חוסר ארגון, חוסר תשומת לב והצפה, יכולים להיות סימנים של הפרעת קשב וריכוז . צילום: freepik

10 סימנים של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים שאתם לא מכירים

במרוץ המטורף של החיים המודרניים, רבים חשים שהם שוקעים בזמן שהם מנסים לנווט בעוד יום עמוס • אם אתם מוצאים שהתחושה הזו משולבת עם רמות קיצוניות של חוסר ארגון, חוסר תשומת לב והצפה, אלה עשויים להיות סימנים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD). קשה יותר לזהות הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים • אל תתעלמו מהתופעות האלו

למעלה מ-365 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מהפרעות קשב וריכוז - ומכיוון שהתסמינים יכולים להופיע בצורה שונה אצל מבוגרים, ההבנה שאולי יש לך ההפרעה היא בדרך כלל איטית. התעלמות מסימניה יכולים לגרום לעומס משמעותי על החיים והבריאות הכללית שלכם. 

מה זה ADHD?

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית שתסמיני הליבה שלה הם קשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות. תסמינים אלו מופיעים בהקשרים שונים, כמו בית ספר, מקום העבודה או יחסים חברתיים. סימנים בולטים של ADHD הם קשיי ריכוז במשימות לא מאתגרות, הסחות דעת, שכחנות, קופצנות, התפרצות לדברי אחרים, קבלת החלטות ללא מחשבה, לקיחת סיכונים מיותרים, קשיי ארגון וניהול זמן, דחיינות, ויסות רגשות לקוי, חרדה ודיכאון, קשיים חברתיים.

חשוב לציין כי לא כל הסובלים מ-ADHD חווים את כל התסמינים. חומרת התסמינים יכולה להשתנות לאורך זמן. ADHD יכול להופיע יחד עם הפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות, כמו דיסלקסיה או הפרעות למידה. האבחון נעשה פסיכיאטר או פסיכולוג מומחה ומתבסס על ראיונות, תצפיות ובדיקות פסיכודיאגנוסטיות. ניתן להקל על התסמינים באמצעות טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי ושינויים באורח החיים.

ADHD במבוגרים

'סימני ההיכר של הפרעת קשב וריכוז - חוסר תשומת לב, אימפולסיביות והיפראקטיביות - בדרך כלל אינם בולטים במבוגרים', מסבירה ד'ר דדה אושה, נוירופסיכולוגית במערכת הבריאות 'בית ישראל' בקיימברידג', מסצ'וסטס. 'הסיבה לכך היא שמבוגרים שהפרעת קשב וריכוז שלהם לא אובחנה בילדותם פיתחו כישורים הנדרשים להם כדי לפצות על הסימפטומים שלהם'.

אבחון שגוי ותסכול

'כמה תסמינים של ADHD מחקים גם את אלה של חרדה או דיכאון', אומרת כריסטינה לוק, פסיכולוגית קלינית שבסיסה במדינת וושינגטון. 'רוב האנשים יאובחנו תחילה עם הפרעות אלו ויתאכזבו כאשר הטיפול לא מצליח להקל על הסימפטומים שלהם.'

אחד הספורטאים המצליחים ביותר בכל הזמנים. מייקל פלפס

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Michael Phelps (@m_phelps00)

10 סימנים של ADHD במבוגרים

 

דחיינות קיצונית

מוחם של הסובלים מהפרעת קשב וריכוז תמיד מחפשים אחר פעילויות שיגרמו לשטף של דופמין, חומר כימי במוח שמוביל לתחושות של תגמול והנאה ושנוטה להיות נמוך יותר אצל אנשים עם ההפרעה. כדי להיות במקומות מועדפים עליהם, הם יידחו כל דבר שוב ושוב

התמקדות יתר על אותה משימה במשך שעות

אם יש לך הפרעת קשב וריכוז, משימות התחלתיות עשויות להיות מטרידות - במיוחד משימות שאתם מוצאים מרתיעות או מאמינים שיצרכו זמן - אבל ברגע שאתם מתחילים, אתם עלולים למצוא את עצמכם כל כך שקועים במה שאתה עושים שהתוצאה היא שמשימות חשובות אחרות בסופו של דבר מוזנחות.

הוצאות אימפולסיביות

מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים יותר לקבל החלטות כלכליות גרועות - נניח, לבצע רכישות אימפולסיביות בגלל הלהיטות לדופמין (בלי שהם בהכרח יודעים איך לכנות את מה שנדרש להם כל הזמן). תשלום חשבונות מבחינתם הוא עניין משעמם, ולכן לא פעם הם מאבדים מעקב אחר המועד האחרון לתשלום.

איבוד כל תחושת זמן

ידוע יותר בתור עיוורון זמן, אנשים עם ADHD מתקשים לעקוב אחר הזמן או לדעת כמה זמן יש להם או נשאר להם לפעילויות מסוימות שהם צריכים לעשות. מעקב כזה פשוט מסובך מדי עבורם והתוצאה היא לרוה איחורים ואי עמידה בזמנים.

התפרצויות רגשיות

מדאגה ועצבנות לשמחה ופטפטנות ועד כעס ותוקפנות, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים לחוות חוסר ויסות רגשי שגורם להם לתגובות רגשיות חזקות שלעתים הם כלל חשים שהן בדרך.

שוכחים לאכול

מחקרים מצביעים על קשר חזק בין הפרעות קשב וריכוז לדפוסי אכילה חריגים, כאשר הדפוסים הבולטים יותר הם אכילה מוגזמת עד שכחה לאכול.

מתקשים לישון

נדודי שינה לא בהכרח אומרים שיש לכם ADHD, אבל מחקרים מראים שמבוגרים עם ADHD יכולים להיות בעלי נטייה לבעיות שינה.

החלטה לוקחת נצח

אנשים עם ADHD עשויים לחוות מהירויות עיבוד איטיות יותר. מהירות עיבוד מתייחסת לכמה מהר אתה יכול להגיב לגירוי נתון (במקרה זה, קבוצה של אפשרויות) בתוך מסגרת זמן מוגבלת. ואצל הסובלים מ-ADHD זה לאט מאוד.

תחושת אי שקט תמידית

חוסר שקט נוטה להיות אחד מהסימנים היותר חמקמקים להפרעות קשב וריכוז של מבוגרים, בעיקר בגלל כמה בקלות ניתן לייחס את ההתנהגויות החיצוניות של חוסר שקט לדברים אחרים.

קושי בשמירת מידע לעצמם

אנשים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להתקשות במעקב אחר שיחה עקב שליטה לקויה בקשב. בנוסף, הם גם מתקשים לשמור על המידע אותו רגע וסביר שיפיצו אותו באותו רגע.

תמך בארגונים שונים העוסקים ב-ADHD והשתתף בקמפיינים להעלאת המודעות להפרעה. טום קרוז, צילום: צילום: GettyImages //

מה הלאה?

אם אתה חווה חמישה או יותר תסמינים של ADHD בהתמדה במשך יותר משישה חודשים ובמסגרות מרובות, חיוני לפנות להערכה מאיש מקצוע בתחום הבריאות. 'שיחה עם הרופא הראשוני שלך הוא מקום טוב להתחיל עם סקירה ראשונית של הסימפטומים שלך, ולאחר מכן חיבור עם מומחה ADHD', מייעץ ד"ר אושה.

אבחון רשמי של ADHD יכול להיות נקודת מפנה עבור מבוגרים רבים שנאבקו כל חייהם. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים דומה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדות וכולל טיפול תרופתי, פסיכותרפיה המתמקדת בשיפור הארגון והתפקוד בחיי היומיום שלך, וטיפול בכל מצב בריאותי נפשי שיש לכם יחד עם הפרעת קשב וריכוז.

אתגר מעצים

חשוב לציין ש-ADHD יכול להוות אתגר עבור אנשים רבים, הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית. עם זאת, עם טיפול וניהול נכונים, אנשים עם ADHD יכולים ללמוד להפיק את המרב מהחוזקות שלהם ולהתגבר על הקשיים.

אנשים הסובלים מ-ADHD יכולים להיות מוכשרים ומצליחים מאוד בתחומים רבים בחייהם. למעשה, ישנם לא מעט סיפורים מעוררי השראה של אנשים עם ADHD שהגיעו להישגים מרשימים בתחומים מגוונים. למשל מייקל פלפס, שחיין אולימפי מעוטר ואחד הספורטאים המצליחים ביותר בכל הזמנים. בן זילברמן, מייסד הרשת החברתית פינטרסט. יש הסבורים שחשיבתו המקורית והיצירתית של אלברט איינשטיין, פיזיקאי עתיר תהילה ואחד מגדולי המוחות של המאה ה-20, קשורה ל-ADHD. השחקן טום קרוז שיתף רבות במהלך הקריירה המצליחה שלו על מאבקיו ב-ADHD, תמך בארגונים שונים העוסקים ב-ADHD והשתתף בקמפיינים להעלאת המודעות להפרעה. חוקרים ופסיכולוגים רבים, ביניהם ד"ר ג'יימס גיליאם, מומחה עולמי ל-ADHD, חווים בעצמם את ההפרעה ותורמים רבות להבנתה ולטיפולה.

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו