יתושות לא עוקצות כל אחד. צילום: Ai image generated by Leonardo

בטוחים שיתושים עוקצים אתכם יותר? כנראה שאתם צודקים

לפי הערכות, 20 אחוז מהאנשים טעימים במיוחד ליתושים ונעקצים לעתים קרובות יותר. אבל למה מעבירי המחלות האלה מעדיפים חלק מאיתנו על פני אחרים? בואו נעמיק במדע מאחורי תופעת התפריט הבררני של היתושים, וליתר דיוק של היתושות

אתם חוזרים מטיול מכוסה בעקיצות יתושים אדומים מגרדים, בעוד החברים שלכם מכריזים בתמימות שאין להם שום עקיצה. או שאתם מתעוררים מלילה של קמפינג כדי למצוא את הקרסוליים ופרקי הידיים שלכם בוערים מנשיכות, בזמן שהחברים שלכם לאוהל ישנים מצוין. אם התרחיש הזה נשמע מוכר, אתם לא לבד. מדוע יש אנשים שנעקצים יותר? ל-ChatGPT תשובות:

הרכב הכימיקלים בעור

הרכב הכימיקלים המופרשים מהעור הוא אחד הגורמים המרכזיים למשיכת יתושים. היתושים יכולים לזהות ולמשוך חומרים כמו חומצה לקטית, אמוניה וקרבוניום דו-חמצני. כל אחד מאיתנו מפריש חומרים אלו במידה שונה, ולכן ישנם אנשים שמפרישים כמויות גדולות יותר של חומרים שמושכים יתושים, מה שמוביל לעקיצות רבות יותר.

פחמן דו-חמצני

פחמן דו-חמצני שנפלט מהנשימה שלנו הוא אחד הסימנים המרכזיים שמושכים יתושים. אנשים בעלי מסת גוף גדולה יותר, שמייצרים יותר פחמן דו-חמצני, הם בדרך כלל מטרה מועדפת על היתושים. נשים בהריון, למשל, נושמות יותר פחמן דו-חמצני ולכן נעקצות לעיתים קרובות יותר.

חום גוף

היתושים נמשכים לחום, ולכן אנשים בעלי טמפרטורת גוף גבוהה או אלו שמזיעים יותר נוטים להיעקץ יותר. כאשר אנחנו מבצעים פעילות גופנית, הגוף מתחמם ואנחנו מזיעים יותר, מה שמגדיל את הסיכוי להיעקץ.

קבוצת דם

קבוצת הדם גם היא גורם משפיע. מחקרים הראו שאנשים עם קבוצת דם O נוטים להיעקץ יותר מאנשים עם קבוצת דם A, B, או AB. הסיבה לכך לא ברורה לחלוטין, אך ייתכן שההרכב החלבוני על פני תאי הדם הוא שמשפיע.

מיקרוביוטה של העור

המיקרוביוטה של העור – החיידקים והפטריות 'הטובים' החיים על העור שלנו ושאינם מחוללי מחלות – משחקת תפקיד חשוב באטרקטיביות ליתושים. סוגים מסוימים של חיידקים מייצרים ריחות שמושכים יתושים יותר מאחרים. אנשים עם מגוון רחב של חיידקים על עורם נוטים להיעקץ פחות מאשר אלו עם מיקרוביוטה פחות מגוונת.

גורמים גנטיים

הגנטיקה האישית משפיעה באופן משמעותי על מידת האטרקטיביות ליתושים. מחקרים בתאומים מצאו שישנם מרכיבים גנטיים המשפיעים על רמות הפחמן הדו-חמצני הנפלט, כמות הכימיקלים בעור וסוגי המיקרוביוטה. תכונות גנטיות אלו עשויות להוביל לכך שחלק מהאנשים יהיו יותר פגיעים לעקיצות.

צבע בגדים

צבע הבגדים שאנחנו לובשים משפיע גם הוא על משיכת היתושים. צבעים כהים כמו שחור וכחול כהה נוטים למשוך יותר יתושים. הסיבה לכך היא שצבעים כהים בולעים יותר אור ונראים ברורים יותר ליתושים, בעוד צבעים בהירים פחות מושכים אותם.

לסיכום, התופעה של אנשים שנעקצים על ידי יתושים יותר מאחרים היא תוצאה של שילוב גורמים ביולוגיים והתנהגותיים. ההבדלים בהרכב הכימיקלים בעור, ייצור פחמן דו-חמצני, חום גוף, קבוצת דם, המיקרוביוטה של העור, גורמים גנטיים וצבע הבגדים יוצרים את התכונות הייחודיות של כל אדם בהקשר של משיכת יתושים. הבנת גורמים אלו יכולה לסייע בפיתוח אמצעים יעילים יותר למניעת עקיצות והגנה מפני המחלות הנישאות על ידי יתושים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו