שירות חדש: עזרה לאבלים

שירות של ארגון צהר שולח רב לבית משפחה אבלה, שמלווה אותה לאחר פטירת יקירה • גם חברה קדישא שולחים מתנדבים • במשרד הדתות לא מתלהבים: "זה יח"צ"

הר המנוחות בירושלים. "לעטוף את המשפחה האבלה ולכבד את הנפטר" // צילום: ליאור מזרחי // הר המנוחות בירושלים. "לעטוף את המשפחה האבלה ולכבד את הנפטר" // צילום: ליאור מזרחי

אחד הרגעים הכי קשים בחיים הוא רגע של פטירת קרוב משפחה. אל הרגע העצוב הזה מצטרפת אי־הוודאות שבהליך הביורוקרטי שצריך לעבור עד קבורת הנפטר, וגם חוסר ההתמצאות בפרטי המנהגים המסורתיים. בשבוע הבא ישיקו בארגון צהר מיזם חדש שייקרא "צהר לאבלים", שמטרתו "לעטוף את המשפחה האבלה, לכבד את הנפטר ולסייע לאבלים לקראת ההלוויה, במהלכה ובתקופה שאחריה". 

בארגון מקצים שלוחה טלפונית שאליה תוכל להתקשר משפחה שאיבדה את יקירה. עם קבלת הפנייה יישלח לבית המשפחה רב מתנדב של צהר שעבר הכשרה מיוחדת לתפקיד זה. הרב המתנדב ישמע על הנפטר ויכין את המשפחה להלוויה. 

"משפחות שמאבדות את היקר להן מכל לא יודעות איך מתנהל טקס הלוויה. אנחנו רוצים לעזור להן להיות שותפים לטקס ההלוויה והכל בגבולות ההלכה", אומרים בארגון. בצהר מדגישים כי השירות ללא עלות ואומרים כי עם סיום טקס הלוויה המשפחה תקבל ליווי גם במהלך השבעה. "הליווי יתבטא בשיח לימודי לעילוי נשמת הנפטר ומתן מענה לשאלות הלכתיות שיתעוררו במהלך השבעה בקרב המשפחה".

גם בחברה קדישא, שם אחראים בעיקר להבאת הנפטר לקבורה, הכניסו מימד רגשי יותר. בפרויקט מיוחד בשיתוף ישיבת מעלה אליהו בתל אביב והישיבה ביפו, הם מעדכנים על כל נפטר באזור שלהם ובחור מטעם הישיבה מגיע לבית המשפחה כדי לסייע בתהליך.

עזרה מבני ישיבה

שמחה רנד מחברה קדישא תל אביב אומר: "בכל בית חולים יש עמדה וכשמישהו נפטר מפנים אלינו. כדי לסייע מעבר לקבורה עצמה, אנחנו מעבירים מדי יום באי־מייל לישיבה את הנפטרים שיש בעיר, והם שולחים נציג מהישיבה שדופק בדלת ומציע עזרה והדרכה בכל מה שמסביב, התפילות, ההספדים, אם צריך לארגן מניין לאמירת קדיש וכל מה שאפשר לסייע". 

רנד מסביר ששיתוף הפעולה גדול: "מעט מאוד משפחות מסרבות לקבל אותם. יש הרבה משפחות של קשישים או בודדים שיש רק אחד או שניים שיושבים שבעה, ומאוד שמחים לראות עוד מישהו שמגיע לחזק".

יש גם סיוע טלפוני

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר מכון עתים, מספר: "ניסיתי לעשות דבר כזה ב־2005. דיברתי עם פורום חברה קדישא ואמרו לי 'הלקוח שלנו זה הגופה'. חשבתי שמישהו צריך לטפל במשפחה ועשינו תוכנית הכשרה למתנדבים, ביחד עם חברה קדישא, אבל לא הלך כי לא היו פניות של אנשים. כיום אנחנו מפעילים קו טלפוני במכון בעיקר למי שיש שאלות מה עושים בדקות הראשונות, אם יש עלויות קבר, איפה מדפיסים מודעות אבל וכד', שם יש את העזרה הכי מיידית ובעלת ערך".

לדברי גורם במשרד הדתות, "המטרה העיקרית של הארגונים היא יחסי ציבור. יכול להיות שהם נכנסים למקום חסר, והעיקר פה הוא להיראות ולהראות, דברים שאחר כך מסייעים באיסוף תרומות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר