לאום חדש נולד: בני העדה הארמית

בפסיקה תקדימית הורה בית המשפט לאפשר לבני העדה להירשם במרשם האוכלוסין ובתעודות הזהות כבני הלאום הארמי

הרישום הראשון לבני העדה, היום במרשם האוכלוסין // צילום: שאדי חלול // הרישום הראשון לבני העדה, היום במרשם האוכלוסין

פסיקה תקדימית: בית משפט המחוזי בחיפה פסק כי בני העדה הארמית בישראלים יוכלו להירשם במרשם האוכלוסין ובתעודות הזהות כבני לאום ארמי. עד כה נרשמו כלאום ערבי, למרות שדתם נוצרית.

הפסיקה הגיעה בעקבות עתירה שהוגשה לבית המשפט על ידי עמותת הנוצרים הארמים. קדמה לכך הצהרה של משרד הפנים שהכירה בלאום הארמי והעתירה באה לתת לה תוקף חוקי ומשפטי. 

על פי ההגדרה הרשמית, המרונים הם בני הלאום הארמי שמשתייכים לכנסייה האנטיוכית ארמית מרונית. מדובר באחת הקבוצות הלאומיות והדתיות העיקריות בלבנון. בישראל מתחלקים דוברי הארמית לשלוש עדות נוצריות: כעשרת אלפים ארמים מרונים (2,000 מתוכם אנשי צד"ל לשעבר), כ־1,500 ארמים אורתודוקסים (הרשומים היום במשרד הפנים כבני הלאום האשורי), וכ־500 איש המשתייכים לכנסייה הקתולית. הארמים מתגוררים בעיקר בגוש חלב, אך יש קהילות קטנות גם בחיפה, בנצרת, בעכו ובירושלים.

טבלת הלאומים של משרד הפנים הישראלי כוללת כ־135 ערכים. יש שם, בין השאר, דרוזי, שומרוני, ארמני, צ'רקסי, אפילו אשורי. אין ארמי. בתחילת השנה הגישו כמאתיים ראשי משפחות, נוצרים מרונים תושבי ג'יש, בקשה למשרדי מרשם האוכלוסין בצפת להירשם כארמים. הם סורבו, כצפוי; הלאום הארמי אינו חלק מטבלת הלאומים הקיימת, ורק שר הפנים יכול להורות על הוספתו.

בסוף חודש מאי פנו אנשי הקבוצה לשר הפנים, גדעון סער, וביקשו ממנו לבצע את השינוי, בין השאר מתוקף חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. "אנו חרדים לשמירת הצביון הייחודי לנו", כתבו. "אנו מוגדרים כארמים בספרי ההיסטוריה והקודש שלנו ושל עמים אחרים, כולל במסמכים מהארכיון הציוני המרכזי בירושלים, ובעיני עצמנו, כמובן, במשך מאות ואלפי שנים. אולם למדינת ישראל, משום מה ובאופן בלתי מוסבר, קשה להכיר בנו כבני לאום נפרד. עניין זה הוא בנפשנו, ואין הוא שוני סמנטי. הגדרת השייכות הלאומית היא עניין עקרוני, והתכחשות לזהות זו היא פגיעה בכבודנו. תנו לנו את מה שאתם מאפשרים לדרוזים ולצ'רקסים". 

הרישום הראשון לבני העדה, היום במרשם האוכלוסין // צילום: שאדי חלול

 

בתחילת החודש, במסגרת "הפורום לגיוס העדה הנוצרית", נפגשו נציגי הארמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והעלו בפניו את דרישתם לשינוי מרשם הלאום. 

יו"ר העמותה הארמית נוצרית ישראלית, סרן מיל' שאדי חלול אמר בתגובה לפסיקה: "זהו הישג היסטורי לא רק לנוצרים ארמים אלא גם למדינת ישראל והעם היהודי אשר עשה צדק עם העם הארמי.

זה אכן דוגמא למשפט התנכ"י: 'אור לגויים'. כל אומות העולם צריכות להתפאר בדמוקרטיה היהודית הישראלית ובעם היהודי. בזמן שדאע"ש שוחט, אונס ומגרש בני עמנו הארמי והנוצרי מזרחי במדינות ערב קמה לה מדינת ישראל ומשיבה לנו בהכרה בקיומנו ובזהות הארמית שלנו. הכרה אשר עשתה, עושה ותעשה עוד היום הדים רבים בעולם המערבי, באו"ם, בשבדיה שיש בה קהילה ארמית חזקה מגובשת, ובלבנון שיש בה מרונים ונוצרים רבים שנמנעה מהם הכרה דומה.

בנובמבר 2014 קיבל חלול הזמנה מטעם הארגון הארמי העולמי באו"ם ונאם בוועדת זכויות המיעוטים על חשיבות ההכרה ועל גדולת ישראל בצעד זה. "זו הזדמנו אדירה להציג את הדמוקרטיה הישראלית בזמנים קשים להסברה שלנו בעולם כאשר כולם מנסים להכפיש שם מדינתנו, את היהודים ואת הדמוקרטיה שלהם" המשיך חלול. "תודה למדינת ישראל והעם היהודי. אנו נמשיך לחזק קיומנו והחיים המשותפים עם היהודים שבנויים על הכרה וכבוד הדדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר