מדינת ישראל מציגה: נשק משנה עולמות

הכירו את "מגן אור" - מערכת יירוט באמצעות לייזר מתוצרת רפאל, שתיכנס בקרוב לשימוש מבצעי בגזרת עזה • במערכת הביטחון מכנים את השימוש בלייזר "שובר שוויון" בלחימה נגד טילים ורקטות

"מגן אור" בפעולה, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מערכת יירוט באמצעות לייזר היא פריצת דרך משמעותית, עולמית, שכבר בעתיד הלא רחוק תשנה את ההגנה על מדינת ישראל, ובמשתמע תגרום לאויב בכל הגזרות לא מעט דילמות וכאבי ראש.

היתרון בלייזר ברור: יירוט בהספק גבוה, ובמחיר נמוך (בהשוואה לעלויות היירוט באמצעות טילים). זאת הסיבה כי מדינות רבות ניסו בעשורים האחרונים להבקיע את המגבלות הטכנולוגיות, ולהשיג את האמל"ח שיאפשר להן להתמודד ביעילות עם איום גובר של טילים ורקטות. לכן גם ההישג הישראלי יוצא דופן בכל קנה מידה; מעבר להגנה הבלעדית שהוא יאפשר לישראל, אפשר להעריך שהוא גם יהפוך בעתיד הלא רחוק ליהלום שבכתר היצוא הביטחוני הישראלי, שגם כך שובר שיאים.

סדרת הניסויים שהשלימה באחרונה חברת רפאל (בשיתוף משרד הביטחון) הוכיחה את יכולתה של המערכת, שפותחה להתמודד בהצלחה עם תרחישים שונים ומגוון מטרות - רקטות, פצצות מרגמה, טילי נ"ט וכמה סוגי כלי טיס בלתי מאוישים.

"בפעם הראשונה אי פעם, מערכת לייזר רבת עוצמה, מפיתוח כחול-לבן, מיירטת מטרות מרחוק", הודיע שר הביטחון, בני גנץ. "נעשה הכל כדי שהמערכת תהפוך למבצעית בהקדם, ותאפשר מטריית הגנה יעילה, זולה וחדשנית, שתציל חיי אדם ותאפשר מרחב תמרון רחב בהתקפה מול אויבינו".

המערכת צפויה להמשיך בניסויים גם בתקופה הקרובה, ואחר כך תוכנס לשימוש מבצעי ראשוני בגזרת עזה. בהתחלה היא אמורה להיות משלימה למערכת כיפת ברזל, וככל שיכולות היירוט שלה יוכחו גם במציאות המבצעית, יועברו אליה עיקר היירוטים.

פריסה מלאה בכלל הגזרות צפויה רק בעוד כמה שנים, וגם אז לא תהיה נטולת אתגרים; הלייזר מתקשה לפעול בעננות או באובך, שלא מאפשרים קו ראייה ישיר בין אלומת הלייזר למטרה, וגם אינו יעיל מול רקטות וטילים לטווחים ארוכים. לכן, נוסף על הלייזר הקרקעי (שמפותח בידי רפאל), מפותח גם לייזר אווירי (ע"י חברת אלביט), שיאפשר טווחי יירוט גדולים בהרבה. סביר שבעתיד נראה גם גרסאות ימיות של מערכות יירוט בלייזר, וכן שילוב מערכות כאלה בכוחות המתנייעים.

תא"ל יניב רותם מציג לשר גנץ שרידי כטב"מ ופצמ"ר שיורטו בלייזר, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בעולם מקנאים

במערכת הביטחון מגדירים את השימוש בלייזר כ"שובר שוויון", משום שיעניק לישראל הגנה כמעט הרמטית מפני איום טילים ורקטות, ובמשתמע להפוך את השקעת האויב בהם כמעט למיותרת. כיום מאוימת ישראל ביותר מ-100 אלף טילים ורקטות מלבנון, כ-15 אלף מעזה, וכן מעיראק, סוריה, תימן ואיראן, שהיא המנוע מאחורי התפוצה הנרחבת של רקטות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים במזרח התיכון.

מערכת הלייזר תופעל בידי מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, בסנכרון עם מערכות היירוט הקיימות - כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ. היא תגדיל דרמטית את הגמישות המבצעית של המערך, שמנוהל כיום בחסכנות בגלל עלויות גבוהות. היא צפויה להיות נוחה להפעלה - שתי משאיות עם משגר מחובר למכ"מ חיצוני, גנרטור וקרון הפעלה, שייפרסו בשטח. בחיל האוויר החלו לכתוב תורת הפעלה לנשק הלייזר, שקיבל את השם הצה"לי "מגן אור".

מערכת הלייזר פותחה בהשקעה ישראלית בלעדית, אולם זוכה להתעניינות מכיוון ארה"ב, וכן ממדינות המפרץ. מרגע שהמערכת תהפוך מבצעית, יבקשו בעולם לרכוש אותה כדי להגן על עצמן מפני איום הטילים. ספק אם ישראל תעשה זאת בשלב הראשון, בטרם מיצתה את הפוטנציאל שגלום בעולמות הלייזר, שבשלב הבא עתיד להפוך לא רק לנשק הגנה משמעותי, אלא גם לנשק רב עוצמה עם פוטנציאל משמעותי לשנות עולמות בהתקפה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר