מי מפליל את יוסי כהן?

כהן לא צפוי, לפחות בשלב הזה, להיחקר, והוא אינו בחזקת חשוד, או לפחות אינו חשוד במעשים פליליים, אך לצערו הוא חשוד בדברים חמורים הרבה יותר: ימניות

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, באירוע בשנת 2017 // צילום: אורן בן חקון

הפעם לא לקח הרבה זמן למערכת אכיפת החוק לצאת לפעולה. חודשים ספורים בלבד חלפו מהזמן שבו סיים ראש המוסד יוסי כהן את תפקידו ועד שהוחלט כי המשטרה תפתח בבדיקה בעניינו.
קשה גם לומר שמדובר במהלך מפתיע במיוחד. מהרגע שבו יצא כהן מלשכת ראש המוסד החלו להתפרסם דיווחים מסתוריים בשם גורמים עלומים, כי כהן נמצא על הכוונת בארבע פרשות שונות ומשונות.

תחילה היה זה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שמקורביו ידעו לספר לעיתונאי החצר כי הוא בוחן כיצד לנהוג בכהן. כשסיים את בחינתו עבר הכדור לידי פרקליט המדינה, עמית איסמן, שעסק גם הוא בבחינה מדוקדקת, ואחרי שאיסמן סיים נחת השבוע הכדור במגרשה של משטרת ישראל, שתבדוק אם יש מקום לפתיחת חקירה פלילית נגד כהן. הכל, כמובן, נעשה בפומבי באמצעות הדלפות ותדרוכים לתקשורת.

בחד־גדיא המשפטי הזה דוללו מעשיו הפליליים הפוטנציאליים מארבע פרשות לאחת, שבמסגרתה קיבל כהן מאיש העסקים ג'יימס פאקר 20 אלף דולר במזומן כמתנה לחתונת בתו, ובמתנה הזו ימקדו השוטרים את בדיקתם.

חשוב להדגיש - כהן לא צפוי, לפחות בשלב הזה, להיחקר, והוא אינו בחזקת חשוד, או לפחות אינו חשוד במעשים פליליים, אך לצערו הוא חשוד בדברים חמורים הרבה יותר, והם הסיבה האמיתית לקדחת הבדיקות בעניינו.

ראש המוסד היוצא ביצע את הפשע החמור מכולם - הוא העז ללכת בדרך עקלקלה, בניגוד למקובל בחוגי בני האור. כהן לא סיים את תפקידו בראיון שבו הביע קינה בפנים חרושות קמטים על מצב המדינה ועל תפקוד ההנהגה. חמור מכך, כהן העז לפזר רמזים כי אם יחליט להיכנס לעולם הפוליטי, יהיה זה בגוש הלא נכון ובצד הלא נכון של המפה. ברור, אם כך, מדוע לא היתה למערכת ברירה. הפצת רפש פלילי והפצת ארומה עבריינית סביבו הן צו השעה. ראש מוסד לשעבר שפוזל ימינה זו בעיה שחשוב להרוג במהירות עוד כשהיא קטנה.

בפרקליטות, במשטרה ובמשרד היועץ המשפטי לממשלה ידעו זה זמן רב על 20 אלף הדולר שקיבל כהן. לא היה מדובר בסוד מדינה, ואיש לא ראה סיבה לעשות דבר. בזמן שחלף היה יכול כהן לשבש ולטרפד כל סיכוי לחקירה. הם גם ידעו במשרד המשפטים שכהן קיבל מהיועץ המשפטי של המוסד אישור לקבל את המתנה. ובכל זאת, בצירוף מקרים קוסמי החליטו לפתע פתאום שהדבר ראוי לבדיקה, להדלפות לעיתונות ולתיוג אדם, שהשתחרר אחרי עשרות שנות תרומה למדינה, כעבריין.
לכהן יש סיבה להיות מודאג, לפחות ככל שימשיך לדבוק בדרכו הנלוזה, אך גם יש פתח לתקווה: אם רק יבין את האיתות מכיוון מערכת המשפט, יולבנו חטאיו, הוא יוכנס לרשימת המאותרגים, מתנת החתונה תישכח ותתאדה גם הבדיקה. כל מה שהוא צריך זה להתיישר בכיוון התלם ולהפסיק לחרוג משורת המקהלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר