כן לטיול - לא לכייסים

החשש מפני כייסים מעבר לים תמיד הטריד את המטיילים • עם שכלול הטכנולוגיות של כייסים לאלחוטיות, גם אנחנו צריכים להתגונן אחרת • כך תמנעו מעצמכם כיס אוויר

חגורת כסף נסתרת, אאוטסיידרס ושבילים, 69 ש', ארנק לנשים נגד גניבות אלקטרוניות, למטייל, 169 ש' // צילומים: ירון גרין, יח"צ // חגורת כסף נסתרת, אאוטסיידרס ושבילים, 69 ש', ארנק לנשים נגד גניבות אלקטרוניות, למטייל, 169 ש' // צילומים: ירון גרין, יח"צ

אם כבר ביקרתם בערים כמו ברצלונה, נאפולי או סיציליה, בוודאי זכורות לכם ההתרעות של מדריכי הטיולים, ואפילו של תושבי המקום, מפני כייסים. ייתכן שגם הייתם עדים לקלות הבלתי נסבלת שבה נגנבים תיקים וארנקים בתוך חלקיקי שניות מעוברי אורח תמימים.

אין ספק שבערים מסוימות בעולם כייסות היא כמעט מקצוע רשמי, ולמרבה הצער, היא מאלצת אותנו כתיירים להפנות חלק לא מבוטל מתשומת הלב שלנו להגנה על הארנק או על התיק שלנו, במקום להתמסר לחלוטין ליופיו של המקום ולאטרקציות שבו.

"כייסות היא אחד מהמקצועות העתיקים בעולם", מסבירה לנו בחצי חיוך שלי חודורוב, סמנכ"לית שיווק ברשת למטייל. לדבריה, "בחלקים גדולים של העולם התייר מהווה מטרה נוחה לכייסים, לגנבים ולשאר מקומיים שחומדים את רכושו ואת כספו".

חגורת מותניים עמידה במים, ריקושט, 65 ש', ארנק צוואר, אאוטסיידרס ושבילים, 49 ש'

בהתאם, השתכללו גם אמצעי ההגנה מפני כייסים המוצעים בחנויות הציוד למטיילים, והם כוללים תיקים, ארנקים, כיסויי דרכונים, מנעולים וחגורות כסף בטכנולוגיה מתקדמת ובקווים אופנתיים, המעניקים אמצעי אבטחה למניעת כייסות. 

כדוגמה לאמצעי הגנה, מציינת חודורוב שיטות כגון דופן נסתרת לתיקים העשויה רשת פלדה שזורה, שמונעת מהכייסים לגנוב את התיק באמצעות חיתוך; נעילת תאים חשובים באמצעות עוגן ביטחון המונע פתיחת רוכסן סמויה; ורצועה עמידה לחיתוך, שבה מוטמן כבל פלדה. 

גם ברשת ריקושט מדווחים על מודעות גוברת למוצרי הגנה על כסף. "מבדיקה שקיימנו בקרב יותר מ־3,000 לקוחות בשנת 2016 עולה כי 65 אחוזים מהם רכשו מוצר להסתרה ולהגנה על כסף, מסמכים ותכשיטים", אומר אדי וולמן, מנהל מותגים ברשת. 

אף על פי שאמצעי הסתרת הכסף הם מגוונים ומאפשרים הסתרה במקומות שונים בגוף, כגון סביב המותניים, על הרגל, על הצוואר ומתחת לשרוול, מציין וולמן כי המוצר הפופולרי ביותר, שנרכש על ידי כ־90 אחוזים מרוכשי מוצרי הסתרת כסף, הוא חגורת בטן עם ארנק סמוי (פאוץ'), שבה אפשר להסתיר גם כסף וגם דרכונים. והשאר? "שישה אחוזים רכשו חגורת כסף לרגל, שני אחוזים בחרו בארנק לצוואר עמיד במים, ושני אחוזים נותרים רכשו מוצרים שונים אחרים להסתרת כסף".

כייסים 2.0 

התחכום הלא צפוי החדש שרכשו הכייסים המודרניים הוא שכפול מרחוק של נתוני כרטיסי אשראי. הדבר מתבצע באמצעות קוראי קירבה אלחוטיים שמסוגלים לקרוא ולפענח את נתוני השבב החכם שנמצא בכרטיסי אשראי, בכרטיסים חכמים ובדרכונים מהדור החדש שאתם נושאים עליכם. אתרי תיירות צפופים או תחבורה ציבורית עמוסה הם חלק מהמקומות המועדפים על כייסים דיגיטליים, שבעזרת המכשיר האלחוטי מסוגלים לקרוא ולפענח את נתוני השבב ולשכפל כרטיס חדש או תעודה מזהה חדשה עם כל נתוני השבב המקוריים - וכל זאת ללא מגע כלל עם הארנק או עם הכיס. 

הפתרון המוצע לשיטה המתוחכמת הזו הוא מנגנון הגנה RFID בדמות שבב אבטחה, אשר מוטמע בתוך תיקים או ארנקים מהדור מהחדש, ולא מאפשר קריאה ופענוח של מידע משבבים חכמים. הוא יכול להיות מוטמע בתוך ארגונית לדרכון ולכרטיסי אשראי, וגם בתוך ארנקים או תיקים.

פאוץ' נסתר עם ארנק ניתק, ריקושט, 75 ש', ארגונית מוגנת מגניבה אלקטרונית, למטייל, 140 ש'

פתרון אחר דווקא מגייס את הטכנולוגיה לטובת איתור כייסים בטרם התרחקו מספיק, והוא צפוי להגיע לחנויות בישראל בחודש אוקטובר, לפני טיולי החגים: "מדובר במשדר בלוטות' דמוי כרטיס אשראי שמונח בארנק או בתיק, ומתממשק עם אפליקציה במכשיר הנייד", מסביר אייל אזולאי, מנכ"ל ממס"י תיירות שתשווק אותו בישראל. לדבריו, "בכל מקרה שבו התיק או הארנק יתרחקו מכם בטווח של חמישה עד עשרה מטרים, ישלח המשדר התרעה לנייד שלכם, וזה יתחיל לצפצף". 

כל שנותר לכם הוא לא לשכוח ללכת עם הנייד מחוץ לתיק, וגם לדלוק אחרי הגנב. מצד שני, מסביר אזולאי כי הפתרון מתאים גם לשכחנים שנוטים לשכוח את התיק או את הארנק במסעדה, ויאפשר להם לחזור לקחת אותו לפני שהכייסים יקדימו אותם.

•   •   •

טיפ 

זהירות בדרכים. וולמן וחודורוב מנדבים כמה עצות להישמרות מפני כייסים: 

• קחו מדי יום סכום כסף שאמור להספיק לכם לאותו היום, ואת השאר שימרו בכספת של המלון. 

• שימרו את הכסף ואת הנייד בכיסים קדמיים, ולא באחוריים, שמהם קל הרבה יותר לכייס. 

• מומלץ לשאת את התיק באלכסון, כשהוא ממוקם בחלק הקדמי שלכם ולא מאחור. תיקי גב אינם מומלצים כלל באזורים עתירי כייסים. 

• אם אתם מטיילים כמשפחה - פזרו את הכסף בין כולם.

• צלמו העתקים של הדרכון ומסמכים אישיים חשובים, ופזרו אותם בתיקים שונים.

• במקרה של גניבה מומלץ לא להתעמת עם הצד השני. יש לגשת לתחנת המשטרה המקומית ולדווח על המקרה. בחופשת בטן־גב, שבה אתם צפויים לבלות בים, הצטיידו גם בארנק אטום למים, ואל תשאירו את הכסף ואת החפצים בחוף. 

• לאבטחה נוספת, השתמשו במנעולי קומבינציה לרוכסנים בכל המזוודות.

צילומים: ירון גרין, יח"צ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר