוירונים בקליפת המוח שלו גדולה יותר מאשר במוחם של צבוע, אריה או דוב חום (שלו מספר דומה של נוירונים כמו חתול), למרות שלבעלי החיים האחרונים יש מוח גדול יותר.

אחת הסיבות לכך לדברי החוקרים נובעת מהעובדה שחלק גדול מהטורפים בטבע עסוק חלק גדול מזמנו במנוחה וחיסכון באנרגיה כדי להיות מוכנים לפרץ פעילות כשטרף נמצא באזור. לכן המוח שלהם מתפתח פחות כיון שהם לא מקבלים הזדמנות כה גדולה כדי לפתח

 

אל תתעסקו עם דביבונים

בעל חיים אחר שיש לו רמה גבוהה של אינטליגנציה הוא הדביבון. דביבונים שמוחם דומה מבחינת הגודל שלו למוחם של חתולים הם בעלי צפיפות עצבית הדומה לזו של כלב, כך שמבחינה רבה הדביבובים צריכים להיחשב לבעלי חיים בעלי אינטליגנציה גבוהה מאד. בני האדם עדיין שולטים בכל עולם הטבע עם כ -16 מיליארד נוירונים בקליפת המוח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר