לקרוא למסורת בשמה: ישראל מתכחשת לרפורמים ולקונסרבטיבים

בשאלון של מפקד האוכלוסין מוצעים כאפשרויות לתיאור אורח החיים "חילוני", "מסורתי", "דתי", "דתי מאוד", "חרדי", "אורח חיים מעורב" או "אחר" • וזה כשהרפורמים והקונסרבטיבים מהווים 13% מהאוכלוסייה היהודית

"ישראל מתכחשת ל-13% מהיהודים במדינה". נשות הכותל (אילוסטרציה), צילום: צחי מרים

לפני כמה שנים, כשהבן שלי היה בקורס פיקודי בצה"ל, הוא וחבריו קיבלו משימה: לבחור מתוך רשימה שהוצגה להם שני זרמים ביהדות ולהציגם לצוות. בהתרגשות־מה ניגש בני למשימה. אני יודעת שלא בכל בית מדברים על זרמים ביהדות באופן תכוף, אבל אצלנו כן. ככה זה כשאתה נכד לסבא מחסידות ויז'ניץ, בן לאב שגדל כ"קונסרבדוקס" ואמא שחונכה כחילונית, ובשנים האחרונות אתה ומשפחתך חלק מקהילה מסורתית־קונסרבטיבית בישראל.

הנה, חשב לעצמו בני, סוף־סוף יוכל לספר על היהדות הליברלית בישראל ולהסביר את ההבדלים בין קונסרבטיבים לרפורמים, שאינם ידועים למרבית הישראלים. ואז, למראה רשימת הזרמים - חשכו עיניו. דתי־לאומי, חב"דניק, ליטאי - כולם ברשימה. קונסרבטיבי ורפורמי? הס מלהזכיר. אפילו לא סתם "מסורתי", כמו מרבית הישראלים.

כשניגש אל המפקד והציף בפניו את תחושותיו, נענה כי הזרמים הללו "לא רלוונטיים". בני הקשה: "הרי הסיכוי שאפקד על חייל רפורמי או קונסרבטיבי גדול לאין שיעור מהסיכוי שאפקד על ליטאי". בוודאי בתור בוגר קורס פיקודי כללי בצה"ל, שאינו עתיד להיות משובץ בנח"ל החרדי, למשל. "זו הרשימה, אלה השמות", פסק המפקד. איחלתי לחייל בהצלחה.

הלמ"ס דיווחה ב־2021 כי המגזר החרדי בישראל מהווה 13 אחוזים מהחברה הישראלית. לאחר שנה נערך מחקר במכון למדיניות העם היהודי, ומצא שכ־13 אחוזים מהיהודים בישראל מזדהים כרפורמים וכקונסרבטיבים (8 אחוזים רפורמים ועוד 5 אחוזים קונסרבטיבים). זו אינה דעתי - אלה נתונים עובדתיים.

בימים אלו עורכת הלמ"ס מפקד אוכלוסין, שלפי פרסומיה, "נועד לתאר מגמות ולמפות אורחות חיים של הציבור בישראל, על מנת לסייע בקביעת מדיניות ומתן שירותים בעתיד". בשאלון של הלמ"ס ישאלו אתכם מהו אורח החיים שלכם: חילוני, מסורתי, דתי, דתי מאוד, חרדי, אורח חיים מעורב או "אחר".

ההימנעות מקריאה לזרמים הליברליים בישראל בשמם מעוררת חשד, שמא מדינת ישראל מבקשת להמשיך לעצום עיניים אל מול הרפורמים והקונסרבטיבים בארץ. הרי אם היא תשאל כמה כאלו חיים בישראל היא תיאלץ אולי להכיר בקהילותיהם, להכיר בנישואיהם וכו'.

התיאור הזה, "אחר", הוא הכחשה בוטה של המציאות בישראל. מחיקת צורכיהם של 800 אלף אזרחים במדינה שווה למחיקת כל תושבי העיר ירושלים. האם היינו יכולים לקבל מעשה כזה? דווקא בעידן של ממשלה שמדברת על תיקון "לכתחילה", דברי השר כהנא, מודרת באופן בוטה קבוצה שמשקפת יהדות פלורליסטית פתוחה.

בפעם הבאה שאתם שומעים שהיהודים הליברלים הם תנועות "לא ישראליות", תיזכרו בנתון הזה: 13 אחוזים מהציבור היהודי רואים עצמם חלק מהיהדות הזאת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר