מתמטיקה לגיל הרך: תוכנית חדשה של משרד החינוך תקדם מיומנויות מתמטיות לילדים בני 6-3 בגני הילדים באמצעות פעילויות שונות, ובהן שירים ומשחקים.
הרעיון שעומד מאחורי התוכנית הוא שהילדים יפתחו מושגים מתמטיים כבר בגיל הרך באמצעות שימוש במגוון משחקים, כגון קלפים, שירה, ריקוד וריצה, אשר בעזרתם ילמדו לספור, לפתור בעיות ולהתמצא במרחב.
אחרי התוכנית "לתת 5", שביקשה להגדיל את מספר התלמידים שניגשים לבגרות 5 יחידות, משרד החינוך מכוון לקהל יעד צעיר בהרבה.
הזאטוטים ילמדו, בין השאר, טיפוח חשיבה חשבונית כבר בגיל הרך באמצעות משחקי קלפים: הגננת תחלק לכל תלמיד קלף שעליו יופיע מספר. באמצעות דקלום שמות המספרים הילדים ילמדו את הרצף ויציגו בהתאמה את קלפי המספר שברשותם. הילדים גם ישחקו תופסת ויחוו את הקשר בין ספירה למנייה ואת הצבירה שבמנייה תוך כדי חוויה כיפית של משחק וריצה.
במשחקים נוספים הילדים ייחשפו לשירים ולריקודים עממיים תוך הצעת רעיונות לפעילויות בדגש מתמטי, שאותן אפשר ליישם בגן, ואשר יאפשרו לגננת לטפח את כישורי המתמטיקה של ילדי הגן בהקשר רחב של אוריינות לשונית ותרבותית ושל תנועה במרחב.
במהלך השנה הגננות יעברו הכשרה בנושא ויקבלו מערכי שיעור שאותם יעבירו לתלמידים, כדי לספק להם ידע בסיסי במתמטיקה לקראת העלייה לכיתה א'.
סימה חדד, מנהלת האגף לחינוך קדם־יסודי, מדגישה כי חשיפת הילדים לעקרונות המתמטיקה כבר בגיל הרך תעודד תחושת מסוגלות, חיבה ורצון ללמוד מתמטיקה גם בעתיד. "נהוג לומר שהמתמטיקה נמצאת בכל מקום. אמירה זו מחייבת אותנו לבחון את הסביבה החינוכית המקיפה את תלמידי הגן בתוך הגן ובחצר, ומחייבת אותנו לאפשר לתלמידים לחוות את המתמטיקה שבחיי היום־יום מתוך מקום המשלב הנאה עם לימוד. פעילויות משחקיות וחווייתיות, לצד הצעות לעיצוב סביבה שיש בה כדי לפתח את תפיסת המספר, להעמיק את ההיכרות עם ייצוגים מתמטיים, לחוות את הגיאומטריה במרחב ולפתור בעיות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו