מחקר: שיפור במצבם של 50% ממקבלי קנאביס רפואי

בתום חצי שנה מתחילת השימוש, דיווחו המטופלים על שיפור משמעותי • 41% נוספים דיווחו על שיפור קל או מתון • הגיל הממוצע של המטופלים - 56, רובם חולי סרטן

גידולי קנאביס // צילום: אי.פי.אי // גידולי קנאביס

תוצאות מחקר חדש מצביעות על יעילות הטיפול בקנאביס רפואי, ומהן עולה כי 50% ממטופלי הקנאביס הרפואי דיווחו על שיפור משמעותי במצבם ו־41% על שיפור קל או מתון. זאת, כעבור חצי שנה מתחילת השימוש.

המחקר, הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה על התועלת שבטיפול בקנאביס רפואי, נערך על ידי חוקרים מסורוקה ומאוניברסיטת בן־גוריון. הוא הוצג בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור. 

מעט תופעות לוואי

תוצאות המחקר התבססו על נתונים של כ־2,200 מטופלים שקיבלו קנאביס רפואי דרך חברת "תיקון עולם", המספקת קנאביס ל־32% מהחולים הזכאים לכך. איסוף הנתונים נעשה באמצעות  שאלונים שהעבירו למשתמשים האחיות המבצעות הדרכות בחברה.

מהנתונים עולה כי כעבור חודש מתחילת השימוש, 71% דיווחו על שיפור משמעותי במצבם ו־13% על שיפור מתון. עם זאת, 7% טענו שהשימוש בקנאביס הרפואי לא משפר את מצבם, 2.8% הפסיקו את הטיפול ו־4.7% דיווחו על תופעות לוואי.

כעבור חצי שנה מתחילת השימוש, 50%, כאמור, דיווחו על שיפור משמעותי במצבם ו־41% על שיפור קל או מתון. לצד זאת, 70 חולים הפסיקו את הטיפול, 7% אמרו שאין שינוי במצבם וכאחוז דיווחו על החמרה במצבם.

עוד עולה מנתוני המחקר כי 134 מטופלים דיווחו על תופעות לוואי, ובהן סחרחורת (1.5%). מקרב כלל המטופלים במחקר, דיווחו פחות מאחוז על תופעות לוואי הכוללות יובש בפה, בחילות וישנוניות.

באשר למאפייני המטופלים עולה מהמחקר כי חלקם המכריע, 56%, היו חולי סרטן. סיבות נוספות לרישום קנאביס רפואי היו כאב (27%), פוסט טראומה (5.5%), פרקינסון (2.6%) ואפילפסיה (2.2%). 52 מטופלים עם אפילפסיה היו ילדים בגיל ממוצע של 14.

הסימפטומים שעליהם דיווחו המטופלים בטרם קיבלו את הקנאביס הרפואי היו כאב ברמה 8 בסולם של 0 עד 10 (80%), נדודי שינה (74%), חולשה (71%), תשישות (50%), הקאות (44%) וחרדה (42%). 

מהנתונים שנאספו עולה כי הגיל הממוצע של המטופלים היה 56. כמו כן, כי 70% מהם לא השתמשו מעולם בקנאביס, ומשך המחלה הממוצע שממנה סבלו היה ארבע שנים. יצוין כי לאורך המחקר נפטרו כ־137 חולים מבין המשתתפים. 

"הטיפול בטוח ויעיל"

"הנתונים מלמדים על חומרת מצבם של המקבלים אישור לקנאביס רפואי, רובם חולי סרטן במצב קשה", מסבירה ליהי בר־לב שליידר מאוניברסיטת בן־גוריון, שערכה את המחקר. עוד היא מוסיפה כי "הטיפול היה יעיל אחרי חודש ואחרי חצי שנה, כאשר 8% לא הגיבו ו־%4 הפסיקו את הטיפול. זהו המחקר הגדול הראשון שמתאר את מאפייני המטופלים בישראל. נראה שהטיפול בטוח ויעיל, ויש צורך לאסוף נתונים לאומיים לבדיקת יעילות הטיפול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר