עו"ד ערן עזרא | צילום: ניב קנטור

ההחלטה על העתיד בידיים שלך – ייפוי כוח מתמשך

שינויים רבים התחוללו בשנים האחרונות בתחום של דיני משפחה, כאשר אחד המרכזיים בהם עוסק בכלי משפטי חשוב שנקרא - ייפוי כוח מתמשך, שהינו חלופה להליך של מינוי אפוטרופוס. המדובר בחקיקה חשובה מאוד גם בתחום של זכויות אדם.

בשיתוף בשיתוף: עו"ד ערן עזרא

התיקון לחוק האפוטרופסות קובע מנגנון של ייפוי כוח מתמשך אשר מאפשר לאדם (החוק מכנה אותו “הממנה”), שהינו בגיר כשיר ומסוגל לקבל החלטות, לקבוע, מבעוד מועד, מה יקרה אם הוא ייאבד את יכולת השיפוט שלו ולקבוע מי יהיה מיופה הכוח שעליו הוא סומך ואשר יהיה האחראי על יישום מסמך ההנחיות של הממנה לגבי עתידו.

ייפוי הכוח המתמשך נערך בפני עורך דין לענייני משפחה שאין לו כל עניין אישי בייפוי הכוח המתמשך, שיש לו הסמכה ואשר עבר הכשרה מקצועית מתאימה. ייפוי הכוח ייחתם הן על ידי האדם הממנה והן על ידי מיופה הכוח ובחתימות אלו – למעשה מתקיימת ההסכמה לתוכן של מסמך ייפוי הכוח המתמשך. חשוב לדעת שיש חובה להפקיד את ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי ורק לאחר קבלת אישור מתאים – תהא ההפקדה מאושרת.

חשוב לציין שהממנה יכול לבחור אף יותר ממיופה כוח אחד ובמקרה זה יהיה עליו לקבוע אם הם יפעלו ביחד או לחוד ובכלל זאת אף לציין את היקף אחריותו של כל אחד מהם.

מעבר למינוי מיופה הכוח, הממנה גם יכול לקבוע אדם מיודע (אחד או יותר), אשר יקבל ממיופה הכוח מידע ודיווח על החלטות ואף באפשרותו לקבוע שהאפוטרופוס הכללי יהיה זה שיפקח על מיופה הכוח.

התדרדרות ביכולת השיפוט של אדם יכולה להיגרם מסיבות שונות: לדוגמא מחלות זקנה, דמנציה, מוגבלויות שכליות, תאונות ועוד. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לממנה לקבוע את שרטוט בכל התחומים – הרכושיים, הרפואיים והאישיים – וכל זאת במצב שהוא ייאבד את יכולת השיפוט.

כחלק מעריכת ייפוי הכח מתמשך, ניתן לערוך מסמך הנחיות מקדימות.

הממנה יכול לקבוע הוראות כלליות בייפוי הכוח המתמשך – שבמסגרתן מיופה הכוח יהיה מוסמך לקבל החלטות עתידיות עם שיקול דעת נרחב ואף ניתן, במקום הוראות כלליות, לפרט לפרטי פרטים מהו רצונו של הממנה בנושאים שונים באמצעות הנחיות מקדימות.

הממנה יכול לקבוע מה ייעשה לגבי רכושו, ההשקעות הכספיות, היקפי המתנות לדוגמא שיקבל בן משפחה זה או אחר והעיתוי, אופן התנהלות כלכלית, השקעות סולידיות או אחרות, קבלת החלטות לגבי חברות, ניהול עסקים ועוד.

הממנה יכול לקבוע את הנושאים הרפואיים, לדוגמא, לקבוע את סוג או זהות מטפל רפואי המועדף עליו ואף לקבוע לגבי נושאים אישיים עד לפרטים הקטנים, כך למשל, בחירת העדפת מקום מגורים אל מול סידור חוץ ביתי, בחירת סגנון חיים, חוגים, סגנון לבוש, סוגי מוזיקה להאזנה, בחירה על שמירת כשרות, הקפדה על מאכלים צמחוניים, טבעוניים וכל עניין אחר הרלוונטי מבחינתו של הממנה. חשוב לדעת, שגם במקרה של ייפוי כוח מתמשך, עדיין, יש פעולות מהותיות (כגון עסקה במקרקעין) אשר דורשות בכל מקרה את אישור בית המשפט.

הכלי המשפטי שנקרא ייפוי כוח מתמשך מאפשר לממנה לבחור מראש את אופן ניהול עתידו. אחד היתרונות הבולטים בכך, הינו שנחסכים מאבקים משפטיים בין גורמים שונים על זהותו של מינוי האפוטרופוס ואף מתייתר הצורך בהגשת דיווחים שוטפים לאפוטרופוס הכללי.

לרוב, הממנה בוחר במיופה כוח שהוא סומך עליו מאוד ואשר יש ביניכם יחסי קירבה ואמון, למשל: בן או בת זוג, ילדים, הורים או מקרים בהם הממנה מעוניין לבחור אדם עם ניסיון מקצועי, לדוגמא עו”ד או רו”ח.

לסיכום: ייפוי כוח מתמשך מהווה חלק חשוב בהתקדמות החקיקה בתחום של דיני משפחה וזכויות אדם. בשל חשיבותו של מנגנון הייפוי כוח המתמשך – ובשל המורכבות שיכולה להיות כרוכה בכך וההשלכות הרבות, חשוב לנהוג באופן מחושב ומושכל בנושא זה ולקיים היוועצות עם עורך דין בכל הכשרה מתאימה שעוסק בתחום של ייפוי כוח מתמשך.

כותב המאמר: ערן עזרא הינו עורך דין לענייני משפחה אשר עוסק בתחום של ייפוי כוח מתמשך.

https://www.eranezra.co.il

בשיתוף בשיתוף: עו"ד ערן עזרא