ה־F-35 ינחת - ומייד יהפוך ל"ישראלי"

כבר בשני המטוסים החמקנים הראשונים שיגיעו ב־12 בדצמבר לבסיס נבטים, יותקנו מערכות שליטה ומודיעין כחול־לבן • ההכנות בעיצומן

ה־F-35 ינחת - ומייד יהפוך ל"ישראלי" // צילום: חיל האוויר האמריקני // ה־F-35 ינחת - ומייד יהפוך ל"ישראלי"

למרות הביקורת העזה הנמתחת על פרויקט החמקן (F-35I) בעולם, חיל האוויר הישראלי נערך באופן נמרץ לקליטת המטוסים מדגם זה בסוף השנה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מייד עם נחיתת המטוסים בארץ - שני מטוסי החמקן הראשונים, המכונים בחיל האוויר "אדיר", צפויים לנחות בישראל ב־12 בדצמבר השנה - יותקנו בהם מערכות השליטה, הבקרה, הקשר והמודיעין (C4) הייעודיות מתוצרת ישראל. התקנת מערכות אלה היא דרישה חד־משמעית של מערכת הביטחון, שמבדלת את המטוסים הטסים בחיל האוויר משאר המטוסים מסוג זה הטסים בעולם. המערכות הישראליות, נוסף על היותן "תפורות" במדויק לצורכי החיל, מעניקות לחיל האוויר יתרון טכנולוגי ויכולת הפתעה.

שני המטוסים שינחתו כאן בדצמבר הם כוח החלוץ ל־33 מטוסים מסוג זה שהוזמנו על ידי משרד הביטחון מחברת "לוקהיד מרטין", יצרנית המטוס, במסגרת הסיוע הביטחוני שמקבלת ישראל מארה"ב. עלות המטוסים שהוזמנו עד כה - כ־5.5 מיליארד דולר. 

שישה "אדירים" נוספים צפויים להגיע במהלך 2017. הטייסת הראשונה של מטוסי ה"אדיר" מיועדת לפעול מבסיס חיל האוויר נבטים שבנגב. לפני הגעת המטוסים הראשונים ארצה, ייערך ב־22 ביוני במפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת' שבטקסס טקס גלילה של החמקן הראשון המיועד לחיל האוויר. בטקס אמורים להשתתף נציגים בכירים של צה"ל ומערכת הביטחון בראשות שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. 

תעשיות ישראליות שונות משולבות בפרויקט ומייצרות רכיבים גם עבור משתמשים אחרים. כך לדוגמה מייצרת "אלביט מערכות" את קסדת הטייס, הנחשבת למתקדמת מסוגה בעולם, עבור כל מטוסי החמקן, ואילו התעשייה האווירית מייצרת כ־800 זוגות כנפיים עבור משתמשי F-35 שונים. 

ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן, אמר בהרצאה שנשא בחודש שעבר בכנס "הלוחמה האווירית בדור החמישי", שנערך בחסות המגזין "ישראל דיפנס" ומכון פישר לחקר האוויר והחלל, כי "ה־F-35 אינו רק מטוס, אלא הוא מייצג תפיסה מבצעית, תחזוקתית ותפיסת אימונים חדשה, והוא יחזק את היתרון האיכותי של חיל האוויר מול חילות האוויר בזירה. עם ה'אדיר', חיל האוויר הוא חיל חזק משהיה אי פעם". 

"הבעיות במטוס נפתרות"

תא"ל קלמן הוסיף כי אם "בעבר קלט החיל פלטפורמות והתאים אותן לחיל האוויר, היום יש להתאים את החיל לפלטפורמה החדשה של ה'אדיר'. לכן נעשו שינויים במטה חיל האוויר, בלהק ציוד ובטייסת ה'אדיר' המתוכננת, הבונה את עצמה בצורה שונה מטייסות אחרות".

תהליך הפיתוח של החמקן, הנחשב לפרויקט הביטחוני היקר ביותר בתולדות ארה"ב ועלותו המשוערת עומדת על 400 מיליארד דולר, חווה תקלות ואיחורים לרוב וסופג בשל כך ביקורת עזה. כך למשל מנה ד"ר מייקל גילמור, הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקני, לא פחות מ־928 בעיות וכשלים במטוס, חלקם קריטיים, שלא נפתרו בעת הגשת הדו"ח (לפני כחודשיים); מערכת המחשוב המרכזית של המטוס (ALIS), ה"מוח" המתקדם מאוד שלו, עדיין אינה מיוצבת; תוכנת המכ"ם כשלה בזמן טיסה; התותח טרם הוכרז מבצעי ועוד.

בחיל האוויר לא מתרשמים מהביקורת. תא"ל קלמן אמר כי "הבעיות השונות, הנובעות מכך שהמטוס נמצא עדיין בשלבי פיתוח, הולכות ונפתרות". מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') איתן בן אליהו, אמר באותו כנס כי "אם יום אחד נצטרך לפעול במרחק אלפי קילומטרים מהבית - זהו האמצעי היחיד שיאפשר לנו פעולה כזאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר