כמה התינוק אמור לגדול בשנה הראשונה לחייו? // צילום: gettyimages // כמה התינוק אמור לגדול בשנה הראשונה לחייו?

כמה התינוק אמור לגדול בשנה הראשונה לחייו?

לצמיחת התינוק יש מסלול צפוי וידוע, בעיקר בשנה הראשונה • כך תדעו שהוא מתפתח בקצב הנכון

תינוקות בריאים נולדים במשקלים שונים זה מזה, ובכל זאת, לצמיחת התינוק, בעיקר בשנה הראשונה, יש מסלול צפוי וידוע. מדובר בקצב גדילה מדהים בתקופת זמן זו. למעשה, זהו קצב הגדילה המהיר ביותר שהתינוק אי פעם יגדל! 

מספר גורמים יכולים להשפיע על גודל התינוק בלידה. כמובן שאורכו של ההיריון הוא גורם חשוב - תינוקות שנולדו סביב תאריך הלידה המשוער או לאחריו, נוטים להיות גדולים יותר מאשר אלה שנולדו בשלב מוקדם יותר.

גורמים אחרים:

• גודלם של ההורים: הורים גדולים וגבוהים עשויים ללדת תינוקות גדולים יותר מהממוצע; להורים נמוכים וקטנים, ככל הנראה ייוולד תינוק קטן מהממוצע.

• לידה מרובת עוברים: אם מדובר בתאומים או בשלישייה, התינוקות ככל הנראה יהיו קטנים יותר יחסית. העוברים לא רק חולקים את מקומם ברחם ואת המשאבים התזונתיים, הם גם לרוב נולדים לפני הזמן, מה שמוביל למשקל לידה קטן יותר.

• סדר לידה: תינוקות בכורים הם לפעמים קטנים יותר מאחיהם או אחיותיהם שנולדו מאוחר יותר.

• מִין: בנות נוטות להיות קטנות יותר, בנים גדולים, אבל ההבדלים הם קלים במשקל הלידה.

• בריאות האם במהלך ההיריון: אמא עם בעיות לב או לחץ דם גבוה בעלת סיכוי גבוה יותר ללדת תינוק במשקל נמוך. כמו כן עישון סיגריות, שימוש באלכוהול או סמים בלתי חוקיים במהלך ההיריון. אם לאם יש סוכרת או סובלת מהשמנת יתר, לתינוק יכול להיות משקל לידה גבוה יותר. 

• תזונה במהלך ההיריון: תזונה נכונה היא חיונית להתפתחותו של התינוק ברחם ומעבר. תזונה דלה במהלך ההיריון יכולה להשפיע על כמה היילוד ישקול ועל גדילתו ובריאותו בעתיד. עלייה רבה מידי במשקל יכולה להגדיל את הסבירות כי התינוק ייוולד גדול מהממוצע.

• בריאות התינוק: בעיות רפואיות, כולל כמה מומים מולדים וזיהומים מסוימים שנרכשו במהלך ההיריון, עלולים להשפיע על משקל הלידה והצמיחה של הילד מאוחר יותר. 

להלן הקווים המנחים הכלליים לגדילת תינוקות במהלך השנה הראשונה:

מהלידה ועד גיל 6 חודשים, התינוק אמור לגדול בכ- 1.5 עד 2.5 ס"מ בחודש ולצבור במשקלו כ- 140 עד 200 גרם בשבוע. 

תינוקות אמורים להכפיל את משקל הלידה שלהם בסביבות גיל 6 חודשים.

מגיל 6 עד 12 חודשים, התינוק עשוי לגדול בכ- 1 ס"מ בכל חודש ולצבור כ- 85 עד 140 גרם בשבוע. 

צפו מהתינוק לשלש את משקל הלידה סביב גיל שנה ולגדול פי 1.5 מאורכו בלידה.

• סביב גיל שנתיים, גובהו של התינוק הוא כמחצית מגובהו הסופי שיהיה כאדם בוגר.

איך אפשר לעקוב אחרי הגדילה? 

זה יתחיל כבר עם היוולדו של התינוק, כאשר המיילדת תשקול ותמדוד את התינוק מיד לאחר הלידה. את הנתונים היא תציב על גבי עקומות גדילה אחריהן נעקוב לאורך השנים הבאות. 

עקומות אלה מציגות את דפוס הצמיחה הצפוי לתינוקות בריאים באמצעות אחוזונים. לכן, אם משקל התינוק שלך בלידה התאים לאחוזון 25, זה אומר כי כ- 25 אחוזים מהתינוקות יהיו קטנים יותר ממנו, ו- 75 אחוזים גדולים ממנו.

בימים שלאחר הלידה, התינוקות מאבדים משקל. לאחר מכן הם מתחילים להחזיר את המשקל ואנו מצפים כי בסביבות גיל שבועיים התינוק יחזור למשקל הלידה שלו.

אם התינוק מאבד 10 אחוזים או יותר ממשקל הלידה שלו, או אם הוא לא חזר למשקל הלידה שלו עד גיל שבועיים, יש לפנות לגורם הרפואי המטפל בתינוק. שם יבדקו שהתינוק בריא, וידונו עם ההורים בהאכלתו.

לאחר השבועות הראשונים של התינוק, המשקל שלו יהיה יותר ניתן לחיזוי. על אף השינויים במשקל, לרוב התינוק ישמור על קו העקומה עליה הוא התייצב.

עד שהתינוק יגיע לגיל 18 חודשים, ההשפעה הגדולה ביותר על האופן שבו הוא גדל נובעת מהצריכה התזונתית שלו. עם זאת, גורמים אחרים יכולים גם להשפיע על צמיחתו. לדוגמא, התינוק עשוי לרדת במשקל כאשר הוא לא חש בטוב, אבל נצפה ממנו להחזיר את המשקל הזה בתוך שבועיים עד שלושה שבועות.

יש לזכור כי מרבית התינוקות הבריאים עוברים תקופות קצרות במהלכן ישנה עצירה בצבירת המשקל או אפילו אובדן קל של משקל. הדבר יכול לעורר דאגה רק במקרים בהם התינוק לא עלה כלל במשקל מבדיקה אחת בטיפת חלב ועד הבדיקה הבאה. המיקום של התינוק על עקומת הגדילה אינו חשוב כמו המגמה הכללית של שינויי המשקל.


איך אפשר לעקוב אחרי הגדילה? (צילום: gettyimages)

עובדות מעניינות על התפתחות המוח

מוחו של התינוק פעיל מאוד: 

תינוקות נולדים עם כל תאי המוח (נוירונים) שיהיו להם במהלך חיים – כ- 100 ביליון תאים. אך במהלך השנה הראשונה, נוירונים אלה יתחברו זה לזה דבר שיצור טריליון סינפסות, שהן הבסיס של ילדכם להכרת העולם. לאחר 12 חודשים מוחו של התינוק יכפיל את גודלו! בדיקות של הפעילות המוחית הראו כי מגיל חצי שנה עד שנה, קליפת המוח הקדמית האחראית על תכנון והגיון, מתפתחת בקצב כה מהיר, עד שהאנרגיה שהיא צורכת לשם כך כפולה מהאנרגיה שדורש מוחו הכולל של אדם מבוגר.

חיבוק יעזור למוחו של התינוק לגדול:

תינוקות בריאים המקבלים שפע של ביטחון אימהי הם בעלי מוחות גדולים יותר מאשר תינוקות שלא מקבלים טיפוח אימהי באותה המידה. מחקר של אונ' וושינגטון בסנט לואיס בחן את הצמיחה של החלק במוח האחראי על זיכרון וויסות מתח - ההיפוקמפוס - ומצא שההיפוקמפוס גדול יותר פיזית ומפותח יותר בקרב ילדים אשר באופן עקבי קבלו תמיכה ואהבה מאמם (המחקר לא בדק את ההשפעה של טיפול אבהי) , במיוחד בזמן מצבי מתח גבוה . 

• למוח התינוק יש הרבה מן המשותף עם זה של כלבים:

יילוד אינו מבין עדיין שפה, ראייתו אינה חדה מספיק,  לכן אחד מהמקורות האמינים שמוחו של היילוד יכול לעבד הוא ריח, החוש שכלבים הכי מסתמכים עליו. מחקר אחד מצא כי תינוקות שהריחו חלב אמם בזמן שעברו בדיקת דם שגרתית בעקב הרגל חוו פחות מתח מאשר תינוקות שנחשפו לריח של חלב אם של אימא אחרת. מחקר אחר מצא כי תינוקות בוכים שקבלו פריט לבוש עם הריח של אמם נרגעו מהר יותר מאשר תינוקות שקיבלו פריט לבוש ללא ריח. כמו כן, תינוק בריא, שנועד במועד בלידה נרתיקית, כאשר יונח על בטן אמו, יטפס לעבר שדיה, לעבר מקור המזון, באמצעות חוש הריח, בדיוק כמו כלבלב. טיפ: נסי לא להסוות את הריח שלך עם קרמים כבדים ובשמים.

התינוק חולם:

תינוקות מבלים חצי מהזמן שעיניהם עצומות בשנת REM – השלב בשינה שבו חלומות נוטים יותר להתרחש - לעומת רק 25 אחוזים מהזמן במבוגרים. אף אחד לא יודע על מה חולמים תינוקות זעירים, סביר להניח כי מדובר בחלומות חזותיים מאחר ויכולת השפה עדיין לא מפותחת. 

זיכרון התינוק טוב יותר ממה שאנחנו חושבים:

40% מהחלק של המוח האחראי על הזיכרון, ההיפוקמפוס, כבר מפותח והוא ישלים את התפתחותו עד גיל 18 חודשים. לכן, תינוק בן יומו יזהה את קולה של אמו וצלילים אחרים אליהם היה רגיל בזמן שהותו ברחם. כבר בגיל חודש, התינוק שלך יכול לזכור מהם הזמנים בהם מאכילים אותו ולצפות לארוחה בזמנים אלה. בגיל ארבעה חודשים, התינוק מסוגל לזהות את פני אמו מתוך פנים רבות אחרות. 

המוח של התינוק מקדיש תשומת לב לכל דבר:

קשה לתינוק לסנן גירויים. בזמן שמבוגרים יכולים לסנן רעשי רקע, תינוקות חסרי היכולת הזאת. לכן דעתם מוסחת כל הזמן על ידי סביבתם - הם כל כך עסוקים בניסיון לקלוט את הכל שקשה להם להתמקד. הם יכולים להיות במצב של גירוי יתר די מהר, מה שעלול להוביל לבכי. אם אנחנו רוצים לאפשר לתינוק להתרכז במשימה שלפניו - כמו אכילה – יש לעשות זאת במקום שקט ובעל תאורה מעומעמת. דרך נוספת לקבל את תשומת הלב של הזאטוט הקטן: לקרב את פנינו אל פניו ולדבר אליו או לשיר לו. מחקרים מראים כי דיבור מכוון לתינוקות, הכולל דיבור איטי והדגשת הברות תורם יותר להתפתחות השפה של התינוק לעומת דיבור רגיל.

הכותבת רונית דוייב, היא מנהלת מדעית של אבוט, יצרנית סימילאק אדבנס פלוס נוזלי מוכן לשימוש 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו