אום אל-פחם: בית הגידול של מחבלים בעשור האחרון

העיר הצפונית הוציאה מקרבה רבים מהאחראים למסעות רצח מאז 2015 • בין שהרוצחים מהפיגוע בחדרה מזוהים עם דעאש ובין שלא: שורשיהם בעיר שהיא מעוז כוחו של 'הפלג הצפוני' של התנועה האסלאמית בישראל

אום אל-פחם, צילום: מישל דוט קום

אום אל-פחם, שממנה על פי הדיווחים הראשוניים אתמול יצאו שני המחבלים הרוצחים למרכז העיר חדרה, היא מעוז כוחו של 'הפלג הצפוני' של התנועה האסלאמית הישראלית, שמקיים זיקה מובהקת רעיונית ולא פעם אף מעשית – לארגון הטרור חמאס. בשנים האחרונות הוציאה אום אל-פחם מתוכה כמה וכמה פיגועים, שרובם בוצעו על ידי מחבלים עם זיקה ל'פלג'.

הפיגוע הידוע ביותר בוצע בהר הבית ביולי 2017. שלשה מחבלים מ'הפלג הצפוני' , כולם בני חמולת ג'בארין, הצליחו להסתנן להר הבית עם כלי נשקם ורצחו שם שני שוטרי מג"ב – האיל סתאוי וכמיל שנאן. הלוויית המחבלים שנורו למוות הפכה כעבור מספר ימים למפגן שנאה אדיר נגד ישראל, שבו נטלו חלק כ-10,000 בני אדם תושבי אום אל-פחם .

מנהיג הפלג הצפוני, הלא חוקי של התנועה האסלאמית, שייח' ראאד סלאח ששוחרר לאחרונה מהכלא, הכתיר עצמו עוד לפני שנים רבות כשייח' אל-אקצא ופרויקט הדגל שלו לאורך שנים היה עצרות 'אל אקצא בסכנה'. בעצרות הללו העליל סלאח לא פעם על ישראל כי היא מתכוונת להרוס את אל אקצא, וכי המוסלמים יהיו מוכנים למות, לשפוך את דמם ולהפוך לשהידים 'למען אל-אקצא'.

פיגוע הדקירה בפסגת זאב, ירושלים 2015, צילום: צחי מירי

 

מהעצרות הללו יצאו לא מעט פורעים ומפגעים. שני ילדים בני 13 ו-15 משכונת בית חנינה במזרח ירושלים דקרו ופצעו אנושות ילד בן גילם בפסגת זאב ב-2015, אחרי שהשתתפו בעצרת משלהבת כזאת. גם אחד מהמחבלים שרגמו למוות באבנים את רכבו של אלכסנדר לובלוביץ בערב ראש השנה (ספטמבר 2015) הגיע לאירוע אחרי עצרת משלהבת מאותו סוג ממש, באום אל-פחם .

פיגוע הדריסה והדקירה לפני שנים אחדות של חיילת בת 19, ליד קיבוץ גן שמואל, בוצע על ידי מחבל מאום אל-פחם וכך גם פיגוע דקירה ב-2018 שבוצע על ידי אחמד מוחמד מחאמיד (בעל רקע פסיכיאטרי) אף הוא מאום אל-פחם . מחאמיד יצא מהר הבית דרך שער המג'לס, הסתער על שוטר כשהוא חמוש בסכין ונורה למוות.

בשנים האחרונות עצרו זרועות הביטחון לפחות שתי חוליות נוספות של מחבלים מאום אל-פחם: האחת של אנשי דעאש, והשנייה של אנשי הפלג הצפוני שתכננו פיגועים בהר הבית, בדומה לפיגוע שבוצע שם ביולי 2017 . בדצמבר האחרון ניסה תושב אום אל-פחם (שנורה ונהרג) לדרוס שני שוטרי מג"ב שסיירו בעיר במסגרת תפקידם. גם במאי האחרון, במהלך ימי הפרעות בערים המעורבות, תקפו תושבים מאום אל-פחם יהודים כשבאירוע הבולט ביותר חולצה מהמקום משפחה יהודית, לאחר שכמעט ובוצע בה לינץ'.

בשעה ששורות אלה נכתבות עדיין אין מידע מספיק על המחבלים, למעט המקום שממנו באו. שב"כ יבדוק מן הסתם האם מדובר באנשי הפלג הצפוני, או שוב במחבלים שמזוהים עם דעאש (כפי שהיה בבאר שבע לפני ימים אחדים). גם מפגעים תושבי אום אל-פחם, שהשתייכו או זוהו עם דעאש, יצאו בעבר מהמקום. ייבדקו גם הזיקות בין המחבלים לבין חמאס, כשברקע – בשנים עברו - תיאום רעיוני וכספי בין 'הפלג הצפוני' לבין חמאס באמצעות עמותות שונות, בין היתר עמותות שקיבלו כספים שמקורם בטורקיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר