פרשת "האחים המנתחים" - עכשיו התביעה

תחקיר "שישבת" הוביל להגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגד ד"ר דב קליין • הטענה: המטופלים לא ידעו כי הניתוח בוצע באופן חלקי על ידי אח חדר ניתוח

ד"ר קליין // צילום: יהושע יוסף // ד"ר קליין

בעקבות תחקיר מוסף "שישבת" על האחים המנתחים הוגשה אתמול בקשה לתביעה ייצוגית נגד המנתח הפלסטי הנודע ד"ר דב קליין ונגד המרכז הרפואי הפרטי רמת אביב, בשמה של קבוצת מטופלים ומטופלות שעברו בשבע השנים האחרונות ניתוחים פלסטיים פרטיים על ידיו.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

טענת התביעה היא כי המנותחים לא יודעו מראש כי הניתוח בוצע באורח מלא או חלקי על ידי גורם שאינו רפואי, קרי אח חדר הניתוח גבי מלול שעבד לצידו של ד"ר קליין במשך שנים רבות. התביעה הוגשה על ידי עו"ד יעקב דוידוביץ' לביהמ"ש המחוזי לוד בשמה של התובעת הייצוגית ורנה יוסטר, שטופלה ונותחה על ידי ד"ר קליין באוקטובר 2012. הסכום המצוין לכל הנתבעים הפוטנציאליים עומד על כ־78 מיליון שקלים.

מגישה: ליטל שמש, צילום: דורון פרסאוד, איפור: אומאי שטרית, ארכיון: בני פלבן, קובי מאירי, רועי קסטרו

תחקיר מוסף "שישבת" גילה כי עשרות אלפי ישראלים עברו ניתוחים בהרדמה מלאה בלי שידעו שאחים ואחיות שותפים לביצוע פעולות בגופם בזמן הניתוח, כולל תפירת חולים, צריבת כלי דם, החזקת כלי הניתוח ועוד. על פי ממצאי התחקיר, לפרקטיקה הזו שותפים במשך שנים רבות קבוצה מצומצמת של כעשרה אחים ואחיות שצברו ניסיון גדול מאוד בעזרה בניתוחים והם עובדים עם כמה עשרות רופאים, חלקם מבכירי הרופאים בישראל. מדובר בעיקר ברופאים כירורגים פלסטיים, אבל גם מנתחים מתחומים נוספים. עוד התגלה בתחקיר כי הפרקטיקה מתרחשת באופן נרחב, למרות שמשרד הבריאות לא אישר זאת ולמרות שהדבר לא מדווח למנותחים ולא מתועד בדו"חות הניתוח. 

הבקשה הוגשה אתמול לבית המשפט בשמה של קבוצת המנותחים בטענה כי "ד"ר קליין איפשר לאח לבצע פרוצדורות רפואיות שהן מנת חלקם של רופאים בלבד ואינו מיידע כלל את המטופלים בנדון. בחלק נכבד מן המקרים מדובר בניתוחים מורכבים... בין היתר מניעיו של קליין לחסוך בזמן חדר ניתוח, לבצע ניתוחים נוספים במקביל ולהגדיל את פרנסתו". הבקשה לתביעה מסתמכת על התלונה ועל התצהיר של האחות לודמילה נמסטניק, שעבדה במרכז הרפואי רמת אביב ופוטרה לאחר שלדבריה התלוננה על חלקו של מלול בביצוע חלק מהניתוחים במרכז הרפואי. 

אף שטרם הוגשו כתבי תשובות, בכל הפרסומים עד עתה דחה ד"ר קליין בתוקף את הטענות נגדו, ואמר כי מעולם לא השאיר מנותחים בחדר ניתוח בידיו של מלול, וכי פעל תמיד לפי כל הוראות החוק ומשרד הבריאות. גם במרכז רפואי רמת אביב דחו בתוקף את הדברים וטענו כי מדובר ב"טענות שקריות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר