סיפורה הטרגי והמרתק של ז'אן דו בארי, פילגשו של מלך צרפת לואי ה-15, הוא סיפור מרתק שהתרחש על רקע הפאר וההוד של חצר המלוכה הצרפתית במאה ה-18. מהתחלה צנועה ועד עלייתה המטאורית ובסופו של דבר נפילתה, מסעה של ז'אן דו בארי מציע תובנות על אהבה, פוליטיקה ונורמות חברתיות שנשזרו יחד. יופיה הכובש ומקומה הניעו אותה ללב החברה הגבוהה הצרפתית, שם היא החזיקה בהשפעה תרבותית ופוליטית כאחד. עם זאת, סיפורה הוא גם סיפור של טרגדיה, שכן הקשר שלה עם המלוכה הוביל בסופו של דבר למותה בתקופת הטרור של המהפכה הצרפתית. חייה הם נרטיב נוקב המעלה שאלות רבות על מעמדן של נשים בחברה אז ובימינו, על כוחה של אהבה ועל מקומן של דמויות היסטוריות שנויות במחלוקת. בכתבה זו, בסיוע Google Gemini, סקירת חייה של ז'אן דו בארי.
ז'אן דו בארי נולדה בשם ז'אן בקו ב-19 באוגוסט 1743 בוואקולורס, כ-300 ק"מ צפונית מזרחית לפריז. היא הייתה בתה הבלתי חוקית של תופרת. לאחר שהתחנכה זמן קצר במנזר, החלה לעסוק במכירת חפצי נוי ברחובות פריז. בזכות היופי האגדי שלה היא התגלגלה לסלוני הבידור של העיר, שם הפכה לעובדת מין, ובמיוחד 'התיידדה' עם אריסטוקרטים רבים שפקדו דרך קבע את חצר המלך. לקוח קבוע היה דוכס רישלייה (לואי פרנסואה ארמאנד דו פלסי) קצין ודיפלומט שהיה חלק מהאליטה האריסטוקרטית בחצר המלך, אבל גם הדוניסט שנודוע באורח חייו הראוותני ובמעלליו עם נשים (יש הסבורים כי דמותו הייתה ההשראה לויקונט ברומן שהוסרט ותומחז 'יחסים מסוכנים'). מעורבתו בתככי החצר ובתמרונים פוליטיים, הצטלבו לעתים קרובות עם שאיפותיה של מאדאם דו בארי.
היה זה במהלך ביקור בוורסאי עם הלקוח הקבוע שלה בשנת 1768, כשז'אן באקו משכה את עינו של המלך לואי ה-15. ההתעניינות ביופי הצעיר שהפגין המלך לא נעלמה מעיניו של הדוכס הנכלולי שלה שראה בכך הזדמנות פז לקידום את האינטרסים שלו בחצר המלוכה.
לואי ה-15, שאשתו מארי לשצ'ינסקה נפטרה זה עתה, ארבע שנים לאחר שהקורטיזנה האהובה עליו מאדאם דה פומפדור נכנעה לשחפת, היה אדם בודד. הוא היה בן 58, וז'אן בת ה-25 הייתה יפה להפליא. אבל היא הייתה פשוטת העם ועובדת מין, ולכן הצגתה בפני המלך הייתה בלתי אפשרית, גם אם רצה אותה כפילגשו. עם זאת, לדוכס שלה היה פתרון. הוא השיא אותה לאחיו הצעיר, גיום, הרוזן דו בארי, מה שהקנה לה אוטומטית שם מכובד ותואר שבזכותם התאפשר מפגש ההיכרות עם המלך, והוא הוקסם. תוך זמן קצר, בתחילת 1769, עברה הרוזנת דו בארי לגור עם מלך צרפת.
הותקנה עבורה סוויטה מפוארת בת 35 מ"ר בקומה השנייה בוורסאי שכללה חדר רחצה עם שתי אמבטיות, אחת לרחצה ואחת לכביסה, ולפי הדיווחים, אפילו מים חמים וקרים זורמים, דבר שלא נשמעו באותם ימים. היו כמה כניסות לחדרה, כולל גרם מדרגות אחד שהתחבר ישירות לחדרי המלך ממש מתחתיה בקומה הראשונה. וכך, בגיל 26, מאדאם דו בארי היפה הפכה לפילגש האחרונה של המלך לואי ה-15, המאהבת הראשית שלו והאישה החזקה ביותר בצרפת.
View this post on Instagram
מעמדה של מאדאם דו בארי כפילגשו של המלך העניק לה גישה ליוקרה וזכות שאין שני לה. היא הפכה לדמות בולטת בחוגים האמנותיים והתרבותיים של פריז, תומכת באמנים, סופרים ופילוסופים של תקופת ההשכלה. חסותה תרמה לפריחה של האמנויות בתקופה זו, והותירה השפעה תרבותית מתמשכת שהרחיבה מעבר לגבולות בית חצר המלוכה השפעתה התרחבה גם לענייני מדינה, שכן היא השתמשה במעמדה כדי להשפיע על החלטותיו ומינויו של המלך, ובכך החזיקה בכוח משמעותי מאחורי הקלעים. מיזוג זה של השפעה תרבותית ופוליטית חיזק את מעמדה כדמות בולטת בהיסטוריה של צרפת של המאה ה-18.
אנשי חצר המלכות היו חלוקים ביחסם לז'אן דו בארי. רבים ראו בה קורטיזנה חסרת תרבות שהגיעה למעמד גבוה בזכות יופייה וקשריה. אחרים העריצו את חוכמתה, כושר הביטוי שלה והשפעתה על המלך. יריביה, שרבים מהם כוח והשפעה כמו שהיו לה לעצמם, הפיצו שמועות על התנהגותה המופקרת ועל השחיתות שלה, אך היא הצליחה לשמור על מעמדה ועל אהבת המלך עד מותו.
למרות תככי חצר המלכות, מאדאם דו בארי חיה טוב מאוד. היא הייתה מוקפת מותרות, דיוקנה הונצח רבות על ידי אמנים כמו אליזבת ויז'ה לה ברון (שבעתיד תהפוך לציירת הפורטרטים הרשמית של מרי אנטואנט), הורעפו עליה מתנות יקרות ערך, ואף מספר נכסים, כולל טירה משלה בלובסיין, כשמונה קילומטרים מוורסאי בפאתי פריז, אליה פרשה לאחר מות המלך ב-1774. יש לציין שהיא לא חזרה לבעלה, אלא בחרה להישאר לבדה.
אך ככל שהאקלים הפוליטי בצרפת הפך סוער יותר ויותר, הקשר שלה עם המלוכה הפך לעול. מותו של לואי ה-15 ב-1774 ועלייתו של לואי ה-16 חרצו את גורלו של מאדאם דו בארי. אורח חייה האקסטרווגנטי ומעורבותה בענייני המדינה עוררו את הטינה הציבורית. ב-1793 היא נעצרה ונידונה לסופה הטראגי בגיליוטינה. היא הייתה בת 50 במותה.
'ז'אן דו בארי' (2023). בתפקיד המלך לואי ה-15 ג'וני דפ
דמותה גולמה בקולנוע על ידי שחקניות רבות, ביניהן מרלן דיטריך, מישל מורגן ופיליס פוגלר. הסרטים מתמקדים לרוב בעלייתה המטאורית של דו בארי מחיי עוני למעמד של פילגש מלכותית, תוך הדגשת יופיה, כריזמתה וחוכמתה. הסרט האחרון, "ז'אן דו בארי" (2023), בבימויה של מייוון ועם ג'וני דפ בתפקיד לואי ה-15, מתאר את חייה מנקודת מבטה, תוך התמקדות בהשפעתה הפוליטית ובגורלה הטרגי במהלך המהפכה הצרפתי.
מספר חפצים ומקורות ראשוניים מציעים תובנות חשובות על חייה ומורשתה של מאדאם דו בארי. דיוקנאות וציורים מהתקופה לוכדים את האלגנטיות והיופי שלה, בעוד מכתבים מספקים תיאורים ממקור ראשון על השפעתה בחצר המלוכה. בנוסף, מסמכים היסטוריים שופכים אור על הגישות החברתיות והדינמיקה הכוחנית שעיצבו את תקופתה ומציעים הבנה מקיפה של המשמעות ההיסטורית שלה. מורשתה של מאדאם דו בארי מתקיימת כסמל למורכבות ולסתירות של חצר המלוכה הצרפתי, המגלמת את יחסי הגומלין של זוהר וטרגדיה, כוח ונפילה שאפיינו את העידן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו