"מתן ויפעת הפכו לאחים בדם"

מתן רייזר (12) חלה בלוקמיה ונזקק לתרומת מח עצם • יפעת קריגר ואחיה דורון נמצאו מתאימים - ויפעת נבחרה לתרום • ההשתלה בוצעה בהצלחה לפני כשנה - והשבוע נפגשו לראשונה יפעת ומתן

יפעת ומתן // צילום: אילן ספירא

פגישה מרגשת נערכה השבוע בין מתן רייזר (12), חולה לוקמיה, לבין יפעת קריגר (24), שתרמה לו מח עצם והצילה אותו.  

מתן אובחן כחולה בלוקמיה ונזקק לתרומת מח עצם כדי לשרוד. באופן נדיר נמצאו לו שני תורמים: יפעת קריגר ואחיה דורון, שהצטרפו למאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון". בסופו של דבר, יפעת תרמה מח עצם והצילה את מתן, והשבוע היא נפגשה איתו ועם משפחתו. כשמתן רייזר היה בן 10 הוא אובחן כחולה בלוקמיה. כעבור כמה חודשים התברר כי הוא סובל גם ממחלת דם בשם MDS, שפוגעת במח העצם. בגלל נדירות המחלה הבהירו הרופאים כי רק תרומת מח עצם תציל אותו ותמנע הידרדרות במצבו. מתן אובחן כחולה לפני קצת יותר משנתיים. אמו לילך מספרת כי "בהתחלה המחלה היתה רדומה, אבל בגלל שהרופאים אבחנו גם נזק למח העצם, היה צורך בתרומה דחופה. זאת היתה תקופה קשה מאוד, עם הרבה אי־ודאות".

למזלו של מתן, בתוך זמן קצר נמצאו שני תורמים מתאימים: יפעת קריגר (24) ואחיה דורון (26). במאגר הלאומי לתורמי מח עצם בחרו בסופו של דבר ביפעת, ולפני קצת יותר משנה היא תרמה מח למתן. "כשאמרו שנמצאתי מתאימה התרגשתי בטירוף". השבוע נפגש מתן לראשונה עם קריגר במפגש מרגש שהתקיים ב"בית אורנית", מרכז התמיכה והסיוע של "עזר מציון" בחולי סרטן. מתן הבריא, והפסיק עם הטיפולים. 

"אני מרגיש מעולה", הוא אומר. מתן, תלמיד כיתה ו', היה נרגש מאוד לפגוש את יפעת: "היא כמו האחות שלי, כי יש לנו את אותו דם". האם לילך הוסיפה כי "יפעת היא מדהימה. התאהבנו בה". לדברי יפעת, "המפגש הפך את התרומה לאמיתית יותר, כי ראיתי את הפנים מאחורי התרומה". בעוד חודש צפויה יפעת ללדת את בנה הבכור: "אנחנו נמשיך להיות בקשר, ועוד חודש הם יגיעו לברית של הבן שלי". מתן הוא אחד מ־2,606 אנשים שחייהם ניצלו בזכות המאגר הלאומי. בספטמבר בוצעו הודות למאגר 37 השתלות. מדובר במספר שיא של השתלות בחודש אחד. הנתון הראוי לציון נרשם במקביל לקמפיין השנתי לגיוס תרומות למאגר. המאגר, שהוקם לפני כעשרים שנה, כולל 872,375 תורמים פוטנציאליים.

מנהלת המאגר, ד"ר ברכה זיסר: "אני גאה ומתרגשת מכל הצלת חיים. כל תרומה של 180 שקלים מוסיפה דגימה חדשה ומצילת חיים למאגר מח העצם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר