X

אחת ולתמיד: איזה סוג אימון עדיף – אירובי או משקולות?

התחלתם להתאמן, או שאתם מבטיחים לעצמכם להתחיל, ולא יודעים אם להתמקד באימוני כוח או אירובי? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על סדר העדיפות שלהם

אישה מתאמנת עם רצועות TRX. צילום: Getty Images

יאללה – סוף השבוע כאן, את הבישולים השארתם ליוחננוף, את ניקיון הבית לרומבה ואת שטיפת הכלים למדיח. עכשיו אין לכם תירוץ לא לפנות שעה ביום שישי או במוצ"ש לאימון. אבל אז בטח תשאלו את עצמכם, כמו מתאמנים רבים בחדרי כושר, האם עליכם לתת עדיפות לאימון אירובי, כמו ריצה, הליכה, ספינינג וכדומה, או לאימון כוח, כמו הרמת משקולות חתירה וכדומה. האם אחד האימונים הללו עדיף על האחר, והאם הסדר שבו עושים אותם משנה? Forefront מספקת לנו את התשובה.

על פי מחקר פיזיולוגי של פעילות גופנית, התשובה תלויה ביעדי הכושר שלכם. גם אימונים אירוביים וגם אימוני כוח מספקים יתרונות בריאותיים חשובים כאשר הם נעשים באופן קבוע – האירוביים משפרים את תפקוד הלב והריאות, בעוד שתרגילי התנגדות בונים כוח ומסת שריר. לבריאות כללית ולכושר, מחקרים מראים שביצוע שני סוגי הפעילות הגופנית בשגרת האימון היומי הוא היעיל ביותר, ללא קשר לסדר.

עם זאת, הרצף עשוי להשפיע על תוצאות עבור ספורטאים ברמה גבוההף השואפים לרמות מסוימות של ביצועים. מחקר על "אימון בו-זמני" מגלה שהחלפה תכופה בין אירובי לכוח יכול להפחית מעט את העלייה בסיבולת האירובית ובכוח/גודל השרירים כאשר שני הסוגים מבוצעים בנפח גבוה. "אפקט הפרעה" זה נפוץ יותר עבור ספורטאים מאומנים היטב, העוברים עומסי אימונים אינטנסיביים.

כדי למזער את ההפרעות, למתאמנים ‘רציניים’ עדיף לתעדף את סוג האימון העדיף למטרותיהם; לדוגמה, אצנים ירוויחו מהתחלה באימונים האירוביים ורק אחריהם אימוני כוח. מי שמטרתו לבנות מסת שריר יעדיף כמובן להפוך את הסדר הזה. גם הפרדה בין אימונים אירוביים ואימוני כוח, בהפרש של שלוש שעות ומעלה, עשויה לעזור לספורטאים מתקדמים להימנע מהפרעות.

עם זאת, עבור רובנו, העדפה אישית מכתיבה את הסדר במידה רבה. כמה ראיות מצביעות על כך שהרמת משקולות לפני אימון אירובי עשויה לספק דחיפה קטנה לכוח הגוף התחתון מבלי להתפשר על סמני כושר אחרים. בסך הכל, שני הרצפים מניבים יתרונות דומים לבריאות ולכושר עבור מי שמתאמנים כדי לשמור על גוף בריא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר