התינוק שלך אוכל מספיק? // צילום: Gettyimages // התינוק שלך אוכל מספיק?

האם התינוק שלי אוכל יותר או פחות מדי?

כהורים טריים כדאי שתלמדו להכיר את תחושת הרעב והשובע של תינוקכם, כדי שתוכלו להאכיל על פי דרישה ולא על פי חשש

כהורים, זה טבעי לאמוד את תזונת התינוק על פי מספר הבקבוקים שהתרוקנו. בקבוקים חצי גמורים מטרידים את מנוחתינו, ובקבוקים ריקים שנאכלו בשקיקה הם תמיד המטרה. בינתיים, כאשר תינוקות בוכים, התגובה הראשונה הטבעית שלנו היא לנסות לנחם ולהרגיע אותם דרך האכלה. שהרי, אולי הם רעבים.

אחרי הכל, תינוקות שמנמנים נחשבים תינוקות בריאים ורוב הרופאים מודאגים מחוסר עליה במשקל מתינוקת רזים יותר. אבל הורים רבים לא מבינים שזה גם אפשרי להלעיט תינוקות ביותר מדי מזון - במיוחד אם כשמדובר בהזנת בקבוק של פורמולה או חלב אם שאוב.

 "הזנת יתר נפוצה יותר בהזנה דרך בקבוק, כי אז לתינוק קשה יותר לווסת ולשלוט בזרימת החלב מהבקבוק" מסביר ברברה מריג', PhD, RD, חוקרת תזונת ילדים, בחברת אבוט. כמו כן, הורים צעירים ולא מנוסים יכולים שלא להיות מודעים לסימני הרעב והשובע של תינוקם. "להורים חדשים רבים, הרעיון של סימני רעב ושובע של תינוקות, זה לא משהו שהם מכירים, מסבירה ד"ר מריג'. היא מוסיפה כי "כדי להבטיח שהתינוק מקבל בדיוק את כמות המזון הנכונה עבורו, ההורים צריכים להאכיל על פי דרישת התינוק, כלומר בכל פעם שהתינוק רעב, ולא צריך להאכיל מעבר לנקודת השובע".

למה חשוב להאכיל תינוקות על פי תחושת השובע שלהם?

גם כשמדובר בהאכלת תינוקות, יותר מזון  אינו בהכרח יותר טוב. לתינוקות יש נפח קיבה קטן מאוד, שיכול להכיל כמות קטנה של מזון. משמעות הדבר היא כי הם צריכים לאכול לעיתים קרובות, אבל זה גם אומר כי הזנת יתר מאוד נפוצה והיא גוררת לעליה בתדירות בעיות עיכול, פליטות, עצבנות ובעיות שינה. ובטווח הארוך, האכלת יתר קשורה גם לסיכון מוגבר לעלייה במשקל ולהשמנה.

במחקר ארוך טווח שפורסם בכתב העת American Journal of Health Promotion, בשנת 2011, נמצא כי בקרב 8,900 תינוקות בארה"ב, 32% סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר, עד גיל תשעה חודשים. החוקרים ייחסו בעיקר להאכלת יתר. מחקר שפורסם בכתב העת Pediatric Obesity בשנת 2014 מצא כי, הזנת תינוקות בבקבוק כשהם שכובים בעגלה או במיטה, מעלה את הסיכון להשמנה בילדות ב-36%.

בזמן שיש הרבה גורמים שיכולים להשפיע על המשקל של תינוק, האמת היא שזה יותר קל לתינוקות הניזונים מבקבוק לקבל יותר מזון ממה שהם צריכים, ויותר קשה להם לווסת עצמאית את צריכת המזון. עלייה גדולה מדי במשקל במהלך תקופת הינקות יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות הילד, על ידי כך שהיא מקשה על התינוק לבצע פעילות גופנית מתאימה לגילו כמו זחילה, הליכה, וריצה. 

הורים צעירים מקדישים זמן רב להזנת התינוק ולשמירה על בריאותו, וזיהוי סימני הרעב והשובע של התינוק יכולה להקל מאוד על משימה זו.  

אז מה הפתרון?

1. כמה התינוק שלי צריך לאכול ביום?

למרות שכל תינוק שונה, ישנם קווים מנחים כלליים לכמות המזון שתינוק צריך לאכול כדי לגדול. אומרת מריג'. לדוגמא, רופאי ילדים בדרך כלל ממליצים כי תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים (שעדיין לא אוכלים שום מזון מוצק כמו דגנים או מחיות) צריכים לשתות 130 עד 160 מ"ל חלב אם או פורמולה לכל קילו משקל גוף, במשך 24 שעות. כלומר שאם התינוק שלך שוקל 6 קילו, ככלל אצבע, הוא יצטרך לצרוך 780 עד 960 מ"ל חלב ליום, כמות זו יש לפצל ל 6-8 מנות במהלך היום בהתאם לרעב ההתינוק. למשל, עד סוף החודש הראשון רוב התינוקות  צורכים כ- 120 מ"ל חלב כל ארבע שעות, ועד גיל שישה חודשים הכמות תעלה  לכ- 180 מ"ל חלב בארוחה, עם ארבע או חמש האכלות במשך היום.

2. האם עלי להאכיל את התינוק על פי לוח זמנים קבוע?

ישנן גישות הממליצות על משטר האכלות נוקשה או מתוכן, אך יש לזכור שהאכלת תינוק לפי לוחות זמנים נוקשים מדי עלולה לעשות יותר נזק מתועלת. כאשר אנחנו שמים יותר מדי תשומת לב לשעון, אנו עלולים לפספס  את סימני הרעב והשובע של התינוק. כדי לוודא שהוא נשאר על מסלול בריא של עליה במשקל והתפתחות  עדיף לבחור בגישת "האכלה על פי דרישה". ככל שהם גדלים, הם יפתחו קצב, תבניות גדילה והתפתחות משלהם וזמני הארוחה עשויים להיות יותר קלים לחיזוי. אך יש לזכור, התינוק הוא זה שקובע  מתי הוא רעב ומתי הוא שבע.

3. איך אפשר לדעת אם התינוק שלי רעב?

כשהתינוק בוכה, זה טבעי לחשוב שהסיבה הראשונה לבכי היא רעב. עם זאת, בדרך כלל, בכי הוא אחד הסימנים האחרונים לרעב  והוא לעתים קרובות יותר סימן דווקא למשהו אחר. למשל, חיתול רטוב או רצון לשינוי תנוחה. הסימנים הנפוצים ביותר שמעידים כי התינוק שלך רעב ומוכן לאכול כוללים ליקוק שפתיים, חיפוש אחר מקור החלב, מציצת אצבעות או הכנסת היד אל הפה.

4. איך ניתן לדעת שהתינוק שבע?

כאשר התינוק לוקח הפסקות ארוכות יותר בין מציצה ולמציצה, מתחיל לקשקש או חסר סבלנות, מפנה את ראשו מן הבקבוק או אפילו דוחף אותו, רוב הסיכויים שהוא שבע. ברגע זה הפסיקו את האכלה והניחו את הבקבוק בצד. אם לאחר הוצאת אויר (גרעפס) או מנוחה קלה הוא מתחיל שוב להראות סימנים רעב, אתם תמיד יכולים להציע עוד קצת חלב.

5. איך אפשר להיות בטוחים שהתינוק אוכל מספיק?

עכשיו כשאתם מאכילים לפי תחושת הרעב של התינוק, אתם צריכים לשים לב לשני דברים: 1. לעקומת הגדילה של התינוק ו -2. לחיתולים של התינוק . שניהם יכולים לספק חיזוקים לכך שהתינוק שלך מקבל את הכמות המזון הנכונה. תנודות גדולות מדי בעקומות הגדילה של התינוק (כפי שנקבע בביקורים סדירים אצל הרופא או בטיפת חלב) יכולות להצביע על תת האכלה או האכלת יתר. חיתולים רטובים ומלוכלכים גם יכולים להעיד על כמות המזון, שכן, המזון שהוא מקבל זורם דרך מערכת של התינוק והשאריות מגיעות לחיתול. בדרך כלל, צריכים להיות כחמישה עד שישה חיתולים רטובים ביום.חוסר בחיתולים רטובים עשוי להצביע על כך שהתינוק אינו מקבל מספיק חלב. אם אתם מודאגים שהתינוק אינו עולה מספיק במשקל או עולה יותר מדי, אתם צריכים לדבר עם רופא הילדים ולוודא כי צריכת המזון של התינוק אכן מספקת.

הכותבת היא מנהלת מדעית של אבוט, יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו