ריטלין

משרד הבריאות נגד כתבה ב־ynet על ריטלין: "פייק ניוז"

צעד חסר תקדים: המשרד דרש מעורכי ynet להוריד מהאתר כתבה, שממנה השתמע כי הפרעות הקשב "הומצאו" לצורך שיווק ריטלין • הכתבת מאשימה: "חוסר תום לב וניסיון השתקה של חופש העיתונות"

בצעד חסר תקדים בתולדות מערכת הבריאות בארץ, משרד הבריאות פנה בימים האחרונים לעורכי אתר ynet וביקש מהם להסיר כתבה שפורסמה לאחרונה באתר על תרופת הריטלין - זאת לאחר שקבע כי הכתבה כוללת מידע מטעה ומוטעה, חצאי אמיתות ו"פייק ניוז" העלולים להביא "לפגיעה ישירה בבריאות הציבור".

הדרישה של משרד הבריאות מתייחסת לכתבה שפורסמה ב־23 באוגוסט על ידי העיתונאית יפה שיר־רז, תחת הכותרת "הריטלין, המחלה שהומצאה לכבודו - והקשר הכלכלי המפוקפק". הכתבה פורסמה בעקבות נתונים שהעידו על עלייה דרמטית בהנפקת מרשמי הריטלין בישראל, ומהנכתב בה עולה כי היו קשרים הדוקים ומפוקפקים בין חברות התרופות לקובעי המדיניות בממסד הפסיכיאטרי האמריקני. אלה קבעו והשפיעו על הרחבת השימושים וההתוויות של תרופת הריטלין להפרעות הקשב והריכוז ולהיפראקטיביות (ADHD). 

מהכתבה משתמעת גם הטענה כי לאחר המצאת התרופה הוצמדו לה בארה"ב עוד מחלות ותופעות - וזאת במטרה מובהקת לנפח את ממדי השיווק של התרופה, עד שהיא "הפכה לאחת ההצלחות המסחריות ביותר בעולם הפארמה".

 

"גיבוב של חלקי מידע"

בעקבות הפרסום הועברו כמה תלונות לבחינת הוועדה במשרד הבריאות, האמונה על בדיקת הטעיית הציבור בפרסומים למוצרי בריאות. מאחורי התלונות עומדת עמותת "מדעת", הפועלת לקידום בריאות הציבור והסברה בתחום זה. גם ד"ר עמית תירוש, רופא פנימאי ואנדוקרינולוג, התלונן על הכתבה וטען כי "צוינו בה באופן מוטה לחלוטין דרך ההתקדמות באבחון המחלה, ההתקדמות בהתוויות של התרופה ונושאים נוספים, באופן המציג את המחלה כפיקציה מוחלטת. רופא סביר לא היה כותב כתבה מסוג זה באופן כה מנותק מהמציאות וחסר אחריות".

בעקבות זאת, פנה לפני שבוע משרד הבריאות לעורכי ynet בדרישה יוצאת דופן להסיר את הכתבה מהאתר. על המכתב חתומים עו"ד אייל חקו וד"ר טל לביא, מראשי הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור בפרסומים, ובו הם כותבים כי הכתבה מביאה "גיבוב של חלקי מידע, מידע שאינו מבוסס מדעית וחצאי אמיתות, באופן הגורם להטעיית הציבור. מן הכתבה עולה מסר של הפחדה ויש בה כדי להשפיע על קבלת ההחלטות במצבים רפואיים, ולגרום להורים ולילדים שלא ליטול טיפול שיכול לשפר את איכות חייהם, הערכתם העצמית, הישגיהם הלימודיים והאקדמיים ואף את מעמדם החברתי". 

עוד כותב משרד הבריאות כי "המאמר מתמקד באופן מוטעה ומטעה בתרופה אחת וקובע נחרצות כי 'מחלה הומצאה לכבודה' של תרופה זו. המאמר משמיט את העובדה כי יש תרופות נוספות לאותן התוויות של הפרעות קשב וריכוז, וכן את העובדה כי לתרופות אלה התוויה לשימושים רפואיים אחרים, די בכך כדי להוות הטעיה".

עוד כותב משרד הבריאות כי "הפרעות קשב וריכוז מוכרות זה מאות שנים... מחקרים רבים וחוקרים רבים הראו שיש אפשרות לטפל בהן, בין היתר, באמצעות תרופות". עורכי הדין מוסיפים וטוענים כי המאמר הוא "מעין ניסיון להפחיד את הציבור, פשוטו כמשמעו".

במשרד הבריאות גם ביקרו את הכתבת עצמה, שהיתה חתומה עליה כד"ר יפה שיר־רז, זאת בעוד שלא צוין בתחילת הכתבה או בסופה כי תוארה הוא בתחום התקשורת וחקר תקשורת הבריאות באוניברסיטת חיפה. "ברור לכל כי כאשר כותב מאמר זה מוצג כדוקטור ללא פירוט, התואר מטעה את הציבור", כתבו עורכי הדין מטעם המשרד.

 

"למנוע Fake News"

מכתב התלונה הופץ להנהלת משרד הבריאות, לראשי אגף הרוקחות ולכל חברי הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור בפרסומים. להם נכתב: "מחובתנו להציג בפני הציבור עמדה מקצועית ברורה ומבוססת, ואף למנוע ככל שניתן Fake News".

בתחילת השבוע הועברה למשרד הבריאות התגובה של שיר־רז, שדחתה בתוקף את טענות משרד הבריאות, שאותן כינתה "תלונת סרק, שכל כולה רצופה בטעויות, בסילופים של הדברים שכתבתי ובהטעיות". לדברי הכתבת, "התלונה לא הוגשה בתום לב, ומטרתה היחידה היא השתקת ביקורת עיתונאית על אודות השיווק האגרסיבי של תרופת ADHD. כל העובדות ההיסטוריות המוצגות בכתבה הינן אמת לאמיתה, והן מגובות במקורות מדעיים".

שיר־רז כתבה עוד כי הפרטים על התואר שלה לא הופיעו בשל טעות. "אני כתבת תחקירים בתחום הבריאות כבר 17 שנה. אין לי שום עניין להצטייר כרופאה או להסתיר את מהות התואר שלי", אמרה. 

במכתבה היא גם השוותה את הוועדה במשרד הבריאות ל"ועדת עורכים עליונה", כהגדרתה, וסיכמה: "מהימנות הכתבות שלי אינה מוטלת בספק. מעולם לא קיבלתי ולו איום בתביעה אחד. זה לא במקרה. העובדה שרדיפה זו של משרד הבריאות החלה מייד לאחר הכתבה - מבלי שמשרד הבריאות הצליח להפריך את העובדות בה - מדברת בעד עצמה. הניסיון למנוע פרסום מאמרים ביקורתיים מעין אלו ולפגוע בעיתונאים המציגים ביקורת זו הינו ניסיון השתקה של חופש העיתונות".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו