חידת המיליונים: איך בוחרים חברה להשקיע בה?

היום נצלול יחד לעומק ונגלה מהי האסטרטגיה שמאפשרת לקנות מניות נכונות בשוק ההון, המותאמת למשקיעים פרטיים, שלא מעוניינים להיות שעות מול המסכים או לעשות הסבת מקצוע כדי להגדיל את ההון שלהם

שמח לראות אותך גם במאמר זה, השני בסדרת המאמרים שלנו על איתור מניות בעלות פוטנציאל רווח גדול.  רגע לפני שנצא לדרך, אם עדיין לא קראת את הטור הקודם העקרונות שאסור לך להשקיע שקל בלעדיהם, כדאי להתחיל ממנו ולאחר מכן להמשיך לקרוא את הטור הזה.

השלמת פערים? מצוין! יוצאים לדרך…

נזכיר שכשמשקיע קונה מנייה של חברה, הוא למעשה קונה “חתיכה” מהחברה – יחידת בעלות. כלומר יש לך חלק בחברה, ויש לך גם את הזכות להשתתף ברווחים שלה. בנוסף, ניתן למכור ולקנות את המניה הזו בבורסה, במחירים שמשתנים על פי היצע וביקוש. המחירים האלה לא מעידים דווקא על ערך החברה, על השווי האמיתי שלה, וגם לא בהכרח מעידים על הביצועים והפוטנציאל שלה. מחיר החברה בסה”כ מציין בכמה “מר שוק” מוכן לקנות ממך או למכור לך כל יחידה של בעלות (מניה) בחברה שאתה רוצה לקנות.

אם נזכור את זה, קל יהיה להימנע מהמלכודות והמיתוסים שמחכים לנו לאורך הדרך כמשקיעים פרטיים.

טעויות נפוצות ומיתוסים שגויים בבחירת חברה להשקעה

המיתוס הראשון הוא שמדדים הם כלי השקעה אידיאלי למשקיע פרטי. חשוב שנזכור, לא ניתן באמת “להשקיע במדד”, אלא רק בחברות הכלולות בו. מדד זה מוצר רעיוני שלא קיים במציאות. מדד ת”א 125, למשל, כולל את 125 החברות הגדולות בבורסת ת”א, ומדד ת”א 35, כולל את 35 הגדולות בבורסה. לכן, שמציעים לך “להשקיע במדד”, מה שקורה בפועל הוא שלתיק שלך נכנסות כל החברות הכלולות במדד, ובשורה התחתונה, אין לך מושג במה השקעת.

אם השקעת במדדים, סביר שתברח בבהלה מההשקעה שלך כאשר השוק ירד ב – 10% – 20%. סביר שתנסה לחתוך הפסדים, לעצור את הכאב הנפשי שיש בירידות. כשמחירי המניות יורדים, יש סוג נוסף של משקיעים, כאלה שיודעים לנתח את החברות שנמצאות בתוך המדדים, ויודעים מה הן בדיוק שוות, הם יקנו את המניות הנכונות בזמן וירוויחו.

בתחילת משבר הקורונה למשל, במרס – אפריל 2020, היו ירידות משמעותיות ובאמת, משקיעים רבים ברחו. בקרנות הנאמנות היו פדיונות (מכירות) של עשרות מיליארדים רבים. אבל ירידות שערים ש”מבריחות” משקיעים, לא קורות רק במגפה עולמית, אלא גם בהרבה מקרים נוספים: שינויים פוליטיים, משברים פיננסיים, חולשה בסקטור מסוים, אי שביעות רצון זמנית ממניה מסוימת ועוד.

להשקיע מבלי להכיר את ההשקעה שלך באמת, זו פרקטיקה גרועה מאוד בשוק ההון. במדד, אתה לא מכיר את ההשקעות שלך בפועל, אלא רק את המארז השיווקי. תזכור מה וורן באפט אמר: “הסיכון הגדול ביותר בשוק ההון, הוא לא לדעת מה אתה עושה”

המיתוס השני הוא מיתוס ה”החמצה”. משקיעים רבים מתייסרים כאשר מנייה מסוימת שהם מכירים, אך לא קנו, טסה לשמיים. במצב כזה, אוכלת אותם המחשבה: “איזה באסה, למה לא קניתי אותה גם?”. בהקשר הזה, חשוב לי להדגיש דבר ידוע אך נשכח מלב: הימורים בשוק ההון שווים בדיוק כמו הימורים בלוטו. כמו שבלוטו לא תייסר את עצמך על הימור שלא ביצעת, אין טעם לעשות את זה גם בהשקעות. הימורים הם פשוט לא דרך השקעה!

אני מרשה לך להתבאס רק על מניות שעמדו בתנאים של שיטת ההשקעה שלך, אך התמהמהת, לא פעלת בזמן ואז ברחה לך ההזדמנות. לעומת זאת, אם “סתם” מניה שאתה מכיר טסה לשמיים, בלי שיש לך הבנה מוצקה מה עומד מאחורי העלייה… בלי שהייתה לך יכולת אמיתית לצפות זאת מראש, ממש איך לך סיבה להצטער.

נושא ההימורים מביא אותנו ישירות למיתוס השלישי: השקעה “במניות חמות” שהן חביבות התקשורת. בדרך כלל, חברות שהמניות שלהן מזנקות, זוכות בסיקור והתעניינות מצד התקשורת, דבר שדוחף את המנייה עוד יותר כי משקיעים חדשים שומעים על זה ומצטרפים “למסיבה”. חושב שזה הזמן להשקיע? סביר שממש לא. פרסומים וסיקור תקשורתי עלולים לנפח את מחיר המנייה ללא סיבה מוצדקת. מחיר המנייה עלול לתפוח הרבה מעבר למה שמצדיק הביזנס האמיתי של החברה ואז משקיעים שקונים משלמים מחיר מופרז.

פרט זה מחזיר אותנו למיתוס הראשון: מי שמכיר את ההשקעות שלו, יודע להעריך האם מחיר המנייה מוגזם ומנופח על ידי התקשורת, או הוגן וכדאי. השקעה במניה “מנופחת” ללא הצדקה, תביא אותך בסבירות גבוהה מאוד להפסד. משקיעים רבים נהרו בישראל להשקעות במניות האנרגיה לפני כעשור וחצי, רק כי זה היה באופנה. תופעה דומה התרחשה לפני כשלוש שנים בתחום הקנאביס, ובשנת 2020 היא חזרה על עצמה במניות התרופות והחיסונים לקורונה. השקעה במניה בגלל “אופנה”, היא לא השקעה אסטרטגית נכונה!

ניתן דוגמה “ממניות הקורונה”: כידוע, מספר חברות פיתחו תרופות וחיסונים נגד הווירוס. חלקן, חברות ענק, שנפגעו קשות ממגפת הקורונה, והחיסון שפיתחו עזר לקזז רק חלק מהנזק. חברות אחרות שפיתחו חיסון הן חברת קטנות, שלא ניזוקו ממגפת הקורונה, והחיסון שפיתחו הקפיץ את שער המניות שלהן, בעקבות פוטנציאל הצמיחה הכללי שלהן.

הייפ של תרופה כזאת או אחרת, או חיסון כזה או אחר, הוא רע מאוד כדרך השקעה. כבר במהלך 2020 כשהסתמן שחיסון צפוי להגיע בזמן הקרוב, מניות התרופות לקורונה קרסו, על רקע ההבנה שהמחלה צפויה לדעוך משמעותית בגלל החיסון. אז, כמובן, מניות החיסון טסו… אבל לא לאורך זמן, מכיוון שהשוק הבין, שוב, מהר מאוד, שלא יהיה חיסון של חברה אחת בלבד נגד קורונה, אלא כמה וכמה חיסונים. כלומר, לחברות הראשונות שיצאו עם החיסון לשוק אין בלעדיות ממושכת על החיסונים, אלא רק מספר חודשים לכל היותר. אכן, לאחר זמן לא רב, גם מניות החיסון התחילו לצלול.

חשוב לשים לב: רוב המשקיעים הפרטיים נכנסו למניות הללו לאחר העליות, בעקבות כותרות העיתונים, וחוו בהן צניחה כואבת. זו הסיבה שחובה על כל משקיע להכיר את המניות שהוא קונה, ולא להשקיע רק על סמך סיקור תקשורתי. תקשורת מייצרת “רעש” שרובו לא מעיד על טיב החברה וכדאיות המנייה!

המיתוס הרביעי הוא הניתוח הטכני. יש סוחרים (ולא משקיעים!) שקונים ומוכרים מניות על פי התנהגות הגרף של המנייה, ובאמצעות ניתוח ובניית תחזיות על בסיס הגרפים הללו. אני לא שולל את השיטה באופן מוחלט, יש אגדה שמספרת על משקיעים שהשיטה אפילו הצליחה עבורם. יחד עם זאת, משיחות עם עשרות לקוחות שנכוו מהשיטה הטכנית, ועל פי המוניטין הרע שיצא להשקעות בדרך זאת, בגלל ההפסדים, לא הייתי ממליץ לאף משקיע פרטי לבחור בניתוח הטכני כאסטרטגיית ההשקעות העיקרית שלו. יותר מדי אנשים מפסידים שם כסף, ואתה כמשקיע פרטי חייב להתבסס על דרך השקעות שתגן עליך. כלומר, גם אם אתה משתמש בניתוח טכני, תבחר את החברה באופן נכון, מהסיבות הנכונות, ואחר כך, אם אתה באמת מומחה בניתוח טכני וזה באמת עובד לך, אולי תוכל למקסם תוצאות. אם לא, לא הפסדת כלום, כי הייתה דרך השקעות אחרת ומוכחת שהגנה עליך (דרך שבה הרוב לא מפסידים כסף).

אז איך בוחרים את החברה הנכונה להשקיעה ב”חתיכה” ממנה, כלומר, לקנות מניות שלה?

עד עכשיו דיברנו הרבה על הטעויות הנפוצות בבחירת חברה להשקעה, ועכשיו, נעבור לאסטרטגיית פעולה.

מניה נכונה להשקעה, היא מה שאני מכנה “חברת מבצר בהנחה”. כלומר, יש לנו שני תנאים לפני הקנייה: גם מבצר, וגם הנחה, חשוב מאוד להכיר את שני המושגים ולא לוותר על אף אחד מהם.

חברת מבצר, היא חברה חזקה, יציבה ומוגנת. בעבר הרחוק, אנשים אמידים נהגו להתבצר במבצרים מפני אויבים. לכן, בכל פלישה של צבא אויב, נהגו הצבאות הפולשים לחפש את המבצר ולנסות לשדוד אותו.

חברת מבצר היא כזו שתצליח להגן על עצמה בסבירות גבוהה מאוד מפני סכנת המתחרים שבאים לבזוז את אוצרות החברה, בתחרות חופשית כמובן.

חברת מבצר היא למעשה חברה שהמתחרים הפוטנציאלים בכלל לא ירצו להתחרות בה, בגלל שהיא כל כך חזקה. תחשוב על זה, אף אחד היום לא מנסה להתחרות בגוגל ברצינות בתחום מנועי החיפוש. חברות מתחרות יעדיפו להשקיע את המשאבים שלהם במקומות אחרים, שבהם יש להם סיכויי הצלחה הרבה יותר גדולים. כלומר, המבצר של גוגל בתחום מנועי החיפוש חזק, יציב ומגן עליה מפני מתחרים בוזזים.

אז איך מזהים מבצר? את המבצר שבו התבצרו עשירי העולם העתיק, זיהו כנראה לפי הצריחים, גובה החומות ותעלת המגן שחפרו סביבו והייתה גדושת מים, מה שנקרא “חפיר”.

את חברות המבצר שלנו, והחפיר שלהן, נזהה לפי ארבעת הנתונים העסקיים החשובים ביותר בדוחות הכספיים. כבר בשלב זה ארגיע ואגיד: אין צורך לקרוא את הדוח הפיננסי המלא של החברה. דו”ח שנתי עלול להיות בעל יותר מ-300 עמודים של נתונים, עובדות פחות חשובות וסיפורים. בפועל כדי להיות משקיע מוצלח, מספיק לאתר בדוחות ארבעה נתונים – 4 מספרים וזהו.

מהם ארבעת הנתונים לזיהוי חברת מבצר?

את השניים הראשונים, בטח תזהה ותכיר: הכנסות ורווחים. חברת מבצר, היא חברה טובה וצומחת.

לכן, המכירות שלה יצמחו בצורה עקבית לאורך השנים. חברה טובה תופסת נתח שוק יותר גדול בכל שנה ומשיקה מוצרים חדשים שהציבור מאמץ. לכן המכירות שלה גדלות (צומחות) בהתאם. עיון בדוחות של החברה על פני מספר שנים, יגלה לנו שבחברת מבצר המכירות צומחות משנה לשנה, ובעקביות. אמנם, יתכן שבשנה מסוימת המכירות דשדשו, או אפילו ירדו, אבל במבט על פני כמה שנים, חברת מבצר תציג צמיחה של המכירות, באחוזים יפים בממוצע שנתי.

מכירות לבדן הן כמובן לא מספיקות. חברה שתמכור הרבה ולא תרוויח, בסוף תפשוט את הרגל. הרווחים הם הסיבה לקיומה של החברה מלכתחילה, ובלעדיהם אין לה הצדקה קיומית. לכן, חברת מבצר תציג גם רווחיות יציבה וצומחת. אסור להסתפק ברווח של שנה בודדת או שתיים (לא משנה עד כמה הוא גבוה ומנצנץ). נתון חד פעמי עלול להטעות, כיוון שלעתים החברה מבצעת מהלך שאינו קשור לביזנס שלה, כמו מכירת נכס למשל. עלייה ברווח מסוג זה, לא רלוונטית ליציבות החברה בטווח הארוך. הביטו על נתונים של השנים האחרונות, לפחות 5 ואפילו 7 שנים ומעלה, וחפשו יציבות וצמיחה של הרווחים.

הנתון השלישי שנרצה לראות אותו צומח כדי שהחברה תכנס למועדון “המבצר”, הוא תזרים מזומנים תפעולי. תזרים מזומנים תפעולי זה כסף שנכנס לקופת החברה (חשבון הבנק שלה) כתוצאה מהפעילות העסקית שלה. חברת מבצר היא כזו שתזרים המזומנים שלה יבטיח שתוכל לשלם לספקים שלה ולעובדים שלה, ולעמוד בהתחייבויות שלה. ללא תזרים מזומנים חיובי וצומח, החברה עלולה לאבד את יכולת הצמיחה שלה, מאחר ולא יהיו לה משאבים לשלם על הגדלת התשומות (עובדים, ציוד, נדל”ן). בנוסף, חברה עם מזומנים דלילים עלולה מצוא את עצמה בפני פשיטת רגל רק כי אינה יכולה לשרת את החוב הקיים שלה. לכן, הנתון השלישי שאנו דורשים כדי להגדיר את החברה כחברת מבצר, הוא תזרים מזומנים תפעולי צומח.

הנתון הרביעי, הוא הכי פחות מוכר, אך כנראה שהוא החשוב ביותר מבין הארבעה. הנתון הרביעי הוא ההון העצמי של בעלי המניות, המכונה גם “ערך המניה בספרים”. זהו נתון שאומד את “הברזלים” של החברה, כלומר את כל הנכסים שיש לה, שניתן למכור, ובתאוריה, לחלק לבעלי המניות במידה ונפרק את החברה.

כמשקיע, ההון הזה שייך גם לך.

בהגדרה זו נכללים נכסי נדל”ן, ציוד, מלאי ואפילו הקניין הרוחני של החברה. כאשר ההון העצמי של בעלי המניות גדל, פירוש הדבר שהחברה אכן צומחת. זהו למעשה אישור לנתונים הקודמים, שלעתים עלולים להיות מוטים או נתונים למניפולציה. חברה שהעסקים שלה גדלים באמת משנה לשנה, כנראה זקוקה ליותר שטח וציוד על מנת לעמוד בביקוש הגדל שהצליחה לייצר. ההון העצמי של בעלי המניות הוא הסימן הכי חזק בשטח שהחברה באמת צומחת בצורה בריאה.

את כל הנתונים שהזכרנו, לזיהוי חברת מבצר, תוכלו לשלוף מהדוחות הכספיים בתוך דקה אחת!

בקורס מגע מידאס, אנחנו מתרגלים את שליפת הנתונים הרלוונטיים ואת הזיהוי של חברות המבצר. בשירות הרובינזון פורצ’ן, שירות יעוץ ההשקעות שלי, אני מוצא עבור המשקיעים חברות שעונות לקריטריונים האלה בדיוק.

ומה לגבי ההנחה?

הנקודה פשוטה: חשוב להכיר את שווי החברה, ומתוכו לגזור כמה לשלם עבור המנייה. אם מציעים לך “חתיכה” מחברה במחיר גבוה מהשווי האמיתי שלה, אל תקנה.

מצד שני, אם מציעים לנו חברת מבצר בהנחה, כלומר במחיר נמוך ממחיר השווי האמיתי, אנו חייבים לפעול!

זוהי השקעה נכונה שאם נחזור עליה פעם אחר פעם, נוכל לסדר לילדים שלנו דירות. כן, עד כדי כך!

בקורס ההשקעות מגע מידאס, המשקיעים כמובן לומדים איך לעשות את חישוב המחיר למניות, כדי לדעת האם מה שהם מתכוונים לקנות, נמצא בהנחה. ברובינזון פורצ’ן, יעוץ ההשקעות האישי שלי, כל ההמלצות הן מלכתחילה רק לחברות מבצר שנמכרות בהנחה. אני כמובן עוקב אחרי המניות לאחר הקנייה, עבור המשקיעים.

כעת, נחזור לדברים שדיברנו עליהם בתחילת טור זה ונזכיר: מי שברחו מהשוק ומכרו את המניות שלהם בתחילת משבר הקורונה, הותירו אותן במחירים נמוכים למשקיעים האחרים. משקיעים שיודעים לזהות חברות מבצר בהנחה, אספו מהרצפה את המניות שמחירן בבורסה שיקף מחיר נמוך יותר ממחיר השווי האמיתי שלהן.

המשקיעים שיודעים לזהות חברת מבצר בהנחה, הרוויחו על חשבון אלו שברחו.

אירועים בשוק ההון מתרחשים כל הזמן, תמיד יש הזדמנויות, ולעולם לא יהיה ואקום. מניות שכדאי לרכוש היום בשוק ההון נוכל למצוא בכל תקופה. לכן, למי שיודעים לזהות חברות מבצר בהנחה, תמיד תחכה הזדמנות קנייה עם פוטנציאל רווח גדול מעבר לפינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...