מצפון ועד דרום: ציר הפשע הישראלי

זירת חיסול פלילי, ארכיון | צילום: גדעון מרקוביץ'

חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות - אך משפחות הפשע וארגוני הפשיעה מתפרסים בכל הארץ • השיטה: היררכיה כמעט צבאית, יד קלה על ההדק - ואפס קווים אדומים • במשטרה אומרים ששם המשחק בקרב העבריינים החשודים הוא נאמנות: "כשהם לבד הם פחדנים, אבל ביחד הם גיבורים גדולים"

הם מאורגנים במדרג הדומה להיררכיה צבאית, ידם קלה על ההדק, לחיי אדם אין ערך בעיניהם ואין להם גם קווים אדומים. ארגוני הפשיעה בישראל עוסקים בתחומי עבריינות מגוונים וגם בפעילות חוקית, ומטרתם העיקרית היא להשיג רווח כספי גדול - ובקלות.

ארגוני הפשיעה משתמשים, בין היתר, במנגנונים להלבנת הון כדי להסתיר או להסוות את מקורו של הרווח הכלכלי שהשיגו בפעילותם הפלילית, וכדי להשתמש בו באין מפריע גם בעתיד לקידום צורכיהם. בשנים האחרונות, תוך העמדת פנים של פעילות לגיטימית, הם מנסים לחבור אל בעלי עמדות כוח והשפעה במשק, בפוליטיקה, בתקשורת ובחברה, כדי לקדם את יעדיהם הפליליים וכדי לסכל את הניסיונות לאכוף עליהם את החוק.

חשד לחיסול פלילי באשקלון: הרוג ושלושה פצועים בפיצוץ רכב

בחודשים האחרונים הצליחו שוטרי הימ"רים המחוזיים ולה"ב 433 לסכל כ־30 ניסיונות חיסול בין הארגונים של דומרני, שלמה ולביא. בחלקם נתפסו מטענים רגע לפני הפעלתם ונעצרו חשודים שהיו בדרך לחיסולים. בעולם של ארגוני הפשיעה אין ואקום: אפשר לרסק את כולם - אבל ההיסטוריה לימדה שיבואו אחרים. "על מקום שמייצר כסף קל, זמין ומהר - אף אחד לא יוותר", אומר בכיר במשטרה.

חלק ממשפחות הפשע ומארגוני הפשיעה בארץ מוכרים, וחלקם פחות. כל ארגון מפעיל באזורו קבוצות פשיעה לצורך מימוש פעילותו הפלילית, ומה שמייחד אותם בבסיס זו נאמנות לארגון ולעומד בראשו - או למשפחה שאליה הוא משתייך. "כשהם לבד הם פחדנים, אך ביחד הם גיבורים גדולים", אומר בכיר בקהיליית המודיעין המשטרתי.  נוסף על כך, לנאמנויות יש נטייה להשתנות על פי אינטרסים נקודתיים.

עיקר פעילותם בתחום ההימורים, הלוואות בשוק האפור, יבוא סמים וסחיטת דמי חסות מבתי עסק.  "לארגון פשיעה שמחזיק עסקים לגיטימיים יותר קל", מוסיף הבכיר מקהיליית המודיעין. לדבריו, "מכבדים אותם יותר בגלל הכסף והכוח".

צפון | משפחת אבו לטיף

משפחת הפשע היחידה שפועלת באזור באופן מאורגן היא משפחת אבו לטיף מהכפר ראמה. המשפחה מוגדרת על ידי המשטרה כארגון פשיעה מרכזי השולט בצפון. עיקר ההכנסות של הארגון, המגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה, מגיע מהשתלטות על מכרזים, מסחיטת דמי חסות מקבלנים וממתן הלוואות בשוק האפור, וכן מסחר בסמים ובאמצעי לחימה.

משפחת אבו לטיף נחשבת לאחד מארגוני הפשיעה הגדולים בארץ. במשפחה המורחבת יש גם הרבה אנשי עסקים ובעלי מקצועות חופשיים, אך הגרעין הפלילי הוא חמישה אחים, שמחזיקים גם חברות קבלניות חוקיות ועסקים בכפר. האחים נמצאים כל העת על הכוונת של המשטרה ומפעילים עשרות חיילים בכפרי הצפון, ובהם גם משפחת חסארמה, שנחשבת לכוח עולה בפשיעה במגזר. במשטרה העלו את רמת הפעילות מול ארגוני הפשיעה במגזר הערבי, ועל פי דו"חות המודיעין, חלק מבכירי הארגון עוברים לחו"ל לתקופת צינון או מורידים פרופיל בפעילות.

ראשי משפחות הפשע בישראל, צילום: דודו גרינשפן, יהושע יוסף, גדעון מרקוביץ', יוסי זליגר, קוקו

שרון | עודה קוטייר וברוך בוקל

ארגון הפשע של עודה קוטייר מג'לג'וליה נחשב לאחד מארגוני הפשע החזקים והמסוכנים במדינה. קוטייר פעל בעיקר באזור המרכז, ולאחרונה הורשע לצד 21 נאשמים נוספים בעבירות אלימות חמורות ובהן סיוע לרצח וניסיון רצח. במסגרת ההסדר תבקש הפרקליטות להטיל עליו 24 שנות מאסר בפועל, ועל שאר הנאשמים יוטלו עונשי מאסר משמעותיים. ארגון הפשע בראשותו עמד, לפי החשד, מאחורי כמה מעשי רצח ביפו ובבת ים, ניסיונות רצח, חטיפות, עבירות אלימות וגביית דמי חסות.

ארגון פשע נוסף הוא זה של ברוך בוקל מנתניה. הארגון צמח בוואקום שנוצר עם היחלשות ארגוני הפשע של ריקו שירזי ומשפחת אבוטבול. ארגון הפשע של בוקל ספג מכה באוגוסט 2018 כאשר אחיו אייל, לצד עבריין נוסף, נידון ל־25 שנות מאסר בתאילנד, לאחר שהורשע ברצח העבריין מאור מלול בדקירות סכין באי קוסמוי. פחות משנה לאחר מכן, ביולי 2019, חוסל אחיו דוד. הוא נורה בידי מתנקש בפתח ביתו בפרדס חנה.

גוש דן | האחים מוסלי

ראשי ארגוני הפשיעה באזור המרכז שינו עורם בשנים האחרונות. באזור ת"א הם עובדים  מתחת לפני השטח ועוסקים בעיקר בהלוואות, בקווי סמים ובהונאות פורקס. הפשיעה עצמה לא מוגרה - היא פשוט השתנתה.

כיום חלק מהארגונים משתפים פעולה לאחר שחבריהם הכירו בכלא, ולאחר המאבקים ביניהם, בעיקר על קווי הסמים וההלוואות, שבהם שלטו בין השאר עבריינים כמו עיזאת חמד, שבחודש יולי האחרון נרצח בירי מטווח קרוב, ועבד קזז, שנרצח כמה חודשים אחריו בסמוך לנמל יפו. אם בעבר ראשי ארגוני הפשיעה היו מגיעים כסלבס לכל מקום במכוניות מפוארות - היום הם מנסים להוריד פרופיל. במשטרה, באזור מחוז תל אביב, מנסים למנוע גם את כניסתם של גורמים עברייניים מהדרום ומהצפון. כיום, התקיפה המשטרתית היא כלכלית וגם פלילית. האחים יוסי ושי מוסלי, שנחשבים חלק ממשפחות הפשע העשירות בישראל, נמצאים כעת בחו"ל שכן הם דרושים לחקירה - אבל עדיין פעילים כמובן גם בארץ.

דרום | שלום דומרני, ניבי (יניב) זגורי

שלום דומרני השתחרר רק בחודש אוקטובר האחרון לאחר ריצוי שש שנות מאסר, וכבר ניתן לראות את הארגון החזק חוזר לכותרות. דומרני עצמו רוצה להחזיר את השליטה שהיתה לו טרם כניסתו לכלא, אך הסכסוך שיש לו עם יד ימינו לשעבר, בני שלמה - רחוק מלהסתיים. שם נוסף הוא ניבי (יניב) זגורי מבאר שבע, שנמצא בימים אלו במרכז הליך משפטי שמתנהל נגדו בחשד למעורבותו ברצח של דבורה הירש ב־2016, ושל טל קורקוס שנה לאחר מכן.

קורקוס, כזכור, העיד נגד זגורי אחרי שחתם על הסכם עד המדינה, ומצא את מותו בפיצוץ רכב. כמו כן, זגורי חשוד במעורבות ברצח אלישע סבח, בעל עסק בעיר שהביא להרשאתו של אדם איטל, מקורבו של זגורי, ברצח כפול. כמו כן, ברחבי הנגב פועלות חמולות בדואיות, ולכל חמולה או שבט יש את תחום "ההתמחות" שלה, אבל גם זאת - לא באופן מסודר, ולא במבנה או בהיררכיה של ארגוני הפשיעה שאנו מכירים.

זירת חיסול פלילי, ארכיון, צילום: לירון מולדובן

ירושלים | משה לקר ונפתלי בן אבו

בעיר, שנשלטה ביד רמה בידי ארגוני פשיעה, בולטות כיום כמה כנופיות קטנות יחסית, אשר חבריה נפלטו מישיבות חרדיות, שמתמחות בגביית דמי חסות ושמנהלות ביניהן מאבקי שליטה על שוק דירות ההימורים בעיר, ועל הפצה וסחר בסמים. השם הבולט מהדור הקודם הוא אלי אריש, שחזר בתשובה. במקביל, קם לו דור חדש שמסוכסך עם חבורתו של אריש, שביניהם בולטים שמותיהם של משה לקר ונפתלי בן אבו, לשעבר בן טיפוחיו של אריש וכיום אויבו המר, המואשם בימים אלה בניסיון חיסולו לפני כשנתיים.

ניסיונות החיסול ההדדיים בין הכנופיות נמשכים כל העת. במזרח ירושלים בולטים כמה סכסוכים מקומיים בין משפחות, אשר הסתיימו השנה בכמה מקרי רצח. משפחות אלה מתמחות לרוב בסחר בנשק, והן מנהלות קשרים ענפים עם עבריינים פלשתינים, אך בתקופה האחרונה יש אינדיקציה מודיעינית לקשרים חדשים שנוצרו ולשיתוף פעולה גם עם משפחות פשע במשולש.

שפלה | בני שלמה, ארגון ג'רושי, משפחת לביא

ארגוני הפשיעה באזור פתחו מחדש במאבק על השליטה בתחום הסחר בסמים, גביית דמי החסות ועוד. המלחמה הזו, מציינים במשטרה, היא על הניסיון לשלוט מחדש, אחרי שכמה מראשי הארגונים סיימו לרצות עונשי מעצר. רמלה, כידוע, היא מעוז הארגון של ג'רושי, שנמצא בסכסוך דמים פנימי. זייד ג'רושי, המוגדר על ידי המשטרה כראש הענף הגדול בארגון, מסתתר לו בתחומי הרשות מאז נעשו כמה ניסיונות לחסלו.

ארגון חזק אחר בשפלה הוא ארגון משפחת לביא מרחובות. המשפחה נקשרה לעיתים בעבר לארגון של בני שלמה, אבל בשנים האחרונות הארגון שלה פועל עצמאית ונחשב, לפחות על פי המשטרה, אחד הארגונים החזקים ביותר בשטח. ואפרופו בני שלמה, הוא שוחרר לאחרונה ממאסר וחזר לנסות לשלוט בשטח. באשדוד ובסביבה מסמנת המשטרה את ארגון הפשיעה ה"רוסי", שבראשו על פי המודיעין עומד מיכאל טנסקי. עוד בשפלה מציינים כי הארגון של איציק אברג'יל, שנמצא במאסר ממושך, עדיין לא נחשב ארגון "גמור". שלומי דיאז

השתתפו בהכנת הידיעה: איציק סבן, עידן אבני, ירון דורון, אבי כהן, איליה יגורוב, שלומי דיאז ואפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר