צילום Shutterstock

פוליפ במעי הגס: איך מאבחנים וכיצד מטפלים?

פוליפים במעי הגס הם גושים המתפתחים ברירית המעי, שיכולים להופיע כנגע בודד או כנגעים רבים. במרבית המקרים, פוליפ במעי הגס לא יגרום לתסמינים, אך חלק מן הפוליפים עשויים להתפתח לסרטן המעי הגס

בשיתוף ד״ר אולגה ברקאי

לכן חשוב להכיר את גורמי הסיכון ולגשת לבדיקת קולונוסקופיה לזיהוי מוקדם והסרת פוליפים במידת הצורך.

גורמי סיכון

במרבית המקרים, פוליפ במעי הגס נגרם כתוצאה משילוב של גורמים:

  • גיל – נוטים להופיע בעיקר בקרב אנשים מעל גיל 50.
  • רקע משפחתי – היסטוריה משפחתית של פוליפים במעי או סרטן המעי הגס יכולה להגדיל את הסיכוי לפוליפים.
  • אורח חיים – תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית, עודף משקל, עישון וצריכת אלכוהול מופרזת.
  • מחלות מעי דלקתיות – קוליטיס כיבית וקרוהן ידועות כגורמי סיכון לפוליפים.

איך נוצר פוליפ במעי הגס ואילו סוגים קיימים?

פוליפים נוצרים כתוצאה מגדילה לא מבוקרת של תאים במעי הגס, והם יכולים להתפתח לכל אורכו. במצב תקין, תאים גדלים בתהליך מבוקר ומווסת על ידי גנים שונים. במצב לא תקין, התאים במעי ממשיכים להתפתח ללא בקרה, והדבר יכול לגרום להיווצרותם של פוליפים.

ישנם סוגים שונים של פוליפים במעי הגס. הסוג השכיח ביותר הוא פוליפים מסוג אדנומה, שהם למעשה גידולים שפירים. מרבית הפוליפים המובילים לסרטן הם מסוג זה, אך חשוב לדעת כי לא כל אדנומה תהפוך לסרטנית. פוליפים היפרפסלטיים הם סוג נוסף, שבמרבית המקרים יהיו שפירים ורק במקרים נדירים יהפכו לסרטן. ישנם גם פוליפים דלקתיים, הנוצרים על רקע של מחלות מעי דלקתיות – קוליטיס או קרוהן. כמו שהשם מרמז, מדובר בממצא דלקתי שלכשעצמו לא יהפוך לסרטן. עם זאת, יש לזכור שיש נטייה מוגברת להיווצרות אדנמות וסרטן במחלת מעי דלקתית כרונית.

אבחון פוליפ במעי הגס

אבחון פוליפים נעשה באמצעות בדיקת קולונוסקופיה, המאפשרת לאתר ולהסיר אותם. רוב הפוליפים הם נגעים קטנים, הניתנים להסרה בקלות וללא סיבוכים. כאשר מדובר בפוליפים גדולים יותר – בגודל מספר סנטימטרים, הכריתה נעשית מורכבת יותר, וכרוכה בסיכון לדימום ו/או נקב במעי. חשוב שפעולת הכריתה במקרה זה תבוצע על ידי גסטרואנטרולוג/ית עם ניסיון בתחום.

לאחר הסרת הפוליפים הם נשלחים לביופסיה, המאפשרת לזהות את סוג הפוליפ, וגם לוודא את שלמות הכריתה. חשוב להדגיש כי ביצוע קולונוסקופיה לזיהוי והסרת פוליפים היא צעד מהותי במניעת סרטן המעי הגס, שסיכויי ההחלמה יורדים משמעותית כאשר הוא מאובחן בשלב מאוחר. אם אתם מעל גיל 50 ו/או נמצאים בקבוצת סיכון (גם מתחת לגיל 50), גשו לבצע קולונוסקופיה.

הכותבת היא ד״ר אולגה ברקאי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה מתקדמת, המשמשת כמנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי ברזילי, ובעלת מרפאה פרטית ברמת החייל בתל אביב.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף ד״ר אולגה ברקאי